Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid


15 mei 2009

Winkeliers overwegen aangiftestop

Platform Detailhandel Nederland wil het aangiftebeleid drastisch verbeteren. Winkeliers zien zich bij de aangifte van winkelcriminaliteit nu geconfronteerd met onbegrijpelijke aangifteformulieren, lange wachttijden en het ontbreken van een vervolgactie door politie en justitie.

Nieuw aangiftebeleid
Op dit moment ontvangt het Platform Detailhandel Nederland veel klachten en constateert dat winkeliers overwegen te stoppen met het doen van aangifte. Jan Meerman, de voorzitter van het Platform Detailhandel Nederland, wil dat er van de overheid uit een visie wordt ontwikkeld voor het aangiftebeleid van zowel de politie als het Openbaar Ministerie. Er moet aandacht komen voor afstemming tussen politieregio's en de drempel om aangifte te doen moet zo laag mogelijk zijn.

Huidige situatie
In 2003 hebben de ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken een standaard aangifteformulier van één pagina ingevoerd voor winkeldiefstal. De politie Utrecht weigert, volgens het platform, dit standaardformulier te gebruiken en laat de winkeliers een aangifteformulier van acht pagina's invullen. Ook komt het vaak voor dat de politie, in strijd met de wet, weigert een aangifte op te nemen van een winkeldiefstal die buiten haar regio is gepleegd. Terwijl het de winkelier veel tijd en moeite scheelt als hij ook in zijn woonplaats of in de plaats waar het hoofdkantoor is gevestigd aangifte kan doen.

Een voorbeeld dat volgens het platform het gebrek aan afstemming tussen politieregio´s illustreert: een politiekorps pakt een rondtrekkende bende alleen aan voor de elf winkeldiefstallen die in zijn regio zijn gepleegd. De andere 30 aangiften in een andere regio tegen dezelfde bende worden niet meegenomen. Dit betekent een te lage straf.