Ingezonden persbericht



- Persbericht -

Is een ijsje gezond?
Ola vergelijkt appels met peren in reclamecampagne

Zaandam, 12 mei 2009 - Ola vergelijkt op dit moment in haar reclamecampagne appels met peren: volgens het ijsmerk bevat een Raketijsje minder calorieën dan een fruitbiscuit. Er is alleen wel een verschil tussen een voedzaam tussendoortje en snoep. Een Raketijsje bevat suiker, kleur- en zoetstoffen, en daarmee lege calorieën. Het is eigenlijk gewoon snoepgoed: lekker, maar niet voedzaam. Sultana FruitBiscuit daarentegen geeft je energie. Het bevat natuurlijk druivensuiker en andere voedingsstoffen en is daarom heel geschikt om de kleine trek te stillen. Sultana wil dat Ola het ontstane misverstand rechtzet door de campagne rondom de Tussendoortjesvergelijker te beëindigen.

In de nieuwe reclamecampagne en op de website van Ola, www.tussendoortjesvergelijker.nl, zet de ijsfabrikant een Raketijsje af tegen een fruitbiscuit. Volgens Bart Merkus, algemeen directeur van Sultana, zijn deze twee echter niet te vergelijken met elkaar. "Op de Tussendoortjesvergelijker van Ola zet de ijsfabrikant verschillende producten tegen elkaar af. Een ding hebben ze gemeen: de producten kunnen allemaal tussen de reguliere maaltijden door gegeten worden. Daar houdt de overeenkomst dan ook meteen op, want ijs - en snoep in het algemeen - is natuurlijk niet te vergelijken met fruitbiscuit. Hoewel we zelf dol zijn op ijs, denken we wel dat de scheve vergelijking in de reclamecampagne van Ola tot misverstanden bij de consument kan leiden. We willen dan ook dat de campagne wordt stopgezet", aldus Merkus.

Vezels, fruit en energie
Raketijsjes mogen dan relatief weinig calorieën hebben, ze bevatten verder geen enkele voedingsstoffen. Sultana daarentegen is een bron van fruit en vezels: de Naturel-variant bestaat uit 51% granen en 37% fruit. De biscuits geven je energie en stillen de kleine trek. Het is daarom onverstandig om je blind te staren op lage calorieaantallen, zegt Merkus. "Weinig calorieën klinkt heel aantrekkelijk. Consumenten denken dat je er dan nauwelijks dik van wordt en dat je er dus meer van mag hebben. Maar weinig calorieën zegt niet direct iets over het suikergehalte. Een product kan laag in calorieën zijn, maar kan nog bedrieglijk veel suiker bevatten. Ook weet je bij een laag caloriegehalte niet of het product echt iets voor je doet. Is het voedzaam; krijg je er energie van; stilt het de trek? Dat moet je eigenlijk wel weten als je een tussendoortje overweegt", aldus Merkus.

Sultana FruitBiscuit voor de marketingafdeling van Ola Sultana wil middels een landelijke advertentie op woensdag mogelijk ontstane misverstanden bij de consument rechtzetten. Daarnaast wil de producent van fruitbiscuit dat Ola stopt met de campagne rondom de Tussendoortjesvergelijker, die in het voordeel uitvalt van ijsjes en waarop fruit en soep ontbreken. Om Ola van de juiste energie te voorzien bij een nieuwe reclamecampagne laat Sultana woensdagochtend een doos FruitBiscuit bezorgen op de marketingafdeling van Ola.

Bijlage: advertentie

Over Koninklijke Verkade
Koninklijke Verkade bestaat sinds 1886. Bij Verkade staat alles in het teken van het maken van de lekkerste koekjes en chocolade voor miljoenen Nederlanders. Bij het bedrijf - dat in 1950 Koninklijk werd en al sinds de oprichting is gevestigd in Zaandam - werken momenteel zo'n 550 mensen. Naast het continu innoveren om aan de veranderende vraag van consumenten te blijven voldoen en ook in de toekomst succesvol te kunnen zijn, is het eveneens de ambitie van Koninklijke Verkade om meer duurzaam te ondernemen. Dit uit zich onder andere in verschillende milieubesparende maatregelen én de inkoop van duurzame cacao en suiker voor alle chocoladeartikelen van Verkade. Koninklijke Verkade brengt producten op de markt onder de merknamen Verkade en Sultana.


- Einde persbericht -

Voor meer informatie (