Socialistische Partij Rotterdam

Geen nieuwe Kuip zonder metrolijn

15-05-2009 * De SP is blij dat het college ervoor wil zorgen dat na de bouw van de nieuwe Kuip meer mensen met het openbaar vervoer naar het stadion komen. Maar dan moet er wel voor gezorgd worden dat dat openbaar vervoer er ook is. SP-raadslid Leo de Kleijn: "Dat betekent dat de geplande metrolijn echt tegelijkertijd klaar moet zijn met het stadion." Een motie die hiertoe opriep is met grote meerderheid aangenomen.

Gisterenavond sprak de raad over de plannen rondom het nieuwe stadion. De SP is best tevreden over een aantal aspecten van het plan. Zo wil men dat voortaan nog maar de helft van de bezoekers met de auto naar het stadion komt, in plaats van de 70 procent nu. De Kleijn: "Dat is een prima streven dat eigenlijk alleen gerealiseerd kan worden door een extra metroverbinding aan te leggen."

Formeel hoort de aanleg van het extra stuk metro, dat moet gaan lopen van Zuidplein, via het stadionpark naar de Kralingse Zoom, niet in de plannen van het stadionpark. Over financiering van de metro en de precieze planning worden aparte besluiten genomen. Toch is het volgens De Kleijn van cruciaal belang dat beide trajecten gelijk oplopen: "Als de metro nog niet af is, zullen toch heel veel mensen met de auto naar het nieuwe stadion komen. Dat geeft enorme parkeeroverlast voor de wijken eromheen. Bovendien, zie dan na een tijdje de mensen alsnog maar weer eens uít die auto te krijgen." Het nieuwe stadion moet in 2018 klaar zijn. Het wordt heel lastig om deze datum ook te halen voor de metro. De Kleijn: "Dan zijn er twee mogelijkheden: of er is prima alternatief openbaar vervoer, of 2018 is maar een wat minder heilige datum en dan opent het stadion maar wat later."

Verder waarschuwde De Kleijn in het debat voor het teveel aan kantoorruimtes dat in de plannen ingetekend staat. Dat gaat ten koste van de andere economische ontwikkelingen die nu plaatsvinden op Zuid. Ook moeten de plannen echt in het voordeel van de omliggende wijken zijn: er moet voldoende ruimte zijn voor breedte- en buurtsport. Ook moet de haalbaarheid van de plannen gegarandeerd worden. Zo is er nog geen financiering voor het stadion. De Kleijn: "De nieuwe Kuip wordt een commercieel stadion, dus is het niet meer dan normaal dat marktpartijen voor de financiering zorgen en niet de Rotterdamse belastingbetaler."