Gemeenteraadsfractie D66 Utrecht

Persbericht

Utrecht, 12 mei 2009

D66: Ja tegen Belle van Zuylen

Maar betere waarborgen en 2nd opinions nodig

In de commissie Stad en Ruimte van 12 mei wordt het Stedenbouwkundig Plan Leidsche Rijn Centrum Noord besproken. De Belle van Zuylen, de 262 meter hoge toren van Burgfonds springt letterlijk en figuurlijk het meest in het oog in dit plan. D66 is voorstander van de bouw van de Belle van Zuylen. De bouw zou vele voordelen kunnen hebben voor Utrecht en vele kansen voor Leidsche Rijn. Maar er is ook veel verzet tegen de toren. D66 vindt dat de tegenstanders een punt hebben wat betreft veiligheid, parkeeroplossingen, windinvloeden en financiën. Goede waarborgen zijn daarom noodzakelijk. D66 stelde daarom voor om een aantal 2nd opinions te laten uitvoeren.

Fractievoorzitter Gerda Oskam: "De Belle van Zuylen kan een echte landmark worden die de tweede binnenstad van Utrecht, Leidsche Rijn Centrum, echt op de nationale en internationale kaart kan zetten. Bovendien kan het een o.a. een publiekstrekker zijn, zodat het toekomstige station Leidsche Rijn Centrum een echt intercity-status kan krijgen, waardoor ook de westkant van Utrecht direct verbonden kan worden met Amsterdam en Schiphol. Dit zou een enorme verbetering kunnen betekenen voor de ppenbaar vervoersverbindingen in de Randstad en zo de A2 kunnen ontlasten - evenals Utrecht Centraal dat natuurlijk de eerste 15 jaar één grote bouwput is. En de Belle zou een tweede stadsschouwburg in Leidsche Rijn Centrum, een extra impuls voor het culturele leven in Utrecht, kunnen stimuleren."

Maar D66 vraagt ook om een aantal 2nd opinions. Oskam: "allereerst wil ik voor 100% zeker weten dat het veilig is. Kijk naar de ingewikkelde grondstructuur bijvoorbeeld. Maar ook zijn er geen bouwvoorschriften, brandveiligheidseisen, enz. op dit moment voor bouwwerken van deze hoogte. Wat D66 betreft zouden deze aanvullende onderzoeken door externe, internationale, bureau's moeten worden gedaan die veel ervaring en expertise hebben met dit soort hoge gebouwen."

De windthermiek zou ook nader moeten worden onderzocht. Oskam: "het stratenpatroon in Leidsche Rijn Centrum ligt van zuidwest naar noordoost. De overheersende windrichting in Nederland is zuidwest. Niemand gaat in enorm winderige tochgaten lekker winkelen. Kijk eens naar Chicago, aar de overheersende windrichting noord-zuid is en alle dure winkels liggen in straten die van west naar oost lopen. Of kijk naar het winkelcentrum van Almere, een winderig fiasco. Ongetwijfeld zijn daar ook windtunnelonderzoeken gedaan. Kortom, D66 wil ook hierbij een nieuw onderzoek door een internationaal bedrijf dat hierbij expertise heeft.

De verkeersstructuur, inclusief fietsstructuur en parkeerbalans zouden ook nog eens goed moeten worden bekeken. Het Belleberaad heeft duidelijk aangetoond dat de huidige parkeergarages geen onverdeeld succes zijn. Dat moet worden opgelost."

Tot slot wil D66 een 2nd opinion laten uitvoeren op de eventueel te tekenen intentieverklaring tussen Burgfonds en de gemeente Utrecht. Oskam: "de financiële risico's zijn gigantisch, maar zouden geen enkele gevolgen mogen hebben voor de gemeente. Ook waarborgen bij het feit dat de bouw niet wordt afgemaakt en dergelijke, zouden moeten worden bekeken. De geschatte opbrengst van de Belle van Zuylen, aan OZB-belasting, zou daarentegen moeten worden aangewend voor filters aan de beide monden van de tunnel over de A2. Daar concentreert zich nu de vieze lucht uit de overkapping."


Noot voor de redactie,