Belgacom
Inhoudstafel
BLIKVANGERS 3
KERNCIJFERS 4
STRATEGIE: STAND VAN ZAKEN 5
FINANCIEEL VERSLAG 7
KWARTAALOVERZICHT 20
FINANCIËLE INFORMATIE 24
Resultaten van Belgacom voor januari maart 2009 2
Blikvangers
Solide prestaties in het eerste kwartaal van 2009
Verwachtingen voor het volledige jaar 2009 bevestigd
De Groep rapporteert solide opbrengsten van 1.492 miljoen EUR, goed voor een stijging op
jaarbasis van 1,5%, inclusief het aandeel van overnames en desinvesteringen.
Organisch zijn de opbrengsten van de Belgacom Groep met 0,3% gestegen tot 1.452 miljoen
EUR, dankzij het succes van de businessdrivers en de aanhoudend sterke prestaties van
International Carrier Services.
Belgacom rapporteert een ebitda van 492 miljoen EUR over het eerste kwartaal, d.w.z. -5,1%
op jaarbasis, met een ebitdamarge van 33%.
De samenstelling van de groei in opbrengsten doet de verkoopgerelateerde kosten toenemen.
De kostenbesparingen in het kader van het kostenefficiëntieprogramma, dat begin 2009 werd
gelanceerd, zullen zorgen voor een verlichting van de druk op de directe marge als gevolg van
de gewijzigde opbrengstenmix.
Duidelijke positieve impact van de lopende programma's voor personeelsvermindering,
waardoor de personeelskosten op jaarbasis stabiel zijn gebleven, ondanks de impact van de
loonindexeringen in 2008.
135 miljoen EUR geïnvesteerd in het eerste kwartaal, wat neerkomt op een
capex/opbrengstenratio van 9%.
De vrije kasstroom stijgt 30% op jaarbasis tot 288 miljoen EUR
Gestage groei van de klantenbasis:
- Blijvend succes voor Belgacom TV, met een groei van 49.000 gebruikers in het
eerste kwartaal van 2009. Het totale tv-klantenbestand telt 555.000 klanten, met een
ARPU per gezin die is gestegen op jaarbasis met 5,7% tot 20,4 EUR.
- Belgacom telt in totaal 1.487.000 breedbandklanten, d.w.z. +202.000 klanten in
vergelijking met maart 2008, inclusief de breedbandklanten van Scarlet. In het eerste
kwartaal van 2009 won Belgacom er 22.000 breedbandklanten bij.
- Het mobieleklantenbestand van Belgacom is eind maart 2009 aangegroeid tot
4.956.000, d.w.z. +243.000 tegenover een jaar geleden, waaronder een groei van
40.000 in het eerste kwartaal van 2009.
- De convergente aanbiedingen blijven succesvol: CBU verkocht 52.000 packs in het
eerste kwartaal van 2009, wat neerkomt op een totaal van 354.000 packs.
Verwachtingen voor het volledige jaar 2009 bevestigd
Tot hiertoe ondervond het residentiële segment van de Belgacom Groep geen aanzienlijke
impact van de economische neergang op zijn financiële prestaties. Zoals verwacht ziet de
Enterprisebusiness de impact vooral in de vermindering van het mobiele verbruik, met name
voor roaming.
Belgacom houdt vast aan haar ramingen voor het volledige jaar 2009:
- Een opbrengstendaling voor de Groep over het volledige jaar met ca. -1%.
- Een ebitdamarge tussen 32%-33%.
- De capexniveaus zullen op 10-11% van de groepsopbrengsten worden gehouden.
Resultaten van Belgacom voor januari maart 2009 3
Kerncijfers
Drie maanden afgesloten op 31 maart
Resultatenrekening (in miljoen EUR) 2008 2009
Totale opbrengsten 1.469 1.492
EBITDA (1) 518 492
Afschrijvingen -184 -174
Bedrijfswinst (EBIT) 335 318
Netto financiële opbrengsten / (kosten) -22 -37
Winst voor belastingen 312 281
Belastingen -76 -69
Netto winst ( aandeel van de groep) 236 212
Drie maanden afgesloten op 31 maart
Kasstroom en Investeringen (in miljoen EUR) 2008 2009
Kasstroom uit operationele activiteiten 345 426
Investeringen -128 -135
Netto kasstroom gegenereerd uit / (besteed in) andere investeringsactiviteiten 5 -3
Vrije kasstroom (2) 222 288
Netto kasstroom besteed in financieringsactiviteiten -160 -44
Netto toename van kas en kasequivalenten 62 244
Per 31 maart
Balans (in miljoen EUR) 2008 2009
Totaal balans 7.362 8.004
Vaste activa 5.001 5.515
Beleggingen, kas en kasequivalenten 844 862
Eigen vermogen (aandeel van de groep) 2.610 2.484
Minderheidsbelangen 6 5
Schulden voor pensioenen, andere vergoedingen na uitdiensttreding en beëindigingsvoordelen 809 752
Netto financiële positie -1.113 -1.572
Drie maanden afgesloten op 31 maart
Gegevens per aandeel 2008 2009
Gewone winst per aandeel (in EUR) 0,72 0,66
Verwaterde winst per aandeel (in EUR) 0,72 0,66
Gewogen gemiddeld aantal gewone aandelen 329.053.743 320.337.034
Drie maanden afgesloten op 31 maart
Gegevens over het personeel 2008 2009
Personeelsbestand (aantal voltijdse equivalenten) 17.565 16.999
Gemiddeld personeelsbestand over de periode 17.597 17.011
Totale opbrengsten per werknemer (in EUR) 83.497 87.703
EBITDA (1) per werknemer (in EUR) 29.453 28.928
(1) Earnings Before Interests, Taxes, Depreciation and Amortization.
(2) Kasstroom voor financieringsactiviteiten
Het Belgacom Management Committee verklaart dat de tussentijdse verkorte geconsolideerde
financiële staten, die zijn opgesteld in overeenstemming met de International Financial Reporting
Standards ('IFRS'), voor zover bekend, een getrouw beeld geven van de activa, de financiële
toestand en de resultaten van Belgacom en van de entiteiten die in de consolidatie zijn
opgenomen. Het tussentijdse financiële verslag geeft een getrouw beeld van de informatie die
daarin moet worden opgenomen.
