Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Rotterdam, 12 mei 2009

Goed kwartaal resultaat voor NRC Media

Ondanks de moeilijke economische omstandigheden valt het bedrijfsresultaat van NRC Media in het eerste kwartaal van 2009 ruim zeven procent hoger uit dan het resultaat in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De abonnementenomzet voor de belangrijkste titels, NRC Handelsblad en nrc.next, ontwikkelt zich volgens begroting en de oplages van nieuwe abonnementsvormen zoals ePaper en Webabonnement ontwikkelen zich net als de omzet uit retailactiviteiten, boven budget. De advertentieomzet blijft wel achter op begroting. Gezien het terughoudende bestedingspatroon van onze adverteerders en de onzekere economische ontwikkeling zijn de resultaten voor de rest van het jaar moeilijk voorspelbaar. "We zijn blij dat we 2009 goed begonnen zijn, maar de omgevingsfactoren nopen wel tot grote voorzichtigheid en voortzetting van de kostenbeheersing voor de rest van het jaar" aldus Gert Jan Oelderik, directeur-uitgever van NRC Media. "Juist nu is het belangrijk te blijven investeren in innovatie. We zien dat onze abonnees bereid blijven om te betalen voor betrouwbaar nieuws, kennis en informatie. Zelfs als die informatie niet wordt geleverd via inkt op papier, maar bijvoorbeeld via pixels op een beeldscherm. Dat biedt mogelijkheden voor de toekomst".

Voldoende rendement is voor dagbladuitgeverijen in deze tijd essentieel. "Een gezond bedrijfsresultaat is de beste garantie voor onafhankelijke kwaliteitsjournalistiek", zegt Birgit Donker, hoofdredacteur van NRC Handelsblad en nrc.next. "Bovendien biedt een goed rendement de mogelijkheid om te verbeteren en te vernieuwen. Dit hebben we de afgelopen maanden gedaan met nieuwe producties zoals de NRC Boekensite, NRC Focus en de vernieuwde website van nrc.next."

De jaarlijkse HOI cijfers die vandaag zijn gepubliceerd geven dan ook geen indicatie voor het succes van de uitgeverij. Voor NRC Handelsblad gaven de HOI oplagecijfers een daling van 4,8% aan en voor nrc.next een stijging van 1%. In eerdere berichten heeft NRC Media aangegeven dat de HOI-cijfers een onvolledig beeld geven van het daadwerkelijke succes van (dagblad)uitgeverijen. Vooral het gebrek aan onderscheid tussen volbetaalde abonnementen en actie- en proefabonnementen die juist geld kosten vertekenen het beeld.

Noot voor de redactie (