Multiscope
Online panelbedrijven groeien sterk
De afgelopen week regende het bedrijfsresultaten van
marktonderzoekbedrijven. De resultaten zijn wisselend, maar uit
onderzoek van Outsell blijkt dat de (Amerikaanse) online panelmarkt
tegen de stroom in met 16,7% groeit. Eerder maakte branchevereniging
Esomar bekend dat de totale onderzoeksmarkt na inflatiecorrectie
slechts 3,9% groeide in 2007. Ondanks dat over 2008 voor de totale
markt nog geen cijfers beschikbaar zijn, denk ik niet dat deze beter
zullen zijn dan in 2007. Al met al lijkt het er op dat de verschuiving
van traditioneel naar online marktonderzoek vrolijk verder gaat.
Outsell schat dat de Amerikaanse markt voor online panels op dit
moment zo'n 1,2 miljard dollar groot is. Bijna de helft daarvan wordt
opgesnoept door negen grote spelers: e-Rewards, GMI, Greenfield
Online, LinkedIn, MarketTools, Peanut Labs, Research Now, SSI en
Toluna. Aangezien de Amerikaanse markt ongeveer eenderde van de
wereldwijde bestedingen doet, zal de wereldwijde markt voor online
panelonderzoek inmiddels gegroeid zijn naar een kleine 4 miljard
dollar. Dat is niet gering, zeker als je weet dat er in 2007 werd
gedacht dat deze markt `over de top' zou zijn.
De bedrijfsresultaten van marktonderzoekbedrijven lopen sterk uiteen
op het moment. Research Now meldde met 60% gegroeid te zijn. Ook
Multiscope heeft het sterke groeitempo vast weten te houden. De omzet
steeg met 43% in 2008. IT onderzoeker Gartner groeide 8%, maar de
omzet van Harris Interactive duikelde van 63 naar 51 miljoen dollar in
het afgelopen kwartaal. Al eerder kondigde Harris een herstructurering
en ontslagen aan. De aandelen van Yougov duikelden vrijdag met 45% na
een waarschuwing dat de omzet sterk achter gaat blijven bij de
verwachtingen. Ik hou mijn hart ook vast voor de grote
onderzoeksconglomeraten, die de afgelopen jaren al zwakke marges
lieten zien. De economie zal hun positie geen goed hebben gedaan.
De groei van online panelbedrijven lijkt opvallend als je soms het
geharrewar leest over `het gebrek aan kwaliteit' van online panels.
Mijn stelling is echter dat opdrachtgevers de mond vol hebben van
kwaliteit, maar als puntje bij paaltje komt en de portemonnaie
getrokken moet worden toch vaak voor de goedkoopste offerte kiezen. En
ik ben niet de enige die dit ziet. Tijdens de laatste Esomar panel
conferentie in Dublin stelden een aantal grote opdrachtgevers tijdens
een paneldiscussie veel te investeren in kwaliteit. Je had het gemor
van de in grote getale aanwezige online panelexploitanten moeten
horen. Zij weten wel beter. En dat `gebrek aan kwaliteit' valt reuze
mee. De markt heeft altijd gelijk en zij kiest op dit moment duidelijk
voor online.