Het Belgacom Management Committee is samengesteld uit Didier Bellens, Gedelegeerd
Bestuurder, Scott Alcott, Executive Vice-President Service Delivery Engine, Michel De Coster,
Executive Vice-President Enterprise, Astrid De Lathauwer, Executive Vice-President Human
Resources, Ray Stewart, Executive Vice-President Finance en CFO, Grégoire Dallemagne,
Executive Vice-President Strategy, en Michel Georgis, Executive Vice-President Consumer.
Resultaten van Belgacom voor januari maart 2009 4
Strategie: stand van zaken
Belgacom Groep
Voortdurende investering in een kwaliteitsnetwerk om organische
groei en innovatie mogelijk te maken
135 miljoen EUR In het eerste kwartaal van 2009 heeft Belgacom verder geïnvesteerd in haar toekomstzeker
geïnvesteerd, 9% netwerk, om organische groei, innovatie en transformatie mogelijk te maken en de
van de opbrengsten klantentevredenheid te verhogen. In totaal spendeerde Belgacom 135 miljoen EUR aan capex,
of 9% van de Groep-opbrengsten van het eerste kwartaal.
Belgacom scoort goed in de ranglijsten voor 'fiber to the curb'-dekking, dankzij vroege
Belgacom investeringen in VDSL2. Met liefst 68,7% van de gezinnen die worden bereikt, staat Belgacom
glasvezel-bereik in wereldwijd in de top vijf. De dekking zal tegen medio 2011 verder worden opgetrokken tot het
top 5 wereldwijd ambitieniveau van 80%.
Stevige aangroei Het VDSL2-netwerk biedt momenteel een capaciteit tot 20 Mbps, waardoor klanten
van tv-klanten probleemloos twee HD-tv-zenders kunnen bekijken en tegelijk op het internet surfen.
binnen een Dankzij het verhoogde VDSL2-bereik kon de footprint van Belgacom TV worden uitgebreid tot
verhoogde footprint 87%. Belgacom is een uitdager op de kabelmarkt, die gekenmerkt wordt door een hoge
penetratie, en breidt met succes haar tv-klantenbestand verder uit. Eind maart telde Belgacom
TV 555.000 klanten, van wie er netto 49.000 in het eerste kwartaal werden binnengehaald.
3G-bereik op Belgacom begon in 2004 met investeringen in 3G, dat naderhand werd geüpgraded tot HSDPA.
90,7% Het outdoorbereik bedroeg eind maart 2009 reeds 90,7% van de bevolking.
In 2008 lanceerde Belgacom het businesstransformatieproject 'Move to All IP', dat een
`Move to All IP' gaat
verder volledige re-engineering van de netwerk- en IT-systemen en -processen omvat. Dit zal
Belgacom toelaten een doorlopend superieure klantenervaring te leveren, een steeds meer
convergente productenportefeuille aan te bieden, en tegelijk efficiënter te worden als
onderneming. Tot hiertoe werd in het MaIP-project 17 miljoen EUR aan kapitaal geïnvesteerd,
waarvan 6 miljoen EUR in het eerste kwartaal van 2009.
Convergentie als sleutel voor succes op lange termijn
Belgacom, dat zowel een vast als een mobiel netwerk uitbaat, ziet convergentie als de sleutel
voor succes op lange termijn en ging daarom in het eerste kwartaal van 2009 door met het
implementeren van deze strategie voor de beide customer business units.
In het kader van de doelstelling van CBU om klanten van 'single-play' naar 'multi-play' te laten
evolueren, werd het aanbod van convergente producten aangevuld met nieuwe aantrekkelijke
Gebundelde packs. In het eerste kwartaal werden 'Happy time One' en 'Internet One' gelanceerd.
producten blijven een Momenteel kunnen klanten zelfs mobiel en vast bellen, surfen op het internet en TV kijken en
succes. dit via een enkele productbundel: 'All in One'. Al deze producten worden dan ook gefactureerd
Eind Q1 waren er in op eenzelfde factuur.
totaal 354.000 packs
verkocht In de eerste drie maanden van 2009 verkocht Belgacom 52.000 packs, wat het totaal op 354.000
packs bracht.
Explore sites Binnen het business-segment worden convergente oplossingen aangeboden via het 'Explore'-
groeien met >10% platform, dat integrale end-to-end mobiele en vaste oplossingen ondersteunt. In het eerste
in Q109 kwartaal van 2009 steeg het aantal klantensites op het Explore-platform met meer dan 10% tot
28.000.
50% groei voor Steeds meer SME-klanten tekenen in op het convergente aanbod, 'Fusion' genaamd. Eind maart
convergent aanbod 2009 waren er al 98.500 klanten, een stijging met 50% op drie maanden tijd.
van SME: `Fusion'
Resultaten van Belgacom voor januari maart 2009 5
EBU voert zijn strategie uit om de Belgische geprefereerde
netwerkgeoriënteerde ICT-serviceprovider en een referentie op de
Europese markt te worden
ICT groeit op De focus op België en op de vijf resterende kernlanden waar Telindus International aanwezig
vergelijkbare basis is, plaatst EBU in een sterkere positie om een winstgevende business uit te bouwen. Het
desinvesteringsprogramma, dat eind 2008 werd afgerond, houdt een verlies aan opbrengsten in
maar heeft een positieve impact op het niveau van de ebitda.
In moeilijke economische omstandigheden groeide de ICT-business van Belgacom met 3% op
jaarbasis en op vergelijkbare basis. Deze groei werd vooral ondersteund door het succes van
de datacenterdiensten (housing/hosting) en door de goede resultaten van Telindus International.
Zoals in de loop van 2008 duidelijk werd, is de ICT-business niet immuun gebleken voor de
economische neergang, maar het desinvesteringsprogramma heeft het risicoprofiel enigszins
verlaagd en de preventieve acties die werden genomen, helpen de impact ervan te temperen.
