Ingezonden persbericht

Consumenten herkennen veiligheid en betrouwbaarheid als belangrijkste doelen Thuiswinkel Waarborg

82% respondenten herkent het keurmerk van belangenvereniging Thuiswinkel.org

Veiligheid en betrouwbaarheid zijn de belangrijkste doelen van het Thuiswinkel Waarborg. Respectievelijk 23% en 21% van de respondenten associeert deze kenmerken met het keurmerk. Dit blijkt uit onderzoek van TNS NIPO middels een representatieve steekproef onder ruim 300 pc-bezitters van 18 jaar of ouder. Uit dit onderzoek blijkt ook dat de bekendheid van het keurmerk Thuiswinkel Waarborg verder is toegenomen. 82% van de respondenten herkent het keurmerk van belangenvereniging Thuiswinkel.org nadat het logo is getoond.

Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org: 'Ik ben zeer tevreden met deze resultaten, vooral het feit dat consumenten het Thuiswinkel Waarborg als betrouwbaar en veilig ervaren. Daarnaast is de bekendheid wederom toegenomen en 82 procent is een prachtige score, zeker als je bedenkt dat dit in 2005 nog maar 50 procent was. Het tekent de enorme ontwikkeling die Thuiswinkel.org en haar keurmerk de afgelopen jaren hebben doorgemaakt.'

Ruim zes op de tien mensen (63%) weet dat er een keurmerk is voor winkelen op afstand. Van deze groep noemt vervolgens 8% spontaan het 'Thuiswinkel Waarborg'. Bijna de helft (48%) herkent het keurmerk na het lezen van de naam Thuiswinkel Waarborg. Als het logo wordt getoond, blijkt dat zelfs 82% bekend is met het Thuiswinkel Waarborg.

66% koopt eerder met Thuiswinkel Waarborg
Consumenten letten bewust op het keurmerk Thuiswinkel Waarborg bij het maken van hun keuze tussen waar ze wel en niet webwinkelen. 66 procent van de mensen geeft aan dat ze eerder geneigd zijn een product te kopen als op een site het Thuiswinkel Waarborg staat. Voor 33% is het ontbreken van het keurmerk op een site zelfs een reden om niet via die webwinkel te kopen. Acht van de tien mensen (80%) geeft aan dat het Thuiswinkel Waarborg-logo aangeeft dat het betrouwbaar is via dat bedrijf te kopen.

Veiligheid is meest genoemde doel
Alle leden van Thuiswinkel.org mogen na financiële en juridische ballotage het Thuiswinkel Waarborg voeren. Voor consumenten betekent het Thuiswinkel Waarborg dat zij extra rechten hebben als ze een aankoop doen op afstand. Dat ze zich daarvan bewust zijn, blijkt uit het onderzoek. De meest genoemde punten die worden beschouwd als doel van het Thuiswinkel Waarborg zijn: veiligheid (23%), betrouwbaarheid (21%), garantie voor (goede) levering (12%), controle internetwinkels/sites (10%), garantie (10%), betalingscondities (9%), bij ontevredenheid/klachten (8%), regels worden nageleefd (8%), bescherming consument (5%), garantie op aankopen(4%).

Nederlandse consumenten gaven in 2008 ¤ 4,85 miljard uit aan producteen en diensten die ze kochten via internet, catalogi, post, et cetera. De thuiswinkelmarkt voor alle verkoopkanalen 'op afstand' behaalde daarmee een omzetgroei van 24% ten opzichte van 2007 (bron: Blauw Research/Thuiswinkel.org, april 2009).

Thuiswinkel Waarborg tekst onder.jpg

EINDE PERSBERICHT

()

THUISWINKEL.ORG
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org is als belangenorganisatie de primaire belangenbehartiger van bedrijven die producten en/of diensten op afstand (internet, catalogus, post) verkopen aan consumenten.

Alle leden van Thuiswinkel.org onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de Algemene Voorwaarden Thuiswinkel, zoals in oktober 2008 overeengekomen met de Consumentenbond, onder auspiciën van de Sociaal Economische Raad (SER). In de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg wordt verwezen naar relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.

De vereniging telt inmiddels meer dan 1.000 leden, fungeert als spreekbuis voor haar leden en streeft ernaar de zelfregulering binnen de branche te bevorderen. Daarnaast is het uitwisselen van kennis en informatie onder haar leden en met derden een belangrijke doelstelling.

KEURMERK THUISWINKEL WAARBORG
De gedragsregels van Thuiswinkel.org zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumentenkeurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, catalogus, post. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting. Consumenten kunnen bedrijven die zich hebben gecommitteerd aan deze gedragsregels herkennen aan het keurmerk Thuiswinkel Waarborg.