Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB

ANWB reactie op Actieplan Verkeersveiligheid

Den Haag 15-05-2009,

Graag informeer ik jullie over een recente ANWB-reactie op het Actieplan Verkeersveiligheid.

Zie daarvoor de bijgaande brief naar minister Eurlings

De ANWB vraagt om de volgende twee punten.

Punt 1. Stimuleer (financiële steun) de provincies zodat zij sneller uitvoering kunnen geven aan de uniforme belijning van wegen. De nieuwe belijning van de wegen wordt voor de weggebruikers pas echt duidelijk als er van uniformiteit sprake is en het levert een goede verbetering van de verkeersveiligheid.

Punt 2. Blijf de spitsstrook als tijdelijke maatregel zien en begin al bij introductie van elke nieuwe spitsstrook de ontwikkeling van structurele verbeteringsplannen. Ziet ook de ANWB dat kop en staart botsingen sterk verminderen en zodat de verkeersveiligheid verbetert als een spitsstrook wordt ingesteld. Deze winst verdwijnt weer als aan het oplossend vermogen van de spitsstrook aan zijn eind komt. Dan ben je terug bij af, maar dan zonder de veiligheidsmarge die de vluchtstrook biedt.

Ad Vonk , persdienst ANWB

Geachte heer Eurlings,

Onlangs presenteerde u het Actieprogramma Verkeersveiligheid 2009-2010. Graag leggen wij twee punten aan u voor.


1. Versnelde uitvoering essentiële herkenbaarheidskenmerken Eén punt, dat u in het Actieprogramma noemde en dat nadrukkelijk de publiciteit haalde, is de versnelde uitvoering van de essentiële herkenbaarheidskenmerken (de nieuwe strepen op de weg). Daar is alle reden toe. In een onlangs gepubliceerd onderzoek van uw ministerie blijkt dat het aanbrengen van nieuwe strepen op 80 km wegen, het aantal doden op die wegen vermindert.

Wij voelen ons met deze materie verwant, omdat wij samen met uw ministerie in de Kampioen van februari jl, een voorlichtingsbrochure over dit onderwerp verspreidden. In de aanloop naar die brochure bleek hoe lastig het is de provincies te stimuleren tot uniformiteit in de belijning en tot enige snelheid in de uitvoering daarvan.

Nadere bestudering van het Actieprogramma op dit punt, leerde echter dat de genoemde versnelde uitvoering met name gaat over nieuwe markeringen op niet-auto(snel)wegen in het beheer van het Rijk. De overige wegen buiten de bebouwde kom, die in beheer zijn bij provincies en gemeenten, vallen hier buiten. Daarvoor geldt volgens het Actieprogramma géén geïntensiveerde aanpak.

De ANWB betreurt dat. De nieuwe belijning van de wegen wordt voor de weggebruikers pas echt duidelijk als er van uniformiteit sprake is. Daar ontbreekt het momenteel nog aan. Bovendien hebben de provincies aangegeven hun wegen om financiële redenen pas in 2015 op orde te hebben. Tot die tijd blijft de situatie voor de weggebruikers verwarrend.

Wij pleiten voor een stimulerende (financiële) regeling om de provincies tot de nodige snelheid in de uitvoering te brengen. Door zo'n regeling aan voorwaarden te verbinden kan tegelijkertijd de uniformiteit in belijning positief worden beïnvloed.


2. Vervanging van vluchtstrook door spitsstrook Een ander infrastructureel punt, dat wij graag aan u voorleggen, is de vervanging van de vluchtstrook door de spitsstrook. De komende tijd zullen er vele projecten worden gestart om op korte termijn het verkeer meer lucht te geven. Daar staat de ANWB volledig achter. Hoewel over de veiligheid van spitsstroken niets is opgenomen in het Actieprogramma, willen wij er toch iets over opmerken omdat het te maken heeft met de verkeersveiligheid.

Het is bekend dat de aanleg van een spitsstrook de files vermindert. Dat hoeft geen verbazing te wekken omdat we te maken hebben met capaciteitsuitbreiding. Ook de veiligheid verbetert; in ieder geval op de korte termijn, zo is uit onderzoek gebleken. En ook dat is te verklaren omdat het aantal kop- staartaanrijdingen afneemt als er minder filevorming optreedt.

Onze leden reageren in het algemeen dan ook positief op de aanleg van spitsstroken. Alleen zij die wel eens met pech of een ongeval langs de snelweg hebben gestaan, kennen het nut van de vluchtstrook en reageren genuanceerder ten aanzien van de veiligheid. Wij vragen hier dan ook expliciet aandacht voor.

Daarnaast voorzien wij vooral problemen wanneer het verkeer weer groeit en wanneer na verloop van tijd het oplossend vermogen van de spitsstrook aan zijn eind komt. Op dat moment zijn we terug bij af, met dit verschil dat er geen veiligheidsmarge (in de vorm van de vluchtstrook) meer is.

Afgezien van de Europese regelgeving, die verplicht om langs E- wegen permanente vluchtstroken te handhaven, is een adequate vluchtstrook van belang om de veiligheid van weggebruikers op de autosnelwegen te waarborgen. De situatie zonder vluchtstrook (maar mét volle spitsstrook) is per definitie onveiliger dan de 'normale' situatie mét vluchtstrook, alle flankerende maatregelen ten spijt. Gezien het grote aantal projecten dat op stapel staat, moeten we ons nadrukkelijk realiseren wat de effecten zijn op langere termijn.

Wij willen u vragen om de spitsstrook als tijdelijke maatregel te blijven zien en tegelijk, bij introductie van elke spitsstrook, ook de ontwikkeling van structurele verbeteringsplannen in gang te zetten.

Graag praten we daarover met u verder omdat structurele verbeteringsplannen naar onze overtuiging onderdeel kunnen uitmaken van een aanzet tot een robuust wegennet.

Wij wensen u veel succes met de uitwerking van het Actieprogramma.

|      |Met vriendelijke groet,                                     |
|      |                                                            |
|      |                                                            |
|      |                                                            |
|mr. G.H.N.L. van Woerkom          |                        |
|                                  |                        |