Gedisciplineerde M&A-strategie ondersteunt niet-organische groei en
innovatie
In maart 2009 verwierf Belgacom een belang van 40% in Tunz, een Belgische onderneming
Groeiende business gespecialiseerd in mobiele betalingen en in het bezit van een Europese e-moneylicentie. Deze
van mobiele overname kadert in de innovatiestrategie van Belgacom om te investeren in de groeiende markt
microbetalingen van mobiele betalingen en om haar aanbod inzake mobiele betalingen uit te breiden.
Belgacom is al enige tijd actief in de business van de mobiele betalingen via haar
samenwerking met De Lijn (Vlaamse openbare vervoersmaatschappij) en de overname van
Mobile-for, een bedrijf gespecialiseerd in mobiel parkeren.
Samen met haar partners heeft Belgacom een nieuw merk voor mobiele microbetalingen
gelanceerd: 'Pingping'.
Belgacom ICS hoger in de mobiele waardeketen doen opschuiven, de
waarde verhogen via organische groei en deelnemen aan de
marktconsolidatie
In zijn initiatieven op het vlak van sales en marketing speelt Belgacom ICS vooral in op nieuwe
Sterke groei van opportuniteiten binnen het mobiele segment, daar de tarieven voor haar traditionele diensten
volumes ondanks onder druk blijven. Belgacom ICS breidt zijn business doorheen de mobiele waardeketen uit. In
wereldwijde februari 2009 sloot de GSM Association (GSMA) een strategisch partnerschap met Belgacom
economische
neergang ICS om zijn Mobile Money Transfer (MMT)-programma uit te breiden.
In het eerste kwartaal van 2009 kende Belgacom ICS een sterke groei van het spraakvolume,
ondanks de wereldwijde economische neergang. De aanhoudende groei in het mobiele segment
in Afrika, Azië en het Midden-Oosten blijft de grootste bijdrage leveren tot de positieve
resultaten voor spraak van Belgacom ICS, terwijl het verkeer van VoIP-providers exponentieel
toeneemt. Doordat een groot aantal nieuwe klanten werd binnenghaald, kon Belgacom ICS zijn
leiderspositie inzake mobiele data verder versterken.
Resultaten van Belgacom voor januari maart 2009 6
Financieel verslag
Belgacom Groep
Opbrengsten
De Belgacom Groep sloot het eerste kwartaal van 2009 af met solide opbrengsten van 1.492 miljoen EUR of een
groei op jaarbasis van 1,5%. Hierin is het aandeel in de opbrengsten van de overgenomen bedrijven Scarlet en
Tango meegerekend voor een totaalbedrag van 40 miljoen EUR (vóór eliminaties tussen segmenten1), alsook een
opbrengstenverlies van 21 miljoen EUR als gevolg van het desinvesteringsprogramma van Telindus International.
Organisch2 stegen de opbrengsten van de Groep licht met 0,3% of 4 miljoen EUR in vergelijking met het eerste
kwartaal van 2008, inclusief de impact van de regelgeving ten bedrage van -21 miljoen EUR.
In een moeilijke economische context genereerde de onderliggende business van Belgacom een opbrengstengroei
dankzij het succes van de businessdrivers zoals Belgacom TV en mobiele data, alsook door de aanhoudende groei
van Belgacom International Carrier Services, dankzij de sterke stijging van de spraaktransitvolumes.
Drie maanden afgesloten op 31 maart
2008 2009 Variatie
2009/2008
(in miljoen EUR) (%) (in miljoen EUR) (%)
Consumer Business Unit 548 37% 591 40% 7,9%
Enterprise Business Unit 675 46% 640 43% -5,2%
Service Delivery Engine 110 7% 98 7% -10,6%
Staff & Support 9 1% 7 0% -30,3%
Internationale Carrierdiensten 185 13% 217 15% 16,9%
Eliminaties tussen de segmenten -59 -4% -61 -4% 4,1%
Totaal 1.469 100% 1.492 100% 1,5%
Bedrijfskosten vóór afschrijvingen
Drie maanden afgesloten op 31 maart
(in miljoen EUR) 2008 2009 Variatie
2009/2008
Kosten van verkochte materialen en diensten 469 511 8,9%
Personeelskosten en pensioenen 280 281 0,5%
Andere bedrijfskosten 202 207 2,7%
Totaal 951 1.000 5,1%
De impact van de overgenomen ondernemingen op de kosten van verkochte materialen en diensten werd
geneutraliseerd door de positieve impact van het desinvesteringsprogramma. Het overige deel van de stijging is
vooral het gevolg van de sterke opbrengstenstijging van ICS bij lagere marges en de verkoopgerelateerde kosten
binnen CBU.
De aanhoudende personeelsvermindering bij Belgacom leidt tot ongewijzigde personeelskosten in vergelijking
met het eerste kwartaal van vorig jaar, ondanks de impact op jaarbasis van de loonindexeringen in 2008.
Eind maart 2009 telde Belgacom 16.999 fte's of 566 fte's minder dan een jaar geleden. Dit is het gevolg van de
lopende programma's voor personeelsvermindering, zoals peterschap en externe mobiliteit, het
desinvesteringsprogramma van Telindus International, en het natuurlijke verloop. Een gedeelte van de uitstroom
werd gecompenseerd door bijkomende fte's afkomstig van Scarlet en Tango.
In het eerste kwartaal van 2009 werd de headcount teruggebracht met 372 fte's, voornamelijk doordat 366 fte's
op 1 januari 2009 de onderneming verlieten in het kader van het herstructureringsprogramma `peterschap'. De
volledige impact van peterschap voor 2009 valt daarom in het eerste kwartaal.
1 Scarlet genereerde binnen het segment CBU een totale opbrengst van 25 miljoen EUR. Omdat Scarlet in de
Belgacom Groep is geïntegreerd, worden de wholesaleopbrengsten afkomstig van Scarlet evenwel geëlimineerd op
het niveau van de Groep.
2 Exclusief de impact van acquisities en desinvesteringen
Resultaten van Belgacom voor januari maart 2009 7
De andere bedrijfskosten komende van Scarlet en Tango zijn de voornaamste drijfveer voor de 2,7% stijging op
groepsniveau in vergelijking met het eerste kwartaal van vorig jaar.
