Gemeenteraadsfractie D66 Utrecht

Persbericht

Utrecht, 12 mei 2009

Uitstel oplossing verkeerschaos De Meern

Creatieve oplossing D66 wordt verder onderzocht

In de commissie Stad en Ruimte van 12 mei sprak de politiek over de 4 scenario's die een oplossing zouden kunnen betekenen voor de huidige verkeersproblemen in De Meern. D66 kwam met een 5e scenario. Fractievoorzitter Gerda Oskam: "in de 4 voorliggende scenario's is er altijd sprake van winnaars en verliezers in De Meern. Wij menen dat alle 4 de scenario's voor- en nadelen kennen. Als je echter creatief kijkt, is het mogelijk te komen tot een slimme mix van oplossingen. Uitgangspunten zijn daarbij leefbaarheid, economische vitaliteit en uiteraard veiligheid. Gelukkig beloofde de nieuwe wethouder De Bondt om serieus de creatieve oplossing van D66 te onderzoeken."

Oskam, die - voordat zij in de gemeenteraad gekozen werd - één van de initiatiefneemsters en deelnemers was van de taskforce verkeer De Meern, vindt het niet juist om nu al de eindsituatie in te voeren. Oskam: "de huidige verdeeldheid in De Meern is volledig te wijten aan de gemeente, die de afspraken vanuit de taskforce verkeerd heeft uitgevoerd. Verder is het college ook nooit toegekomen aan een verkeerskalender, een kalender waarbij alle verkeersmaatregelen in kaart worden gebracht waarna deze kunnen worden besproken met ondernemers en bewoners. De verkeerschaos in het centrum van De Meern als gevolg hiervan, is daarom ook het college aan te rekenen."

D66 is van mening dat het nu invoeren van de eindsituatie, met een knip op de Rijksstraatweg, meer sluipverkeer genereert op de Zandweg. Oskam: "de situatie op de Meerndijk is onhoudbaar wat ons betreft en moet snel opgelost worden. Maar niet door het verkeer te verplaatsen van de Rijksstraatweg naar de Zandweg. Het zogenaamde 'bewonersscenario', tot stand gekomen na consultatie door Royal Haskoning is een serieuzere optie, maar leidt weer tot teveel verkeer op de Meerndijk."

Oskam kwam daarom met een nieuw, creatief en samenhangend scenario:
* Pas de bebording bij de afslag van de A12 zodanig aan dat doorgaand verkeer richting de A12 via de ring van De Meern wordt gestuurd en v.v. (eventueel via dynamisch verkeersmanagement en verlichte tekstwagenborden, zoals in de rest van de gemeente Utrecht wordt gebruikt)
* Sluit de HOV-baan voor autoverkeer

* Vernauw het hek tussen de parallelweg en de HOV-baan ter hoogte van de Regenboogbrug waardoor alleen langzaam verkeer over kan steken richting de parallelweg
* Pas tussen het trottoir tussen de Boekbinderslaan en de Marelaan zodanig aan dat daar fietsverkeer op kan rijden
* Verhoof het plateau tussen de Castellumlaan en de Zandweg zodanig dat sluipverkeer richting de Zandweg zéér ontmoedigd wordt
* Richt de Meerndijk, vooruitlopend op de centrumplannen, in toenemende mate richting de Meernbrug, verkeersluw in
* Sta toe dat de zandtractoren over de Letschertweg rijden en verbied ze te rijden via het centrum van De Meern
* Gebruik de parallelweg als 30 km wijk-wijkverbinding. Zo mogelijk als 2-richtingsverkeer, indien nodig als 1-richtingsverkeer
* Voer de definitieve verkeerssituatie pas in nadat de 2e aansluiting van de A12 gereed is
* Laat het bouwverkeer voor het centrum van De Meern (en 't Zand) rijden via de ringwegen (en wellicht een tijdelijk een stukje HOV-baan op de Rijksstraatweg-Oost)
* Leg een noodbrug aan bij de vernieuwing van De Meernbrug.

Wethouder De Bondt beloofde om voor de zomer te komen met een verkeerskalender. Verder beloofde ze zowel de vele inspraakreacties als het alternatieve scenario van D66 te bestuderen. De verwachting is dat in het najaar er door het college een definitief besluit kan worden genomen voor het verkeer in het centrum van De Meern.


Noot voor de redactie,

Gemeenteraadsfractie D66 Utrecht