Proef met ontmoedigen sluipverkeer succesvol
12 mei 2009, 15:22
Rijkswaterstaat verlengt wegens succes de proef âMinder sluipverkeer,
betere doorstromingâ bij verzorgingsplaats Bospoort op de A4 (richting
Den Haag) tot en met 2011. In de proef krijgen niet-sluipers die van
de verzorgingsplaats afrijden ongehinderd doorgang naar de rijbaan,
terwijl sluipers een vertraging oplopen. Enkele honderden sluipers per
spits gebruikten de verzorgingsplaats ter hoogte van Hoogmade als
sluiproute. Zij veroorzaakten hiermee tot aan de start van de proef in
november 2008 regelmatig voor een verergering van de file.
De proef om het sluipen van weggebruikers via de verzorgingsplaats ter
hoogte van Hoogmade te ontmoedigen, heeft het volgende opgeleverd:
Een afname van het aantal sluipers in zowel de ochtend- als
avondspits.
Het verbeteren van de doorstroming op de A4 in de avondspits (in de
ochtendspits is dit ongeveer gelijk gebleven).
Een verbetering van de verkeersveiligheid; minder sluipers betekent
minder verkeer en minder hoge snelheden op de verzorgingsplaats, en
minder in- en uitvoegbewegingen.
Een verhoging van de reistijd van sluipers in beide spitsen.
Deze resultaten vormen aanleiding om de proef te verlengen tot en met
2011.
Naast het huidige verkeerslicht op de verzorgingsplaats plaatst
Rijkswaterstaat deze zomer ook een toeritdoseerlicht op de toerit
Hoogmade. Dit om de stroom sluipers die nu de route via de af- en
toerit Hoogmade als sluiproute gebruiken meer te doseren voor een
betere instroming en doorstroming op de A4. Dit verkeerslicht komt te
staan op de toerit Hoogmade, op het punt waar de toerit van de
verzorgingsplaats en de toerit van Hoogmade samenkomen.
Tussen 25 november 2008 en 30 januari 2009 voerde Rijkswaterstaat
samen met de VerkeerInformatieDienst de proef âMinder sluipverkeer,
betere doorstromingâ uit. Doel van de proef: het ontmoedigen van
snelweggebruikers om files te omzeilen via parkeerplaatsen en
tankstations om zo de hinder van veel invoegend verkeer op één
specifieke plek af te remmen. Dit met de bedoeling hiermee meer
veiligheid op de verzorgingsplaats, een betere doorstroming op (de
rechter rijbaan van) de A4 en sociale rechtvaardigheid te bereiken.
Detectie van het verkeer dat de verzorgingsplaats oprijdt gebeurt met
behulp van cameraâs die werken met kentekenherkenning.
Kentekenregistratie vindt opnieuw plaats bij het verlaten van de
verzorgingsplaats. Het reistijdverschil tussen beide waarnemingen
maakt duidelijk of sprake is van een sluiper of van een niet-sluiper.
Niet-sluipers krijgen bij het verlaten van de verzorgingsplaats in
principe meteen groen licht. Bij sluipers gaat het licht op rood,
waarna een doseercylus volgt om dit verkeer veilig te laten invoegen.
Dit vertraagt de sluiper, verbetert het invoegen en voorkomt zo
filevorming op de A4 bij Hoogmade. Met het voortzetten van de proef
wordt ook eventueel nieuw sluipverkeer via de toe- en afrit Hoogmade
met een toeritdosering geconfronteerd.
De proef âMinder sluipverkeer, betere doorstromingâ is één van de
License-to-test projecten die worden gesteund door het programma
FileProof van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Het doel van
FileProof is het vergroten van de bereikbaarheid en het verbeteren van
de doorstroming door op de korte termijn innovatieve oplossingen toe
te passen.
VerkeersInformatieDienst