Bedrijfswinst vóór afschrijvingen (ebitda)
De Belgacom Groep rapporteert een totale ebitda van 492 miljoen EUR of een daling van 26 miljoen EUR of
5,1% in vergelijking met 2008. De ebitdamarge van de Groep bedraagt 33% voor het eerste kwartaal van 2009.
Drie maanden afgesloten op 31 maart
2008 2009 Variatie
2009/2008
(in miljoen EUR) (%) (in miljoen EUR) (%)
Consumer Business Unit 287 55% 268 55% -6,4%
Enterprise Business Unit 324 62% 306 62% -5,5%
Service Delivery Engine -20 -4% -16 -3% -
Staff & Support -86 -17% -84 -17% 2,1%
Internationale Carrierdiensten 14 3% 19 4% 32,9%
Eliminaties tussen de segmenten 0 -0% 0 -0% -
Totaal 518 100% 492 100% -5,1%
Afschrijvingen
De afschrijvingen zijn gedaald van 184 miljoen EUR in 2008 tot 174 miljoen EUR in 2009 als gevolg van een
lagere activabasis (SDE) en door de desinvestering van de non-corefilialen van Telindus (EBU).
De daling werd gedeeltelijk tenietgedaan door hogere afschrijvingen bij CBU als gevolg van de consolidatie van
Tango en Scarlet en door het succes van Belgacom TV (verhuur van settopboxen).
Netto financieel resultaat
Het verschil op jaarbasis in het netto financieel resultaat, dat evolueerde van -22 miljoen in 2008 naar -37
miljoen EUR in 2009, is vooral te verklaren door nieuw uitgegeven leningen in het laatste kwartaal van 2008
voor een nominaal bedrag van 500 miljoen EUR, en gedaalde interestopbrengsten van deposito's, alsook door
herwaarderingen naar reële waarde van financiële instrumenten.
Belastingen
De fiscale uitgaven beliepen 69 miljoen EUR in 2009, wat neerkomt op een nagenoeg stabiele effectieve
aanslagvoet van 24,5% vergeleken met 2008. De effectieve aanslagvoet is gebaseerd op de toepassing van de
algemene principes van de Belgische fiscale wetgeving.
Nettowinst (aandeel van de Groep)
De gerapporteerde nettowinst voor het eerste kwartaal van 2009 bedraagt 212 miljoen EUR. De lagere ebitda en
financiële resultaat werd gedeeltelijk gecompenseerd door de gunstige evolutie van de afschrijvingen en lagere
belastingen.
Investeringen (capex)
Drie maanden afgesloten op 31 maart
(in miljoen EUR) 2008 2009 Variatie
2009/2008
(in miljoen EUR) (%) (in miljoen EUR) (%)
Consumer Business Unit 10 8% 26 19% 156,5%
Enterprise Business Unit 7 5% 6 4% -15,3%
Service Delivery Engine 105 82% 98 73% -6,2%
Staff & Support 6 4% 3 2% -55,5%
Internationale Carrierdiensten 1 1% 2 2% 180,5%
Totaal 128 100% 135 100% 5,3%
Resultaten van Belgacom voor januari maart 2009 8
Belgacom heeft in het eerste kwartaal van 2009 135 miljoen EUR geïnvesteerd, of 9% van de opbrengsten van de
Groep.
Voor Belgacom TV werd in het totaal 27 miljoen EUR geïnvesteerd, inclusief settopboxen, tv-inhoud en het tv-
platform.
Het door CBU geïnvesteerde bedrag is inclusief de capex voor Tango en Scarlet. Het resterende verschil in
vergelijking met het eerste kwartaal van 2008 heeft vooral te maken met contracthernieuwingen voor tv-inhoud
en capex in het kader van gehuurde settopboxen.
SDE ging in het eerste kwartaal van 2009 door met netwerkgerelateerde investeringen zoals Broadway (13
miljoen EUR) en 3G (4 miljoen EUR). Daarnaast werd nog 6 miljoen EUR geïnvesteerd in het MaIP-project.
Kasstromen
Drie maanden afgesloten op 31 maart
(in miljoen EUR) 2008 2009
Kasstroom uit operationele activiteiten 345 426
Investeringen -128 -135
Netto kasstroom gegenereerd uit / (besteed in) andere investeringsactiviteiten 5 -3
Kasstroom voor financieringsactiviteiten of "vrije kasstroom" 222 288
Netto kasstroom besteed in financieringsactiviteiten -160 -44
Netto toename van kas en kasequivalenten 62 244
De kasstroom uit operationele activiteiten is gestegen van 345 miljoen EUR in 2008 tot 426 miljoen EUR in
2009 door de toename van het bedrijfskapitaal dat voornamelijk het gevolg is van een verschil in het tijdstip van
de fiscale betalingen.
De vrije kasstroom steeg met 30% tot 288 miljoen EUR in het eerste kwartaal van 2009 gedreven door de sterke
stijging van de operationele kasstroom.
De kasstroom gebruikt voor financieringsactiviteiten daalde met 116 miljoen EUR in vergelijking met het eerste
kwartaal van 2008 als gevolg van de afronding in 2008 van het programma voor aandelenterugkoop.
Balans en eigen vermogen
De goodwill bleef ongewijzigd op 2.113 miljoen EUR in vergelijking met eind 2008. De immateriële vaste
activa en de materiële vaste activa zijn in 2009 met 41 miljoen EUR gedaald, aangezien de afschrijvingen
zwaarder wogen dan de overnames.
Het eigen vermogen is gestegen van 2.271 miljoen EUR eind 2008 tot 2.484 miljoen EUR in maart 2009. Het
verschil weerspiegelt de nettowinst die in het eerste kwartaal van 2009 werd gegenereerd.
De financiële positie van Belgacom blijft gezond. De netto financiële schuld is in het eerste kwartaal van 2009
met 263 miljoen EUR gedaald tot een bedrag van 1.572 miljoen EUR. De uitstaande financiële schuld bedroeg
2,5 miljard EUR op diezelfde datum. De vervaldata zijn voor het grootste deel 2011 en 2016, behalve voor het
waardepapier van 300 miljoen EUR met variabele rente, dat in november 2009 afloopt.
