1 1
> Retouradres Postbus 20901 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 6171
F 070 351 7895
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
VENW/DGLM-2009/1895
Uw kenmerk
Datum 15 mei 2009 -
Onderwerp Verslag Informele Transportraad 29 april 2009 Bijlage(n)
---
Geachte voorzitter,
Hierbij ontvangt u het verslag van de informele Transportraad te Litomerice van
29 april 2009. Tevens geef ik hierbij invulling aan de volgende toezeggingen, die
ik tijdens het AO van 22 april 2009 heb gedaan: u te informeren over de
activiteiten van de KLPD in het buitenland met betrekking tot de rij- en rusttijden
van vrachtwagenchauffeurs; en over het bilaterale gesprek dat ik met mijn Britse
collega heb gehad over de Britse controles van rij- en rusttijden.
Verslag informele Transportraad van 29 april 2009
Onderwerp van discussie tijdens de informele Raad was het actieplan Intelligente
Transportsystemen (ITS) met bijbehorend voorstel voor een richtlijn. In de
ochtendsessie is een discussie gevoerd aan de hand van een aantal vragen,
waarin de belangrijkste obstakels voor succesvolle implementatie van ITS centraal
stonden. Tijdens de middagsessie werden op basis van een aantal concrete
voorbeelden ervaringen uitgewisseld. Op verzoek van Frankrijk werd als extra
agendapunt kort gesproken over eventuele maatregelen in verband met de
Mexicaanse griep.
Agendapunt Intelligente Transportsystemen
ITS staat voor de ontwikkeling en toepassing van informatie- en
communicatietechnologieën in de transportsector. In zijn inleiding gaf
Commissaris Tajani een toelichting op ITS ontwikkelingen binnen Europa.
Belangrijke stappen worden (of zijn) op dit gebied gemaakt in de luchtvaart
(SESAR), de zeescheepvaart (SafeSeaNet), het spoor (ERTMS) en de binnenvaart
(RIS). Tegen deze achtergrond is de Commissie met een vergelijkbaar voorstel
voor ITS in het wegverkeer gekomen. Het voorliggende voorstel heeft tot doel
een impuls te geven aan de invoering en het gebruik van ITS-systemen in het
wegverkeer. Voorbeelden van ITS-toepassingen binnen deze modaliteit zijn:
routenavigatiesystemen, `tracking en tracing' van goederen, `real time' verkeers-
en reisinformatie, verkeersmanagementsystemen en geavanceerde
bestuurdershulpsystemen (zoals eCall). Het Europees Parlement heeft zich tijdens
de plenaire stemming van 23 april 2009 positief uitgelaten over zowel het
actieplan en als de voorgestelde richtlijn inzake ITS.
a
Pagina 1 van 3
De meeste delegaties onderstreepten dat ITS een essentiële bijdrage kan leveren
Ons kenmerk
aan efficiënter, veiliger en milieuvriendelijker vervoer. Als grootste struikelblokken VENW/DGLM-2009/1895
noemden zij het gegeven dat de compatibiliteit en de interoperabiliteit van ITS
diensten te wensen overliet. Het actieplan werd door delegaties breed
verwelkomd. Het oordeel over de richtlijn verschilde echter. Ik heb mij, samen
met andere collega's, positief uitgelaten over de mogelijkheden van ITS maar
kritisch getoond ten aanzien van overregulering op dit vlak. Aangegeven is dat
alleen het meest noodzakelijk van boven af gestandaardiseerd moet worden, om
innovaties door marktpartijen niet in de kiem te smoren. Daarbij werd het belang
benadrukt van zorgvuldig overleg met de ITS- adviesgroep van stakeholders en
publiek-private samenwerking. Tot slot heb ik aandacht gevraagd voor het gevaar
van overhaaste actie en overlap met reeds bestaande regelgeving (bijvoorbeeld
lopende besluitvorming in het comité elektronische tolheffing).
