Gemeente Delft

College neemt besluit over ontwerp Kapelsebrug

B&W heeft ingestemd met het ontwerp voor de nieuwe Kapelsebrug. Reden om de brug gedeeltelijk te vervangen is dat deze niet geschikt is voor het verkeer dat ervan gebruik moet maken, waaronder de toekomstige tramlijn 19. De Kapelsebrug is onderdeel van de Zuidwal en ligt over de Oude Delft.

Volgens wethouder Anne Koning kan de vernieuwde Kapelsebrug haar verkeersfunctie optimaal vervullen en sluit het ontwerp goed aan op de omgeving: "Opvallend in het nieuwe ontwerp is dat een duidelijk zichtbare entree naar de Oude Delft ontstaat en dat voetgangers onder de brug door kunnen. De nieuwe brug biedt fietsers en voetgangers meer ruimte."

Aan de zijde van de Oude Delft blijft de bestaande brug gehandhaafd en wordt ingericht als fiets- / voetbrug. Het aanzicht van de brug aan deze zijde blijft dan ook onveranderd; twee gemetselde bogen met bestaand hekwerk. Hiermee blijft er een goede aansluiting op de historische binnenstad.

Aan de zijde van de Kolk in het Rijn-Schiekanaal ligt de brug iets terug ten opzichte van de bestaande kademuur. Hierdoor ontstaat een zichtbare entree naar de Oude Delft zoals vroeger ook het geval was. De brug wordt weer duidelijk herkenbaar en ervaren als brug. Dat is in de huidige situatie niet het geval. Nu oogt deze zijde van de Kapelsebrug als een doorlopende vlakke kademuur.

Tussen het gehandhaafde gedeelte van de Kapelsebrug aan de zijde van de Oude Delft en het nieuwe brugdeel aan de kant van de Kolk ontstaat een tussengebied, waar duidelijk zicht is op het water. Hier komt een 'luie trap' naar de nieuwe voetgangersonderdoorgang. Ook aan de zijde van de kolk kunnen voetgangers via een trap deze onderdoorgang bereiken. Hierdoor ontstaat een groter verblijfsgebied voor voetgangers, die in de nieuwe situatie gemakkelijker van de jachthaven naar de binnenstad kunnen lopen.

Om de hinder voor het verkeer te beperken wil de gemeente de werkzaamheden aan de Kapelsebrug en de Sint Sebastiaansbrug in dezelfde periode uitvoeren, tussen 1 januari en december 2010.

Noot voor de redactie (

Gemeente Delft