Amsterdam RAI

Persbericht

Off the Record centrale tentoonstelling op Art Amsterdam, nog t/m zondag 17 mei

Stedelijk maakt aankopen off the record op art amsterdam bekend

Amsterdam, 15 mei 2009 - Bij de jaarlijkse Gemeentelijke Kunstaankopen van het Stedelijk Museum staat altijd een kunstdiscipline centraal. Dit jaar is dat fotografie, volgens een thema naar idee van gastcurator Hans Aarsman. Voor Off the Record op Art Amsterdam nodigde hij kunstenaars uit werk in te zenden dat gemaakt is vanuit de behoefte om iets vast te leggen, zonder direct een artistiek doel voor ogen, waarbij de begrippen toeval en ontdekking centraal staan. De werken (video en fotografie) worden nog tot en met zondag 17 mei getoond in de centrale tentoonstelling op Art Amsterdam. Directeur Gijs van Tuyl van het Stedelijk maakt bekend dat voor de collectie van het museum uit Off the Record werk is aangekocht van: Theo Baart, Ad van Denderen, Rineke Dijkstra, Ria van Dijk, Erik Fens, Peter Hermanides, Frank Kouws, Paulien Oltheten, Anne van de Pals, Claudia Sola en Don Sars.

Meer informatie over de aankopen:
Theo Baart: stadslandschappen vuilnis
Het begon met een televisietoestel. Van boven kwam het naar beneden zeilen en viel in stukken op de tegels. Presentje van de bovenburen. Toen de resten met de vuilnis waren meegegaan, bedacht Theo Baart (Amsterdam, 1957): van alles wat nog meer naar beneden komt, neem ik een foto. Hij woont inmiddels niet meer in de Bijlmermeer. Ad van Denderen: affiches Palestijnen
Toen het begon op te vallen dat Palestijnse vrouwen spontaan gingen krijsen als ze een fotograaf zagen, stopte Ad van Denderen (Zeist, 1943) zijn camera in zijn tas en liet hem daar. Om hem er pas weer uit te halen toen hij posters van zelfmoordmartelaren zag die in Palestijnse kampen op de muren werden geplakt. Rineke Dijkstra: Chinees koor
Wie dacht dat kinderen in China gedisciplineerd waren, heeft dit koortje nog niet gezien. Rineke Dijkstra (Sittard, 1959) zocht in Xiamen naar is, haalt ze de trekker over. Ria van Dijk (Tilburg, 1920) fotografeert vanaf haar 20ste op de kermis. De afgelopen tijd was er even de klad ingekomen, maar sinds haar staaroperatie schiet ze weer raak. Erik Fens: spiegelingen in auto's modellen voor haar foto's en viel op een lagere school middenin een generale repetitie. Ze had alleen een digitaal cameraatje bij zich. Ria van Dijk: polaroids schiettent kermis
Zelf heeft ze geen camera, maar ze weet zat camera's te vinden. En de ontspanknop weet ze ook; alsof het een mechanische afstandsbediening Met zoveel auto's om je heen kun je maar beter vrede met ze sluiten. Erik Fens (Amsterdam, 1949) ziet dat auto's onder bepaalde condities zelfs een zekere schoonheid kunnen bezitten. Maar hij woont dan ook boven een bijzondere parkeerplek. Peter Hermanides: twee oude dames
In de taakomschrijving van een thuiszorgwerker staan voornamelijk handelingen - weinig over menselijk contacct. De ouderen die Peter Hermanides (Amsterdam,1966) bezoekt, zetten wel eens iets te eten voor hem op tafel. En dan praten ze. En soms wordt er een foto genomen. Frank Kouws: dankfoto's overleving
Iedereen die een auto-ongeluk overleefd heeft, kent de onbedwingbare neiging om iemand te bedanken. Maar wie? In Italië vond Frank Kouws (Groesbeek, 1969) een kapel waarin mensen lijstjes aan de muur hebben gehangen. Bij de foto's van het wrak waaruit ze levend zijn gekropen, hebben ze woorden van dank geschreven, meestal gericht aan Maria. Paulien Oltheten: filmpje hond
Waarom zet die hond niet meteen zijn tanden erin?, vraag je je af als je de bal ziet liggen. Omdat de bal wordt weggeschopt voor hij erbij is. Dan moet hij zich eerst omdraaien voor hij er achteraan kan. En dat kost tijd. Paulien Otlheten (Nijmegen, 1982) onderzoekt houdingen die levende wezens aannemen. Anne van de Pals: serie boerderij
Ze woont allang niet meer op de ouderlijke boerderij. De vader en de broer van Anne van de Pals (Erp, 1960) nog wel. De honden ook. Na het overlijden van moeder is de band tussen de mannen en de honden inniger geworden. Claudia Sola: diaserie/filmprojectie
Het is een ongeschreven wet: je kijkt niet in iemands dagboeken. Thuis bij Claudia Sola (Zeist, 1974) deden ze het wel. Onwelgevallige passages werden eruit gescheurd, ze moest ze opnieuw schrijven. Daarom begon ze te fotograferen en te verzamelen, souvenirs in de letterlijke zin van het woord. Don Sars: familiefoto's
Don Sars heeft een oudere broer, Dave. Hun vader hield van beide kinderen een fotoboek bij. Alle foto's die van ze gemaakt werden, gingen in tweeën. Om achteraf geen scheve ogen te krijgen. Er zit een foto bij van Don Sars (Eindhoven, 1975) met op de achtergrond zijn broer Dave, beteuterd wachtend tot hij op de foto mag.

