Gemeente Utrecht


Vragen van mevrouw G.A. Oskam
(ingekomen 8 april 2009
en antwoorden door het college verzonden op 12 mei 2009)

Rondom het station Terwijde wordt er nog volop gebouwd. En ook aan de laatste fases van de spoorverdubbeling en -verhoging wordt hard gewerkt. De vele werkzaamheden leveren regelmatig overlast op voor de reizigers die dagelijks gebruik maken van station Terwijde. Sommige aspecten van die overlast komen nu echter al maanden voor. Ik geef u hierbij een niet-limitatieve opsomming:
. Het trottoir is al maandenlang niet afgemaakt aan de Terwijde-kant waardoor reizigers door modder en zand moeten baggeren;
. De tijdelijke parkeerplek aan de Terwijde-kant is al maandenlang 1 grote water- en modderpoel doordat ook bouwverkeer hier over heen rijdt;
. De weg aan de Terwijde-kant is helemaal kapot gereden door bouwverkeer, waardoor er gaten vol water zijn ontstaan - ook ter hoogte van het fietspad, waardoor fietsers plassen met modderwater tegen hun kleding krijgen;
. De fietsparkeerplek onder het station is regelmatig afgezet met hekken, vanwege werkzaamheden. De fietsparkeerplek is ook regelmatig onverlicht;
. De fietsoversteek aan de kant van de wijk 'T Zand (over de nieuwe Vleutenbaan) loopt niet recht, waardoor fietsers regelmatig over het zebrapad moeten rijden;
. De helling voor mensen met een functiebeperking of met een buggy, komt niet uit op het zebrapad;
. De toegang tot het parkeerterrein aan de kant van 't Zand is volkomen kapot gereden door bouwverkeer, waardoor grote gaten zijn ontstaan met modder en water. Ook alle mensen die lopend richting de bebouwing gaan, moeten over deze tijdelijke bouwweg;
. Door het vele zand en modder in de omgeving, ligt de trap naar de perrons regelmatig vol zand en modder. Zeker in de afgelopen maanden met bevriezingen, leverde dit gevaarlijke situaties op. De loop van de kaartjesautomaat naar de trap is niet overdekt;
. De lift naar de perrons voor mensen met een functiebeperking, buggy of fiets, is vaker kapot dan dat die werkt. Zeker is het voordeel dat mensen elkaar regelmatig de trap op helpen, buggy's dragen of fietsen, maar de bedoeling is dat niet.

Daarom stelt D66 u de volgende vragen:

Algemene toelichting bij de beantwoording:

Tijdens de contractvorming en de afspraken tussen gemeente Utrecht en Prorail inzake de verdubbeling van de sporen door Utrecht ter plaatse van Leidsche Rijn is door Utrecht aangedrongen op een gefaseerde en zo vroeg mogelijke ingebruikname van station Terwijde en de onderdoorgangen.
Dit leidde er toe dat besloten is het station al in gebruik te nemen terwijl de noordelijke sporen nog gedurende circa twee jaar in aanleg zouden zijn en hetzelfde geldt voor een aantal van de onderdoorgangen.
Het voordeel van dit afsprakenkader is dat veel vroeger dan de geplande eindoplevering van de viersporigheid, met name het langzaam verkeer in noord-zuidrichting het spoor kan kruisen en een aantal van de voorzieningen aan weerszijden van het spoor beter bereikbaar worden voor bewoners.
Het nadeel is dat gedurende de twee jaar van vervroegde ingebruikname het verkeer en de gebruikers / reizigers tijdens de bouwfase van de voorzieningen gebruik maken. Dit levert enige gebruikersoverlast op, maar het gebruik is niet gevaarlijk of risicovol.
Eind juni 2009 worden alle onderdoorgangen door Prorail aan de gemeente geleverd en kunnen ze definitief worden afgebouwd, zodat in het najaar van 2009 de bouw en afwerking geheel gerealiseerd is.

1. Bent u bekend met de nu al maandenlange oncomfortabele en klantonvriendelijke inrichting van Station Terwijde?


Ja.


2. Voor welk deel hiervan is de gemeente Utrecht verantwoordelijk? Wat gaat u doen aan de geconstateerde gebreken?


De gemeente Utrecht is verantwoordelijk voor alle openbare ruimte op het maaiveld, ook ter plaatse van de onderdoorgangen en het stationsplein. De situatie wordt continu geïnspecteerd en waar nodig gerepareerd / schoongemaakt.


3. Voor welk deel is Prorail verantwoordelijk? Hoe gaat u Prorail aansporen om de geconstateerde zaken zo spoedig mogelijk te verbeteren?


Prorail is verantwoordelijk voor het spoor, de dijklichamen en het spoorgebonden wegmeubilair (kaartautomaat, trappen, liften, fietsklemmen etc.) en alle bouwroutes en werkterreinen rond het spoor. De gemeente heeft gemiddeld elke twee weken contact met Prorail over alle lopende en elkaar beïnvloedende activiteiten.


4. In de contracten tussen de gemeente Utrecht en uitvoerders van de vele werkzaamheden in Leidsche Rijn staat vermeld dat aan het einde van elke werkdag modder en zand op wegen (en op mijn vraag eerder in de commissie Stad en Ruimte ook op afgescheiden fietspaden) wordt weggeveegd. Weet u of dit ook door Prorail wordt gevraagd? Zo niet, wilt u dit dan onder de aandacht brengen bij Prorail?


Wij zullen deze afspraak onder de aandacht van Prorail brengen.


---- --