Gemeente Den Helder

College informeerde raad slecht over bestemmingswijziging De Nollen op: 2009-05-15

De informatie die het college van Den Helder aan de gemeenteraad heeft gegeven over de bestemmingswijziging van het zuidelijk deel van het Nollenterrein was onder de maat. Die conclusie trekt de Rekenkamercommissie Den Helder naar aanleiding van een feitenonderzoek dat zij heeft gedaan naar de bestemmingswijziging van het zuidelijk Nollenterrein bij station Den Helder-Zuid. Het college wijzigde de bestemming van dit terrein van `woningbouw' naar `natuur- en cultuur'. Het advies van de commissie aan het college: Zorg voor een adequate afhandeling van de nog lopende zaken.

De aanleiding van het onderzoek was dat Helderse gemeenteraadsleden het gevoel hadden onvoldoende overzicht te hebben op de ontwikkelingen gedurende het verloop van de bestemmingswijziging. Zij wilden vooral inzicht omdat er grote financiële en andere belangen op het spel stonden. De Rekenkamercommissie probeerde daarom de gang van zaken en de nog lopende zaken in kaart te brengen. De commissie constateerde het volgende:

- De initiële samenwerkingsovereenkomst over woningbouw uit maart 2002, tussen de gemeente en het bouwconsortium, is niet op haalbaarheid getoetst.

- De alternatieve invulling van De Nollen als natuur- en cultuurproject is vanuit de gemeente niet tijdig / proactief opgepakt.


- De voorwaarden voor de garantstelling door de provincie voor de aflossing van een lening van de gemeente aan de Stichting Landschap Noord-Holland zijn niet vooraf gemeld aan de raad. Dit betrof de overdracht `om niet' van zes percelen grond.

- De informatie aan de gemeenteraad was onder de maat: soms te veel, soms niet tijdig en vaak versnipperd en moeilijk te vinden.
- Er zijn nog openstaande zaken die substantiële financiële of andere gevolgen kunnen hebben.

Advies
De Rekenkamercommissie heeft - vanwege de unieke kenmerken van De Nollen - ervoor gekozen slechts één aanbeveling te formuleren. Het gaat hier immers om een chronologisch feitenonderzoek. De aanbeveling is: zorg voor een adequate afhandeling van de nog lopende zaken. Het gaat daarbij onder meer om alternatieve huisvesting van de radiozendamateurs, een benodigde bouwvergunning voor kunstwerken, aanpassing van het bestemmingsplan, de verplaatsing van het kunstatelier en de ontwikkelingen in Julianadorp-Oost. Het college heeft inmiddels toegezegd daarvoor te zullen zorgen.

Proces
Het onderzoek van de Rekenkamercommissie bestond uit een inventarisatie van het verloop van de bestemmingswijziging. Hierbij zijn vier aspecten uitgelicht: de besluitvorming, de juridische en de financiële aspecten en de samenwerking met diverse betrokken partijen. Voor het onderzoek zijn interviews gehouden met betrokken gemeentelijke medewerkers en bestuurders en met private partijen. Daarnaast zijn vele documenten bestudeerd. Ook is een enquête gehouden onder (oud)raads- en commissieleden over de kwaliteit van de informatievoorziening aan de raad in de maand oktober 2004, omdat dit een cruciale periode is in het verloop van het proces.

De Rekenkamercommissie controleert namens de gemeenteraad of burgemeester en wethouders de doelen die de raad heeft gesteld hebben bereikt, en of zij daarbij efficiënt zijn omgegaan met de gemeentelijke financiën. De Rekenkamercommissie is onafhankelijk en bestaat uit drie raadsleden en vier mensen `van buiten'.