Utrechters op de bres voor gemeentelijke besparing

15/05/2009 09:54

energie:direct

Best 15 mei 2009,

P e r s b e r i c h t

Op de bres voor gemeentelijke besparing

Utrechters opgeroepen mee te denken over bestemming energiebesparing

Met een optocht door de Utrechtse binnenstad, ondersteund met posters en borden, overviel energie:direct gisteren het winkelende publiek. De reden voor de actie was een oproep aan de Utrechters om hun gemeente te wijzen op een eenvoudig te behalen voordeel op de energierekening en samen na te denken over een mooie bestemming voor dit geld.

Meer groen en gezelligheid in de wijk, extra aandacht voor het herstel van het Domplein of een fikse opknapbeurt voor het centrum: het zijn enkele van de voorbeelden die Utrechters aandragen als ze gevraagd wordt waar de stad extra aandacht aan kan besteden, als er een extra potje geld zou vrijkomen. Utrecht kan maar liefst 300.000 euro per jaar op de energierekening besparen, als de gemeente over zou stappen op goedkopere stroom.

Honderden ideeën

Op de speciale website www.stroompetitie.nl kunnen de Utrechters zien welke bestemmingen hun stadsgenoten voor deze drie ton aandragen en, als hun inziens er een ontbreekt, nieuwe ideeën toevoegen. Ook kunnen ze hun steun aan de actie betuigen. Uiteindelijk zullen de resultaten van deze online actie worden aangeboden aan de gemeente.

Besparen in moeilijke tijden

Vanwege de nieuwe energieprijzen, heeft energie:direct de mogelijke prijsvoordelen voor de grootste Nederlandse gemeenten doorgerekend en kwam tot de conclusie dat aanzienlijke besparingen op de hun energierekeningen mogelijk zijn, indien zij een contract zouden afsluiten met een energieleverancier met flexibele prijzen. Al gaat het in veel gevallen maar om gemiddeld 1 euro per inwoner, voor een middelgrote gemeente loopt het voordeel al snel in de tonnen, en die kunnen altijd beter besteed worden. Zo zouden de 10 grote gemeenten in Nederland in totaal 4 miljoen kunnen besparen door, net als consumenten, op zoek te gaan naar de laagste prijs.

Middels de ludieke actie in Utrecht wil energie:direct gemeenten bewust maken van deze eenvoudige manier om een extraatje op het budget te creëren. Juist in de tijden dat het financieel wat moeilijker is, is het belangrijk dat er op alle mogelijke wijzen gekeken wordt naar besparing op de overhead. Onder het motto "Stroom is gewoon stroom, dus waarom zou je meer betalen?" wil energie:direct de gemeenten, maar ook consumenten, wijzen op de voordelen die ze kunnen behalen bij het afsluiten van nieuwe contracten.

Veranderend eisenpakket

Veel gemeenten werken vanuit historie al jaren samen met de grotere energiemaatschappijen en voorheen waren de tarieven een onderdeel van het totaalpakket waarop gekozen werd. Er werd veel waarde gehecht aan de dienstverlening. Nu komt daar steeds vaker verandering in. Met de grote dalingen in de prijzen die aangekondigd zijn en vereenvoudigde procedures, wordt het interessant om bij de eerstvolgende aanbesteding wat meer op de prijs te letten en worden ook niet-traditionele leveranciers, zoals energie:direct, in overweging genomen. De uiteindelijke besparingen kunnen dan ingezet worden voor andere, mooie en nuttige projecten. Hier profiteert de burger indirect van mee.

"Lagere overheden hebben niet langer de wens alles bij het oude te houden. Ze hechten nu belang aan andere criteria bij het aanbesteden. Zoals duurzaamheid, maar ook de prijs wordt steeds belangrijker", voegt energie:direct Algemeen Directeur Jacques van Seeters toe.

Bij dit persbericht is ook een videopersbericht beschikbaar:

http://pubstr.datiq.net/capital/EnergieDirect200905.wmv

Over energie:direct

Energie:direct is een flexibele online energieleverancier die goedkope gas en stroom levert via bestaande infrastructuren. Dankzij het voeren van een online bedrijfsvoering, kan energie:direct de kosten laag houden en zeer voordelige energieprijzen bieden aan haar klanten. Klanten die overstappen van hun bestaande energieleveranciers naar energie:direct ontvangen de Laagsteprijs Garantie.

Klanten van energie:direct hebben via het internet toegang tot hun eigen gegevens. Communicatie met klanten gaat zowel voor contractwijzigingen als voor periodieke nota's via e-mail. Energie:direct biedt een helpdesk die 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar is via e-mail (klantenservice@energiedirect.nl) of telefonisch op 0900-EDIRECT (0900-3347328) (ma t/m vrij 09.00 - 17.00 uur - euro 0,70 p/m).

www.stroompetitie.nl

Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.





http://www.energiedirect.nl


Noot voor de redactie:


Noot voor de redactie,