Na een aantal presentaties is in de middag kort gesproken over toepassing van
ITS in de praktijk. Experts belichtten de meerwaarde van ITS voor
verkeersveiligheid. Door enkele lidstaten werd vervolgens ingegaan op
praktijkvoorbeelden zoals het nut van door-to-door-reisplanners en het positieve
effect dat ITS op de verkeersveiligheid kan hebben.
Ook interoperabiliteit van tolsystemen en de integratie daarvan met andere ITS
toepassingen kwamen hierbij aan de orde. Ik heb de stappen verwelkomd die op
dit gebied reeds in het comité elektronische tolheffing gezet zijn en benadrukt dat
er nog heel gedaan moet worden op het terrein van EETS (European Electronic
Toll Service). Tijdens mijn interventie heb ik aangegeven hoe Nederland toewerkt
naar een dynamisch prijsbeleid voor alle voertuigen op de weg, gebaseerd op
satelliettechnologie. Voordat EETS geïmplementeerd kan worden, zal er nog het
nodige werk verzet moeten worden. Zo moeten er voor het satellietgedeelte van
EETS specificaties en standaarden ontwikkeld worden en moet het systeem
robuust zijn.
Het Tsjechisch voorzitterschap sloot het onderwerp ITS af met de conclusie dat er
een brede behoefte bestaat aan EU-coördinatie op dit gebied, dat veel lidstaten
dit vooral door middel van publiek-private samenwerking willen uitwerken, dat
voor de uiteindelijke implementatie van EETS nog de nodige stappen moeten
worden genomen en dat er zorgen waren uitgesproken ten aanzien van te sterke
regulering.
Agendapunt diversen: Mexicaanse griep
Frankrijk deed een oproep om te bezien of vluchten van de EU naar Mexico
opgeschort konden worden om verspreiding van de griep de voorkomen. De
Commissie waarschuwde echter voor een paniekreactie: een verbod op vluchten
van en naar Mexico werd beschouwd als een veel te vergaande maatregel gezien
de ernst van de situatie op dat moment. Ik heb dit Commissie standpunt krachtig
gesteund. Een verbod op vluchten van en naar Mexico zou het virus immers niet
stoppen, omdat via andere landen naar de EU gereisd kon worden. Bovendien was
het virus ook reeds in de Verenigde Staten en Canada gesignaleerd. De voorzitter
concludeerde dat er thans geen aanleiding was om vluchten op te schorten en dat
het beter was de uitkomst van de bijeenkomst van ministers van Gezondheid op
30 april af te wachten.
Pagina 2 van 3
Toezeggingen
Ons kenmerk
Graag kom ik in deze brief terug op twee toezeggingen, zoals gedaan tijdens het VENW/DGLM-2009/1895
AO van 22 april 2009. Allereerst de toezegging inzake de Britse inspecties van
Nederlandse vrachtwagenchauffeurs. En marge van de informele Transportraad in
Litomerice heb ik mijn counterpart in het Verenigd Koninkrijk, Secretary of State
Geoff Hoon, hierover gesproken. Tijdens het gesprek heb ik aangegeven dat ik
signalen heb gekregen dat Britse inspecties van de rij- en rusttijden van
Nederlandse vrachtwagenchauffeurs onnodig lang lijken te duren. De heer Hoon
en ik hebben afgesproken dat de inspectiediensten van beide landen met elkaar in
contact zullen treden om te problematiek nader te bespreken en te bezien wat er
gedaan kan worden. Ten tweede de toezegging inzake de activiteiten van de KLPD
in het buitenland met betrekking tot de rij- en rusttijden van
vrachtwagenchauffeurs. Ik heb u tijdens het AO van 22 april 2009 toegezegd u
hierover nadere informatie te zullen sturen. Daarbij heb ik aangegeven te zullen
bekijken welke vorm deze schriftelijke reactie zou moeten aannemen. Inmiddels
zijn ook aan de Minister van Justitie kamervragen gesteld over dit onderwerp. In
overleg met de Minister van Justitie en de minister van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties is daarom besloten deze vragen te bundelen. De vragen zullen
in één brief worden afgehandeld door de Minister van Justitie.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 3 van 3
Ministerie van Verkeer en Waterstaat