Hripsimé Visser, conservator Fotografie van het Stedelijk Museum, licht de aankopen toe: "Deze aankopen zeggen iets heel wezenlijks over fotografie. Het vermogen te documenteren, te registreren en een verzameling aan te leggen is een belangrijk karakteristiek van het medium. De laatste jaren werken veel fotografen en kunstenaars met kiekjes, met archiefmateriaal, met foto's van anderen, met anoniem materiaal zelfs. Het komt bovendien ook voor dat in de geschiedenis van de fotografie vaker gebeurd dat relatieve buitenstaanders gebruik maakten van een fotografische toepassing of kwaliteit, die niet bij voorbaat als 'artistiek' kon worden aangemerkt maar die wel leidde tot een verfrissende en stimulerende visie op het medium. Er is kortom in de context van de kunst ook nu weer sprake van een bredere waardering van fotografische mogelijkheden. In die mentaliteit past deze tentoonstelling en daarom zijn dit terechte aanwinsten voor de collectie van het Stedelijk Museum."

Voor Off the Record selecteerde een jury, onder voorzitterschap Hans Aarsman, uit meer dan 470 inzendingen werk van 33 kunstenaars: Theo Baart, Elly Baltus, Maze de Boer, Melanie Bonajo, Appie Bood, Steve van den Bosch, Hans Bouman, Jan-Dirk van der Burg, M.L. Busser, Ad van Denderen, Ria van Dijk, Rineke Dijkstra, Constant Dullaart, Kaj van Ek, Martijn Engelbregt, Erik Fens, Maria Heijdendael, Maarten Heijkamp, Peter Hermanides, Frank Kouws, Frank Mandersloot, Paulien Oltheten, Anne van de Pals, Jannie Regnerus, Don Sars, Frank Schallmaier, Diana Scherer, Marike Schuurman, Monique Scuric, Tanja Smit, Claudia Sola, Roy Villevoye en Stefan van Weele.

De tentoonstelling op Art Amsterdam is vormgegeven door Roland Buschman en Jeroen Bijl. Bij de tentoonstelling is een gelijknamige catalogus verschenen, met het werk van alle deelnemers en een tekst van Hans Aarsman. Grafisch ontwerp: Sabine Verschueren. Prijs: ¤ 15.

De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door Accenture en door een financiële bijdrage van de Gemeente Amsterdam.



Amsterdam RAI