Centraal Bureau voor de Statistiek Persbericht
PB09-039
15 mei 2009

Omzet detailhandel krimpt 5 procent

·Ook volume neemt met 5 procent af ·Omzet non-food sterk lager
In het eerste kwartaal van dit jaar heeft de detailhandel 4,8 procent minder omgezet dan een jaar eerder. Het volume kromp met 5,3 procent, de prijzen stegen met 0,5 procent. De omzetontwikkeling werd beïnvloed door een minder gunstige samenstelling van het aantal koopdagen in 2009. Na correctie hiervoor komt de omzetdaling op ongeveer 3 procent uit. Vooral bij de non-foodwinkels was in het eerste kwartaal van 2009 een afname van de omzet te zien. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.
De omzet van de winkels in voedings- en genotmiddelen bleef in het eerste kwartaal van dit jaar vrijwel gelijk aan die in hetzelfde kwartaal van 2008. Het volume kromp, terwijl de prijzen stegen. Binnen de foodwinkels hadden de supermarkten een omzetgroei van bijna 2 procent. De winkels in de non-foodsector zagen hun omzet in het eerste kwartaal met bijna 7 procent afnemen ten opzichte van een jaar eerder. Binnen deze sector kenden de winkels in woninginrichtingartikelen, consumentenelektronica en doe-het-zelfartikelen de sterkste afname van de omzet. De tankstations hadden met een daling van bijna 12 procent de grootste omzetafname binnen de detailhandel. Deze afname kwam vooral tot stand door een daling van de brandstofprijzen.
Omzetontwikkeling in de detailhandel 1)2)
%-mutatie t.o.v. hetzelfde kwartaal een jaar eerder
10
8
6
ln.... 4
2
0
sbc.... -2

-4

-6
1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2005 2006 2007 2008 2009 w Waarde % Prijs % w 1) De gegevens van de laatste twee publicatiekwartalen hebben een voorlopig karakter. 2) Exclusief apotheken.
w Bron: CBS
CBS Persbericht PB09-039 pagina 1 van 3




Technische toelichting

De detailhandel is onderverdeeld in vier hoofdcategorieën: winkels in voedings- en genotmiddelen (in 2008 een omzetaandeel van 33 procent), non-foodwinkels (52 procent), de detailhandel-niet-in-winkel (4 procent) en tankstations (11 procent). Voor het berekenen van de prijsontwikkeling is gebruik gemaakt van consumentenprijsindexcijfers van het CBS. Consumentenprijsindexcijfers zijn echter niet per winkelbranche beschikbaar. Het prijsverloop is daarom geraamd op basis van de prijsontwikkeling van het in de branche gangbare artikelassortiment. De prijsontwikkeling van een branche wordt mede bepaald door artikelen uit het assortiment die ook in andere branches worden verkocht. Het prijsverloop van branchevreemde artikelen is buiten beschouwing gelaten. Bij de beoordeling van de maandelijkse omzetverandering moet rekening worden gehouden met het verschil in koopdagen. Zo heeft maart 2009 een zaterdag minder en een dinsdag meer dan maart 2008. Ook viel Pasen in 2008 in maart, terwijl Pasen in 2009 in april viel. De cijfers in de tabel van dit persbericht zijn niet voor deze koopdageffecten gecorrigeerd. Tenzij anders vermeld, wordt in dit persbericht de ontwikkeling gegeven ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Achtergrondinformatie over de basisverlegging en SBI-herziening Met ingang van januari 2009 worden de detailhandelcijfers gepubliceerd met als basisjaar 2005 (voorheen 2000 =100). Dit betekent dat de wegingen van omzet en prijzen uit 2005 ten grondslag liggen aan de indices. Bij de prijzenreeks is bovendien het assortiment van de artikelen geactualiseerd. Voor de in dit persbericht gepubliceerde jaar-op-jaarontwikkelingen is de invloed van de basisverlegging gering en bedraagt in 2008 ongeveer -0,1 procentpunt op de totale detailhandel. De cijfers van verschillende sectoren binnen de detailhandel zijn met ingang van dit persbericht gebaseerd op de Standaard Bedrijfsindeling 2008 (SBI 2008). De SBI 2008 is afgeleid van indelingen zoals gebruikt door de Europese Unie en de Verenigde Naties. Deze indelingen worden ongeveer eens in de 15 jaar geactualiseerd. Door de invoering van de nieuwe SBI zijn de tankstations in de detailhandel opgenomen. De reparatie en caravanhandel maken juist geen onderdeel meer uit van de detailhandel. Daarnaast is een aantal groepen door de nieuwe SBI gewijzigd. Zo maken de winkels in fotografische artikelen en de winkels in elektrische huishoudelijke apparatuur geen onderdeel meer uit van consumentelektronica, maar zijn ze als afzonderlijke groep opgenomen, onder het totaal van de detailhandel. De winkels in babyartikelen zijn opgenomen onder de winkels in bovenkleding. Ten slotte worden de winkels in gordijnen en vitrage en de winkels in vloerbedekking gezamenlijk waargenomen als één groep. De nieuwe reeks is vanaf 2000 beschikbaar. Wijzigingen
Ten opzichte van het persbericht van 16 april 2009 (PB09-029) zijn de cijfers over december 2008 en heel 2008, januari en februari 2009 bijgesteld. De cijfers zijn bijgesteld op grond van de meest recente gegevens. CBS Persbericht PB09-039 pagina 2 van 3