Resultaten van Belgacom voor januari maart 2009 9
Consumer Business Unit - CBU
Sterke stijging van de gerapporteerde inkomsten met 7,9%
Organische inkomstenvariantie van -0.9%
Groeiende opbrengsten uit Belgacom TV, gsm-toestellen, SMS en internet
De aard van inkomstenstijging leidt tot hogere kosten
Resultatenrekening Consumer Business Unit
Drie maanden afgesloten op 31 maart
(in miljoen EUR) 2008 2009 Variatie
2009/2008
TOTAAL SEGMENT OPBRENGSTEN 548 591 7,9%
Kosten van verkochte materialen en diensten -124 -166 34,2%
Personeelskosten en pensioenen -79 -89 11,8%
Andere bedrijfskosten -58 -68 17,3%
TOTAAL BEDRIJFSKOSTEN vóór afschrijvingen -261 -323 23,6%
TOTAAL SEGMENT RESULTAAT (1) 287 268 -6,4%
Marge segment bijdrage 52% 45%
BEDRIJFSWINST vóór afschrijvingen 287 268 -6,4%
Afschrijvingen -21 -34 61,7%
BEDRIJFSWINST 265 234 -11,9%
(1) Bedrijfswinst vóór afschrijvingen en voor niet-terugkerende opbrengsten en kosten
CBU opbrengsten
Tot dusver hebben de financiële prestaties van de Consumer Business Unit nog niet echt geleden onder het
zwakke economische klimaat. De consumenten proberen evenwel steeds verstandiger om te gaan met hun
gsm-uitgaven, wat wordt weerspiegeld in het succes van voordelige tariefplannen met gratis minuten en/of
gratis sms'en.
De gerapporteerde inkomsten van CBU stegen op jaarbasis met 7,9% of 43 miljoen EUR. Deze cijfers
omvatten de bijdrage van Scarlet en Tango voor een totaalbedrag van 48 miljoen EUR.
Zonder de impact van overnames bedraagt het verschil in organische opbrengsten van EBU -5 miljoen EUR of
-0,9% op jaarbasis. Hierin is de impact van de doorwerking van de MTR- en roamingregelgeving begrepen
voor een totaalbedrag van -9 miljoen EUR.
De onderliggende business van CBU kent een lichte groei (+0,8%), vooral onder impuls van de gestage groei
van tv en van de gestegen opbrengsten uit mobiele toestellen, sms'en en internet.
CBU bedrijfskosten vóór afschrijvingen
In de bedrijfskosten van CBU zitten 37 miljoen EUR van Tango en Scarlet.
Op een vergelijkbare basis lagen de bedrijfskosten 9.6% hoger dan vorig jaar, vooral door de hogere verkoop-
gerelateerde kosten, terwijl de resterende uitgaven werden gecontroleerd in het kader van het
kostenefficiëntieprogramma.
De kosten van verkochte materialen en diensten stegen met 34,2% vergeleken met het eerste kwartaal van
2008. Tango en Scarlet zorgden grotendeels voor de stijging (22 miljoen EUR).
Het resterende verschil van 20 miljoen EUR is te wijten aan:
- hogere verkoopcijfers voor Belgacom TV en gsm-toestellen, met een impact op de kosten voor
eindapparatuur;
- hogere commissies door een verandering van de mix van verkoopkanalen;
- in mindere mate, de hogere interconnectiekosten ten gevolge van een toenemend aantal tariefplannen met
een onbeperkt aantal gratis minuten en sms'en.
Resultaten van Belgacom voor januari maart 2009 10
De overname van Scarlet en Tango deed het personeelsbestand met 400 fte's toenemen, wat een impact had op de
personeelsuitgaven, die met 11,8% stegen in vergelijking met dezelfde periode in 2008. Daarin zit ook het effect
van de loonindexering.
De andere bedrijfskosten stegen met 17,3% tot 68 miljoen EUR voornamelijk ten gevolge van de bijdrage tot
de kosten van Tango en Scarlet.
CBU bedrijfswinst vóór afschrijvingen (ebitda)
Door de aard van de stijgende opbrengsten van CBU namen ook de verkoopskosten toe, wat leidde tot een lagere
ebitda van 268 miljoen EUR. De bijdragemarge van 45,4% eind maart 2009 ondergaat de impact van de lagere
marges gegenereerd door Tango en Scarlet en de toegenomen verkoopskosten.
CBU gedetailleerde opbrengsten en operationeel overzicht
Drie maanden afgesloten op 31 maart
Variatie Variatie %
(in miljoen EUR) 2008 2009 2009/2008 2009/2008
Opbrengsten 548 591 43 7,9%
Van Vast 283 309 27 9,4%
Spraak 153 144 -9 -5,8%
Data 76 79 3 3,9%
TV 18 29 11 60,1%
Toestellen (excl. TV) 16 13 -3 -20,4%
Scarlet 0 25 25 -
Andere opbrengsten 20 19 -1 -3,0%
Van Mobiel 265 282 17 6,3%
Spraak 183 170 -12 -6,8%
Data 70 71 0 0,4%
Toestellen 9 14 5 57,2%
Tango 0 23 23 -
Andere opbrengsten 3 4 1 34,2%
Voor de kwartaalresultaten, zie pagina 20.
In het eerste kwartaal ondergingen de inkomsten uit vaste spraak de impact van de doorrekening van de MTR-
regelgeving in 2008 in de vast-naar-mobieltarieven (-3,6 miljoen EUR), het dalend aantal spraaktoegangslijnen
en een gewijzigde productmix.
Het nettoverlies aan vaste lijnen bedraagt -43.000 lijnen, wat in de lijn ligt van dezelfde periode in 2008, maar
een lichte stijging vertoont ten opzichte van de vorige kwartalen onder impuls van de toenemende concurrentie.
Eind maart 2009 had CBU 2.123.000 spraaklijnen, waaronder 71.000 VoIP-lijnen. Belgacom heeft beslist het
residentiële VoIP-aanbod "I-talk" commercieel te bevriezen vanaf 1 april 2009. Belgacom houdt vast aan hoge
kwaliteitsnormen en een optimale klantenervaring en opteert daarom voor een herlancering van het residentiële
VoIP-product op het nieuwe op IMS (IP Multimedia Subsystem) gebaseerde VoIP-platform, als onderdeel van de
roadmap voor het MaIP-project.
