Verkiezingen verzoorzaken online krachtmeting bij Vlaamse politici


Obarometer '09 (De Standaard) meet het online politiek klimaat

HASSELT, 20090512 -- Dagblad De Standaard lanceert vandaag de Obarometer '09 op zijn nieuwssite destandaard.be. Deze online `mash-up' toont welke social media de Vlaamse politici inzetten om stemmen te halen -- in aanloop naar de Vlaamse en Europerse verkiezingen van 7 juni in België. Welke politicus heeft de meeste vrienden op Facebook ? Wie is de actiefste blogger ? Wie twittert er met de kiezers ? Kortom: wie wordt straks de Vlaamse Obama ? De Obarometer is een idee van en gerealiseerd door communicatiebureau NOCUS, in samenwerking met De Standaard.

Obarometer ? Mashed-what?

De Obarometer '09 van De Standaard verzamelt alle online communicatie van Vlaamse politici op social media-platformen. Deze mash-up -- een website die gegevens uit meerdere bronnen combineert en presenteert -- biedt antwoord op vragen zoals: zal Yves Leterme actiever bloggen naar aanloop van de verkiezingen? Pikt Adelheid Byttebier hierop in ? Tweet het Vlaams Belang nog altijd uitsluitend persberichten ? Blijft Bart De Wever de politicus met de meeste vrienden op Facebook ? Of zal Bart Somers op het prikbord van Jean-Marie Dedecker schrijven?


Online krachtmeting

Bezoekers die naar destandaard.be/obarometer of obarometer.be surfen, vinden een overzichtelijk dashbord met de recente tweets, blogs, youtubevideo's van de politici. De tag cloud geeft de populairste onderwerpen weer die politici online vermelden. Wie graag de krachtmeting op vlak van aantal vrienden op facebook bekijkt, kan die overzichtspagina aanklikken. Ook Twitter en blogposten kunnen afzonderlijk worden gelezen. Fan van een politicus ? Klik eenvoudig door naar zijn/haar persoonlijke pagina.

De Obarometer '09 meet ook of politici populairder of actiever worden naargelang de verkiezingen naderen. Het wekelijkse trendrapport biedt inzicht in wat Vlaamse bloggers schrijven over de politieke onderwerpen die de Vlaamse politici bezighouden. Dit rapport wordt opgesteld aan de hand van gegevens uit De Blogoloog (www.blogoloog.be), de eerste Vlaamse blogzoekmachine, een site van social media-watcher Maarten Schenk.


Verhofstadt 2.0

Verhofstadt zal een zetel bemachtigen in het Europees parlement, zegt hij formeel. Wie voor hem supportert, kan de Verhofstadt widget plaatsen op de eigen blog of website. Wie graag de hele Obarometer van De Standaard deelt, maakt gebruik van de de Obarowidget. Want daar draait web 2.0 uiteindelijk om: informatie gemakkelijk delen en toegankelijk maken voor iedereen.


"Politieke berichtgeving ligt De Standaard na aan het hart. En daarbij willen we graag de toon aangeven. Nu de verkiezingscampagne steeds meer interactief en "Web 2.0" wordt, ligt het voor de hand dat wij de politici ook online op de voet volgen. Bij Nocus bleken ze er net hetzelfde over te denken. We zijn heel blij dat we samen met hen de Obarometer kunnen maken. Met dit handige instrument kan iedereen - ook wie niét op Facebook of Twitter zit - precies zien wie de campagne op het internet aan het winnen is", zegt Dominique Deckmyn, chef De Standaard Online.


"NOCUS is een communicatiebureau dat op altijd op zoek gaat naar nieuwe kanalen om een boodschap doeltreffend over te brengen. Social media werd dan ook vlug een speelterrein voor NOCUS. Dat het Obarometer-idee weerklank én uitvoering vond bij de kwaliteitskrant De Standaard, onderstreept dat `oude' media en nieuwe media hand in hand kunnen gaan", zegt Nick Decrock, managing director bij NOCUS.

Nocus





Ingezonden persbericht