College informeerde raad slecht over bestemmingswijziging De Nollen
op: 2009-05-15
De informatie die het college van Den Helder aan de gemeenteraad heeft
gegeven over de bestemmingswijziging van het zuidelijk deel van het
Nollenterrein was onder de maat. Die conclusie trekt de
Rekenkamercommissie Den Helder naar aanleiding van een feitenonderzoek
dat zij heeft gedaan naar de bestemmingswijziging van het zuidelijk
Nollenterrein bij station Den Helder-Zuid. Het college wijzigde de
bestemming van dit terrein van `woningbouw' naar `natuur- en cultuur'.
Het advies van de commissie aan het college: Zorg voor een adequate
afhandeling van de nog lopende zaken.
De aanleiding van het onderzoek was dat Helderse gemeenteraadsleden
het gevoel hadden onvoldoende overzicht te hebben op de ontwikkelingen
gedurende het verloop van de bestemmingswijziging. Zij wilden vooral
inzicht omdat er grote financiële en andere belangen op het spel
stonden. De Rekenkamercommissie probeerde daarom de gang van zaken en
de nog lopende zaken in kaart te brengen. De commissie constateerde
het volgende:
- De initiële samenwerkingsovereenkomst over woningbouw uit maart
2002, tussen de gemeente en het bouwconsortium, is niet op
haalbaarheid getoetst.
- De alternatieve invulling van De Nollen als natuur- en
cultuurproject is vanuit de gemeente niet tijdig / proactief opgepakt.
- De voorwaarden voor de garantstelling door de provincie voor de
aflossing van een lening van de gemeente aan de Stichting Landschap
Noord-Holland zijn niet vooraf gemeld aan de raad. Dit betrof de
overdracht `om niet' van zes percelen grond.
- De informatie aan de gemeenteraad was onder de maat: soms te veel,
soms niet tijdig en vaak versnipperd en moeilijk te vinden.
- Er zijn nog openstaande zaken die substantiële financiële of andere
gevolgen kunnen hebben.
Advies
De Rekenkamercommissie heeft - vanwege de unieke kenmerken van De
Nollen - ervoor gekozen slechts één aanbeveling te formuleren. Het
gaat hier immers om een chronologisch feitenonderzoek. De aanbeveling
is: zorg voor een adequate afhandeling van de nog lopende zaken. Het
gaat daarbij onder meer om alternatieve huisvesting van de
radiozendamateurs, een benodigde bouwvergunning voor kunstwerken,
aanpassing van het bestemmingsplan, de verplaatsing van het
kunstatelier en de ontwikkelingen in Julianadorp-Oost. Het college
heeft inmiddels toegezegd daarvoor te zullen zorgen.
Proces
Het onderzoek van de Rekenkamercommissie bestond uit een
inventarisatie van het verloop van de bestemmingswijziging. Hierbij
zijn vier aspecten uitgelicht: de besluitvorming, de juridische en de
financiële aspecten en de samenwerking met diverse betrokken partijen.
Voor het onderzoek zijn interviews gehouden met betrokken
gemeentelijke medewerkers en bestuurders en met private partijen.
Daarnaast zijn vele documenten bestudeerd. Ook is een enquête gehouden
onder (oud)raads- en commissieleden over de kwaliteit van de
informatievoorziening aan de raad in de maand oktober 2004, omdat dit
een cruciale periode is in het verloop van het proces.
De Rekenkamercommissie controleert namens de gemeenteraad of
burgemeester en wethouders de doelen die de raad heeft gesteld hebben
bereikt, en of zij daarbij efficiënt zijn omgegaan met de
gemeentelijke financiën. De Rekenkamercommissie is onafhankelijk en
bestaat uit drie raadsleden en vier mensen `van buiten'.
Gemeente Den Helder