Het verlies aan spraaklijnen zal verder onder controle worden gehouden dankzij het succes van de
forfaitaanbiedingen voor de vaste lijn, en ook door de nieuwe convergente packs waarin de vaste lijn is begrepen.
De ARPU voor vaste spraak steeg tot 21,7 EUR op jaarbasis dankzij de prijsindexeringen in 2008. De stijging
wordt min of meer gematigd door de impact van de regelgeving en de daling van de vasteterminatietarieven naar
Telenet en Versatel, wat vanaf het begin van januari 2009 leidde tot lagere retailtarieven.
In het eerste kwartaal van 2009 namen de opbrengsten uit vaste data toe met 3,9% tot 79 miljoen EUR. De
opbrengsten uit vaste data omvatten de internetopbrengsten gegenereerd door de breedbandklanten van
Belgacom. De internetopbrengsten die via het merk Scarlet worden gegenereerd, zijn begrepen in de totale
opbrengsten van Scarlet, nl. 25 miljoen EUR over de eerste 3 maanden van 2009.
Scarlet inclusief, kreeg CBU er 20.000 nieuwe breedbandklanten bij in het eerste kwartaal van 2009, wat in de
lijn van vorig jaar ligt, aangezien het nettoaantal nieuwe klanten in 2008 een uitzonderlijk peil bereikte door de
actieve migratie van dial-upklanten. Vanaf 2009 zijn de residentiële klanten van Scarlet in België opgenomen in
het aantal breedbandlijnen. Dit brengt de totale breedbandbasis eind maart 2009 op 1.042.000 lijnen. De ARPU
Resultaten van Belgacom voor januari maart 2009 11
voor breedband bedroeg eind maart 2009 28,6 EUR, wat 3.9% minder is dan in 2008, door het succes van de
packs met internet.
Belgacom TV zet de tendens van groeiende opbrengsten voort met een toename op jaarbasis van 62% tot 30
miljoen EUR. Belgacom TV draagt ook positief bij tot de ebitda.
Het totale klantenbestand voor Belgacom TV nam toe met 49.000 abonnees, waardoor het totale aantal Belgacom
TV-klanten 555.000 bedroeg eind maart 2009. Dat was onder meer te danken aan de geslaagde
eindejaarspromotie in 2008, die werd verlengd tot eind januari 2009.
De ARPU3 voor Belgacom TV per gezin steeg met 5,7% tot 20,4 EUR dankzij het succes van diensten op
aanvraag en een geringere impact van promoties op een toenemende opbrengstenbasis voor Belgacom TV.
De opbrengsten uit mobiele spraak, inclusief kredieten en kortingen, bedroegen 170 miljoen EUR of een
daling met -6,8% (12 miljoen EUR) in vergelijking met vorig jaar. De opbrengsten bleven onder druk staan
wegens de overgedragen impact van regelgeving inzake MTR's en roaming voor een bedrag van 5,6 miljoen
EUR. Daarbij komt de impact op de opbrengsten van klanten die overschakelen op voordeliger tariefplannen.
In het eerste kwartaal van 2009 kon CBU rekenen op 10.000 nieuwe mobiele klanten, tegenover 65.000
nieuwe klanten vorig jaar. Het grotere nettoaantal nieuwe klanten vorig jaar was vooral het gevolg van de
nieuwe MVNO-klanten. Het nettoaantal nieuwe klanten onder de eigen merken voor 2009 bedraagt +14.000.
De postpaid ratio vertoont een positieve evolutie tot 39,4% in het eerste kwartaal van 2009.De daling van de
netto-ARPU voor mobiele spraak tot 15,3 EUR is te wijten aan de regelgeving en aan klanten die
overschakelen op voordeliger tariefplannen.
De opbrengsten uit mobiele data stegen lichtjes tot 71 miljoen EUR. De opbrengsten uit geavanceerde data
kregen wat druk te verwerken door de strengere regels inzake voting en spelen, die werden vastgelegd door
een Koninklijk Besluit (vanaf 1 april 2008) betreffende transparantere prijzen voor de klant, wat leidde tot een
lichte daling van de ARPU van 6,5 EUR tot 6,3 EUR.
Het aantal sms'en per gebruiker steeg aanzienlijk, vooral door de geslaagde migraties naar tariefplannen met
gratis sms'en. Gratis sms'en daar gelaten, steeg het aantal sms'en/gebruiker nog steeds met 16% (van 58,9 sms'en
tot 68,3 sms'en). De toename van de inkomsten uit sms neutraliseerde de daling van de inkomsten uit
geavanceerde data.
De opbrengsten uit eindapparatuur stegen opmerkelijk tot 14 miljoen EUR (+57,2 % op jaarbasis). De
'Member gets Member'-campagnes hadden een aanzienlijke impact op de opbrengsten van het eerste kwartaal
van 2009.
3 Vanaf Q1 2009 is de ARPU voor Belgacom TV gebaseerd op het aantal gezinnen in plaats van op de totale
klantenbasis. De cijfers voor 2008 werden dienovereenkomstig aangepast.
