VerkeersInformatieDienst

Proef met ontmoedigen sluipverkeer succesvol

12 mei 2009, 15:22
Rijkswaterstaat verlengt wegens succes de proef âMinder sluipverkeer, betere doorstromingâ bij verzorgingsplaats Bospoort op de A4 (richting Den Haag) tot en met 2011. In de proef krijgen niet-sluipers die van de verzorgingsplaats afrijden ongehinderd doorgang naar de rijbaan, terwijl sluipers een vertraging oplopen. Enkele honderden sluipers per spits gebruikten de verzorgingsplaats ter hoogte van Hoogmade als sluiproute. Zij veroorzaakten hiermee tot aan de start van de proef in november 2008 regelmatig voor een verergering van de file.

De proef om het sluipen van weggebruikers via de verzorgingsplaats ter hoogte van Hoogmade te ontmoedigen, heeft het volgende opgeleverd:

Een afname van het aantal sluipers in zowel de ochtend- als avondspits.

Het verbeteren van de doorstroming op de A4 in de avondspits (in de ochtendspits is dit ongeveer gelijk gebleven).

Een verbetering van de verkeersveiligheid; minder sluipers betekent minder verkeer en minder hoge snelheden op de verzorgingsplaats, en minder in- en uitvoegbewegingen.

Een verhoging van de reistijd van sluipers in beide spitsen.

Deze resultaten vormen aanleiding om de proef te verlengen tot en met 2011.

Naast het huidige verkeerslicht op de verzorgingsplaats plaatst Rijkswaterstaat deze zomer ook een toeritdoseerlicht op de toerit Hoogmade. Dit om de stroom sluipers die nu de route via de af- en toerit Hoogmade als sluiproute gebruiken meer te doseren voor een betere instroming en doorstroming op de A4. Dit verkeerslicht komt te staan op de toerit Hoogmade, op het punt waar de toerit van de verzorgingsplaats en de toerit van Hoogmade samenkomen.

Tussen 25 november 2008 en 30 januari 2009 voerde Rijkswaterstaat samen met de VerkeerInformatieDienst de proef âMinder sluipverkeer, betere doorstromingâ uit. Doel van de proef: het ontmoedigen van snelweggebruikers om files te omzeilen via parkeerplaatsen en tankstations om zo de hinder van veel invoegend verkeer op één specifieke plek af te remmen. Dit met de bedoeling hiermee meer veiligheid op de verzorgingsplaats, een betere doorstroming op (de rechter rijbaan van) de A4 en sociale rechtvaardigheid te bereiken.

Detectie van het verkeer dat de verzorgingsplaats oprijdt gebeurt met behulp van cameraâs die werken met kentekenherkenning. Kentekenregistratie vindt opnieuw plaats bij het verlaten van de verzorgingsplaats. Het reistijdverschil tussen beide waarnemingen maakt duidelijk of sprake is van een sluiper of van een niet-sluiper. Niet-sluipers krijgen bij het verlaten van de verzorgingsplaats in principe meteen groen licht. Bij sluipers gaat het licht op rood, waarna een doseercylus volgt om dit verkeer veilig te laten invoegen. Dit vertraagt de sluiper, verbetert het invoegen en voorkomt zo filevorming op de A4 bij Hoogmade. Met het voortzetten van de proef wordt ook eventueel nieuw sluipverkeer via de toe- en afrit Hoogmade met een toeritdosering geconfronteerd.

De proef âMinder sluipverkeer, betere doorstromingâ is één van de License-to-test projecten die worden gesteund door het programma FileProof van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Het doel van FileProof is het vergroten van de bereikbaarheid en het verbeteren van de doorstroming door op de korte termijn innovatieve oplossingen toe te passen.