Vlaamse Overheid

Nieuwsbericht van de Vlaamse overheid van vrijdag 15 mei 2009

Vlaamse Regering beslist tot realisatie tramlijnprojecten BRABO II van het Masterplan Mobiliteit Antwerpen

Viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Financiën en Begroting en Ruimtelijke Ordening, Dirk VAN MECHELEN,

Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen Kathleen VAN BREMPT en

Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en natuur, Hilde CREVITS ondertekenden vandaag, na de beslissing van de Vlaamse ministerraad, het princiepsontwerp van samenwerkingsovereenkomst BRABO 2. Daarmee zitten de tramlijnprojecten BRABO II van het Masterplan Mobiliteit Antwerpen in de laatste rechte lijn. Deze overeenkomst wordt afgesloten tussen het Vlaams gewest, De Lijn, BAM en de Stad Antwerpen.

Aansluitend op de Beslissingen van de Vlaamse Regering van


* 15 december 2000 (goedkeuring Masterplan Antwerpen),


* 22 juli 2005 (verdere ondersteuning Masterplan, met onder meer budget en planning openbaar vervoerprojecten),


* 16 februari 2007 (alternatieve financiering van de eerste fase der openbaar vervoerprojecten),

besliste de Vlaamse Regering op 9 mei 2008 dat volgende projecten deel uitmaken van het project Brabo 2 :

a) Tramlijnen Eilandje

b) Tramverbinding Brusselstraat

c) Tramlijn Ekeren tot en met 'De Mieren'

d) Leien fase 2

e) Operaplein

Vandaag keurde de Vlaamse Regering, voor een totaalbedrag van EUR 200,6 mio het project BRABO 2 goed, waarin volgende elementen zijn toegevoegd:

Tramprojecten Eilandje: het alternatief waarbij de aanleg en onderhoud van het niet-tramgedeelte van de trajecten Londenstraat ­ Amsterdamstraaat en Cadixwijk uit het project BRABO 2 wordt gelicht en wordt aangelegd door de Stad Antwerpen, terwijl het ontwerp, de bouw en onderhoud van de te vernieuwen Londenbrug (tussen Amsterdamstraat en Londenstraat) wordt toegevoegd bij BRABO 2;

Tramlijn Ekeren (tot en met 'De Mieren'): het bijkomend opnemen van gevel tot gevel renovatie;

Operaplein: de verhoging van het budget van EUR 40 mio naar 49,2 mio.

De Vlaamse Regering besliste tevens om BAM de bijkomende opdracht te geven het Hardenvoortviaduct af te breken waarbij het tracé van de Noorderlaan wordt verlegd langs het Asiadok en BAM de vrijgekomen ruimte voor het Park Spoor Noord dient aan te leggen.

Tenslotte keurde de Regering ook de aanschaf van 21 trams in het kader van de eerste fase van het Masterplan goed, door deze rechtstreeks te laten verwerven door De Lijn en ze toe te voegen aan de aanbestedingsprocedure die De Lijn gestart heeft voor een ander lot trams voor Gent en Antwerpen.

Met deze beslissing van de Vlaamse Regering zet de tweede peiler van het Masterplan Mobiliteit Antwerpen, met investeringen in openbaar vervoer infrastructuur die de randgemeenten met de stad verbindt, een belangrijke stap vooruit.