Resultaten van Belgacom voor januari maart 2009 12
OPERATIONEEL OVERZICHT Drie maanden afgesloten op 31 maart
Variatie Variatie %
2008 2009 2009/2008 2009/2008
VAN VAST
Aantal toegangskanalen (in duizenden) 3.136 3.048 -88 -2,8%
PSTN 2.223 2.013 -210 -9,5%
ISDN 45 38 -6 -14,1%
IP 15 71 56 -
ADSL, VDSL1 854 1.042 180 21,0%
Verkeer (in miljoen minuten) 1.263 1.230 -34 -2,7%
Nationaal 1.063 1.022 -41 -3,8%
Vast naar Mobiel 101 105 4 3,8%
Internationaal 99 102 3 3,3%
TV (in duizenden) 349 555 206 59,0%
TV - gezinnen 313 486 173 55,3%
waarvan 2de stroom gebruikers 37 70 33 90,5%
ARPU (in EUR)
ARPU Spraak2 21,5 21,7 0,2 0,8%
ARPU Breedband3 29,8 28,6 -1,2 -4,0%
ARPU Belgacom TV4 19,3 20,4 1,1 5,7%
VAN MOBIEL
Aantal actieve klanten5 (in duizenden) 3.648 3.787 139 3,8%
Prepaid 2.196 2.229 32 1,5%
Postpaid 1.364 1.451 87 6,3%
MVNO 87 107 20 23,0%
Geannualiseerde churn rate6 (gemengd - variatie in p.p.) 19,6% 19,6% -
Netto ARPU7 (in EUR)
Prepaid 14,8 13,3 -1,5 -10,0%
Postpaid 38,8 35,3 -3,5 -9,0%
Gemengd 23,5 21,6 -1,9 -8,1%
Gemengd Spraak 17,0 15,3 -1,7 -10,1%
Gemengd Data 6,5 6,3 -0,2 -3,0%
UoU8 (eenheden) 218,5 262,9 44,4 20,3%
MoU9 (min) 119,3 107,9 -11,4 -9,6%
SMS10 (eenheden) 100,1 156,0 55,9 55,8%
(1) Het totaal aantal breedbandlijnen bevat vanaf Q1 2009 de residentiële klanten van Scarlet in België
(2) De ARPU voor spraak is gelijk aan de totale opbrengsten uit spraak, verminderd met de opbrengsten uit
activeringen en de opbrengsten uit het verkeer via betaaltelefoons, gedeeld door het gemiddelde aantal
spraaktoegangskanalen voor de betrokken periode, gedeeld door het aantal maanden in diezelfde
periode.
(3) De ARPU voor breedband is gelijk aan de totale opbrengsten uit ADSL inclusief Scarlet ADSL opbrengsten
gedeeld door het gemiddelde aantal ADSL-lijnen voor de betrokken periode, gedeeld door het aantal
maanden in diezelfde periode.
(4) De ARPU voor Belgacom TV omvat enkel klantgerelateerde opbrengsten en houdt rekening met
promotionele aanbiedingen, gedeeld door het aantal gezinnen dat Belgacom TV heeft.
(5) Actieve klanten zijn klanten die de voorbije drie maanden ten minste één oproep hebben verstuurd of
ontvangen of één sms'je hebben verstuurd of ontvangen.
(6) De geannualiseerde churn verwijst naar het geannualiseerde totale aantal simkaarten (postpaid +
prepaid) die van het netwerk van Belgacom Mobile zijn ontkoppeld (inclusief het totale aantal 'port-outs'
als gevolg van de mobielenummeroverdraagbaarheid, gedurende de desbetreffende periode, gedeeld door
het gemiddelde aantal retailklanten gedurende dezelfde periode.
(7) De ARPU werd berekend op basis van de maandelijkse gemiddelden voor de gegeven periode.
De maandelijkse netto-ARPU is gelijk aan de totale opbrengsten uit mobiele spraak en mobiele data
gedeeld door het gemiddelde aantal actieve mobiele klanten voor die periode.
(8) UoU (Units of use): gebruikte spraakminuten + sms'en (waarbij één sms overeenstemt met één minuut)
per actieve klant en per maand.
(9) MoU (Minutes of Use): totale duur in minuten van alle gesprekken van en naar Proximus, per actieve
spraakklant en per maand.
(10) Sms: maandelijks aantal sms'en per actieve klant.
Tango (Luxemburg)
In het eerste kwartaal van 2009 genereerde Tango 23 miljoen EUR aan opbrengsten. Zijn totale klantenbasis telde
eind maart 2009 245.000 mobiele klanten met een gemengde netto mobiele ARPU van 24,1 EUR per maand.
Drie maanden afgesloten op 31 maart
2009
Opbrengsten (in miljoen EUR) 23
Totale mobiele actieve klanten (in '000) 245
Gemengde netto ARPU (EUR per maand) 24,1
Resultaten van Belgacom voor januari maart 2009 13
Enterprise Business Unit - EBU
Gerapporteerde inkomsten bevatten de desinvesteringsimpact
Sterke onderliggende bedrijfsprestaties
Lagere bedrijfskosten
Stabiele bijdragemarge
Resultatenrekening Enterprise Business Unit
Drie maanden afgesloten op 31 maart
(in miljoen EUR) 2008 2009 Variatie
2009/2008
TOTAAL SEGMENT OPBRENGSTEN 675 640 -5,2%
Kosten van verkochte materialen en diensten -212 -198 -6,2%
Personeelskosten en pensioenen -101 -95 -5,3%
Andere bedrijfskosten -40 -41 3,5%
TOTAAL BEDRIJFSKOSTEN vóór afschrijvingen -352 -335 -4,9%
TOTAAL SEGMENT RESULTAAT (1) 324 306 -5,5%
Marge segment bijdrage 48% 48%
BEDRIJFSWINST vóór afschrijvingen 324 306 -5,5%
Afschrijvingen -9 -7 -25,5%
BEDRIJFSWINST 314 299 -4,9%
(1) Bedrijfswinst vóór afschrijvingen en voor niet-terugkerende opbrengsten en kosten
EBU opbrengsten
In een ongunstig economisch klimaat is EBU erin geslaagd het organische4 opbrengstenverschil te beperken
tot -14 miljoen EUR of -2%, inclusief de overgedragen impact van de regelgeving voor een totaalbedrag van
-10 miljoen EUR.
Het eerste kwartaal van 2009 vertoont solide prestaties in een aantal sleuteldomeinen van EBU zoals de aanwinst
van mobiele klanten, abonnementen voor mobiele data, datacenterdiensten en de kernlanden van Telindus
International.
Zoals reeds aangekondigd in de voorbije resultaatcommunicaties, is EBU echter niet immuun voor de
economische crisis. De financiële impact is tot nu toe zichtbaar in mobiele spraak en dataroaming, aangezien veel
klanten een verbod op reizen hebben ingevoerd en hun mobiel gebruik terugschroeven.