Tabel 1: Omzetontwikkeling detailhandel 1) 2)
2009* 2008* 1e kwar- mrt. feb. jan. jaar taal %-mutatie t.o.v. dezelfde periode een jaar eerder Detailhandel, totaal 1)
Omzet -4,8 -6,0 -8,3# -0,1# 3,1 Prijs 0,5 0,3 0,5 0,5 2,9 Volume -5,3 -6,3 -8,7# -0,6# 0,2# Voedings- en genotmiddelenwinkels
Omzet 0,2 -3,0 -4,4# 8,7# 6,0 Prijs 5,3 4,7 5,7 5,5 5,0 Volume -4,8 -7,4 -9,6# 3,0# 1,0 Supermarkten
Omzet 1,5 -1,8 -3,6# 10,4# 7,4# Prijs 5,2 4,6 5,6 5,5 5,1 Volume -3,6 -6,1 -8,7# 4,6# 2,2# Speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen
Omzet -7,6 -10,7 -9,8# -2,0# -2,3 Non-foodwinkels
Omzet -6,7 -7,2 -10,1# -2,7# 0,6 Prijs 0,0 0,4 -0,4 -0,1 0,2 Volume -6,6 -7,6 -9,7# -2,6# 0,4# Omzet in:
Drogisterijen -3,6 -3,8 -7,6# 0,6# 0,6 Bovenkledingwinkels -4,3 -4,6 -10,0# 1,5# -0,6 Textielsupermarkten -5,0 -3,1 -9,6# -2,5# -0,1 Winkels in woning-
inrichtingartikelen 3) -7,8 -8,3 -9,7# -5,5# 0,0 Winkels in consumenten-
elektronica 4) -7,0 -11,0 -6,5# -4,0 -0,3# Doe-het-zelfwinkels 5) -7,1 -4,8 -10,5# -6,3# -1,4 Winkels in huishoudelijke artikelen -5,0 -10,1 -4,2# -0,1# 3,5 Tankstations
Omzet -11,9 -10,8 -12,2# -12,6# 7,9 1) Exclusief apotheken.
2) De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter. 3) Meubels, woningtextiel, verlichtingsartikelen en vloerbedekking. 4) Wit-, bruingoed, telecommunicatieapparatuur en computers. 5) Bouwmarkten en gespecialiseerde winkels in ijzerwaren, gereedschap, verf en hout. #) Deze cijfers zijn bijgesteld; achtergrondinformatie hierover staat onderaan de technische toelichting.
*) Voorlopige cijfers.
Bron: CBS
CBS Persbericht PB09-039


---- --