Consumentenbond


---

14 mei 2009

Aansprakelijkheid bij misbruik privé-gegevens EPD niet duidelijk

Consumenten en patiënten hebben in het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) weliswaar zeggenschap over hun privé-gegevens, maar het is onduidelijk wie aansprakelijk is als de informatie in verkeerde handen valt én waar mensen in zo'n geval kunnen aankloppen. De bond roept het ministerie van VWS op om voor de invoering van het EPD maatregelen te treffen door aansprakelijkheid bij wet te regelen.

De bond heeft het EPD geanalyseerd en presenteerde zijn bevindingen 14 mei op het symposium Privé-gegevens. De afgelopen jaren heeft de bond veelvuldig aangedrongen op invoering van het EPD. Het kan bijdragen aan een betere kwaliteit van zorg en sluit bovendien aan bij de mobiele patiënt, die zijn zorg ook buiten de regio haalt. Echter, meldplicht en aansprakelijkheid voor situaties waarin het misgaat met privé-gegevens zijn niet of niet voldoende vastgelegd in wet- en regelgeving. De bond wil risicoaansprakelijkheid voor bedrijven en overheden, zodat zij altijd aansprakelijk zijn. Daarnaast wil de bond dat er snel een laagdrempelig loket komt voor individuele klachtafhandeling.

Peiling

In aanloop naar het symposium hield de bond een peiling over hoe consumenten omgaan met het afgeven van hun privé-gegevens en hoe zij denken dat bedrijven en overheden ermee omgaan. Van de 926 respondenten geeft 84% aan in te zien dat je voorzichtig moet omgaan met het geven van privé-gegevens op internet. 78% denkt dat zij niet altijd zelf bepalen wat er met die gegevens gebeurt. Opvallend is dat 55% niet weet waar ze terecht kunnen met klachten over het gebruik van hun privé-gegevens. 67% weet niet hoe privé-gegevens van internet te verwijderen.

---