Ingezonden persbericht

Amsterdam, 15 mei 2009

Nederlander blijft genieten tijdens de crisis, maar met mate

ABN AMRO geeft visie op 75 branches

De Nederlandse consument laat in deze periode van economische tegenwind een veranderd koopgedrag zien. Hoewel de consument minder uitgeeft en vooral lux(re) artikelen links laat liggen, blijft de Nederlander zichzelf wel verwennen. Dat is een van conclusies van ABN AMRO die met het rapport 'Visie op Sectoren' een analyse geeft van tien Nederlandse sectoren en zo'n 75 branches.

Aangezien de koopkracht (nog) niet is afgenomen, lijkt het enerzijds alsof de consument zich grotere uitgaven niet wilt veroorloven of kan verantwoorden naar zichzelf. Anderzijds is de consument ook niet bereid om verworven gemakken en een bepaalde lifestyle op te geven.
Bekend is het 'trading down' principe in deze tijd, de verschuiving naar basisproducten. Zo zijn veel Nederlandse bungalowparken al (eerder) volgeboekt, neigt de consument naar kleinere en zuinigere auto's en verhuizen we niet, maar nemen een nieuw behangetje.

Gemak, gezond en duurzaam
De Nederlander geeft minder uit in de gehele horeca. Opvallend is dat we in plaats van uit eten in een restaurant onszelf bijvoorbeeld verwennen met een luxe kant-en-klaar maaltijd.
Typen producten die vallen in de categorie gemak, gezond en duurzaam, blijven in trek bij de consument. Convenience producten zoals voorverpakte, voorgesneden groenten zijn hiervan een goed voorbeeld. Ook is er een blijvende interesse in wellness(producten), de interesse in gezond leven en ouder worden. Aan de andere kant zien we dat een impulsief verwenproduct en troostvoedsel als koek, snoep en snacks ook onverminderd populair zijn.

Over ABN AMRO's 'Visie op Sectoren'
ABN AMRO is een belangrijke speler in de zakelijke dienstverlening. De bank wil het haar klanten mogelijk maken om beter te ondernemen. Daarom worden in allerlei branches en sectoren analyses en onderzoeken uitgevoerd. 'Visie op sectoren' beschrijft in totaal 75 branches in 10 sectoren (agarisch, agrifood, bouw & vastgoed, industrie, media & technologie, retail, transport & logistiek, vrijetijdsbesteding, zakelijke dienstverlening en zorg, onderwijs & woningcorporaties). De rapporten worden gratis ter beschikking gesteld en zijn te downloaden via www.abnamro.nl/sector.

Noot voor de redactie,