De ICT-activiteiten van EBU hebben op jaarbasis een organische groei van 3% gekend. ICT voelt niettemin de
druk van de economische terugval aangezien de onderhandelingen over contracten langer aanslepen en klanten
vragen bestaande contracten opnieuw te bekijken. Om de impact op de resultaten te matigen kiest EBU voor de
strategie de 'share of wallet' te vergroten en meer te focussen op het bedrijfskapitaal en de verkoopkosten.
EBU bedrijfskosten vóór afschrijvingen
Gunstige evolutie van de bedrijfskosten met een daling op jaarbasis van 4,9%.
De kosten van verkochte materialen en diensten dalen met 6,2% in vergelijking met het eerste kwartaal van
2008, vooral onder impuls van de positieve impact van de desinvestering van niet-kernlanden en een gunstige
impact van de verlaagde MTR's (overgedragen effect van 2008).
De andere bedrijfskosten omvatten in het eerste kwartaal van 2009 herstructureringskosten in verband met de
verkoop van WIN.
De personeelsuitgaven liggen 5,3% lager dan in dezelfde periode van 2008 wegens de lagere
personeelsbezetting (-455 fte's), wat de impact van de loonindexering meer dan compenseert.
4 Exclusief de impact uit desinvesteringen voor een bedrag van -21 miljoen EUR.
Resultaten van Belgacom voor januari maart 2009 14
EBU bedrijfswinst vóór afschrijvingen (ebitda)
De ebitdabijdragemarge is stabiel in vergelijking met het eerste kwartaal van 2008.
De lagere kosten konden het opbrengstenverlies in het eerste kwartaal van 2009 niet volledig tenietdoen, wat
leidde tot een lagere ebitda van 306 miljoen EUR.
EBU gedetailleerde opbrengsten en operationele stand van zaken
Drie maanden afgesloten op 31 maart
Variatie Variatie %
(in miljoen EUR) 2008 2009 2009/2008 2009/2008
Opbrengsten 675 640 -35 -5,2%
Van Vast 470 444 -26 -5,5%
Spraak 157 148 -9 -5,8%
Data 101 101 0 -0,1%
ICT 187 171 -16 -8,5%
Toestellen 18 19 0 0,6%
Andere opbrengsten 7 6 -1 -14,5%
Van Mobiel 205 196 -9 -4,4%
Spraak 159 146 -13 -8,1%
Data 39 43 4 10,8%
Toestellen 5 4 -1 -24,6%
Andere opbrengsten 2 3 1 49,4%
Voor de kwartaalresultaten, zie pagina 20.
EBU rapporteerde een verschil in opbrengsten op jaarbasis van -35 miljoen EUR. Dit is inclusief de impact van -21
miljoen EUR van het desinvesteringsprogramma van Telindus International.
Het organische5 opbrengstenverschil van de vaste activiteiten van EBU bedroeg -1% tegenover het
eerste kwartaal van 2008, inclusief een negatieve impact van 6 miljoen EUR tengevolge van de verlaagde
vast-naar-mobieltarieven in de loop van 2008.
Op jaarbasis ondervond de ARPU uit vaste spraak de impact van de vast-naar-mobieltariefverlagingen. In
vergelijking met de drie voorgaande kwartalen, blijft de ARPU voor vaste spraak betrekkelijk stabiel op
31,3 EUR, ondersteund door de prijsindexeringen in 2008. In het eerste kwartaal optimaliseerden de
klanten de geïnstalleerde basis van hun vaste lijnen, wat uitmondde in een groter verlies van vaste lijnen
dan in de voorgaande kwartalen.
De totale opbrengsten uit vaste data zijn tegenover het eerste kwartaal van 2008 ongewijzigd gebleven. Deze
opbrengsten omvatten de toegenomen opbrengsten uit vast internet, die worden geneutraliseerd door het
nettoresultaat van andere vaste dataproducten, als gevolg van de voortdurende migratie van oudere technologieën
(huurlijnen, ATM, Frame Relay) naar voordelige Explore-oplossingen.
Het breedbandklantenbestand groeide met 14.000 klanten in een jaar tijd, waardoor het totale
breedbandklantenbestand van EBU op 445.000 komt. De ARPU voor breedband bleef stabiel op 40,1 EUR
ondanks de concurrentiële omgeving. De bedrijfsmarkt voor breedband raakt echter geleidelijk verzadigd,
wat de groei van het nettoaantal nieuwe klanten vertraagt tot 2000.
Op een organische basis groeien de ICT-inkomsten met 3% op jaarbasis. Dat is het resultaat van de
stijgende opbrengsten uit de datacenterdiensten (bv. Housing/Hosting) en een sterke opbrengstenstijging
uit Telindus International.
De opbrengsten uit mobiele activiteiten lagen 4,5% lager dan in dezelfde periode vorig jaar, inclusief de
impact van de regelgeving inzake mobiele telecommunicatie van 4 miljoen EUR.
De opbrengsten werden positief beïnvloed door de groeiende mobieleklantenbasis, die 105.000 klanten
meer telde dan het jaar voordien. Het eerste kwartaal kende een sterke aanwinst met 30.000 nieuwe
mobiele klanten dankzij een heroriëntering van verkoopkanaalstrategie en aantrekkelijke promoties.
De opbrengsten uit mobiele data zetten hun opwaartse trend voort, vooral wat geavanceerde data betreft.
Dat is het resultaat van een sterke stijging van het aantal abonnementen op Mobile Internet en het aantal
5 Exclusief de impact van het desinvesteringsprogramma.
Resultaten van Belgacom voor januari maart 2009 15
pda's, alsook het groeiend succes van push e-mail. De economische crisis vertraagt echter aanzienlijk de
groei van mobiele dataroaming.
OPERATIONEEL OVERZICHT Drie maanden afgesloten op 31 maart
Variatie Variatie %
2008 2009 2009/2008 2009/2008
Q108 Q109
VAN VAST
Aantal toegangskanalen (in duizenden) 2.000 1.974 -26 -1,3%
PSTN 693 664 -29 -4,1%
ISDN 874 854 -20 -2,3%
IP 2 11 9 -
ADSL, VDSL 431 445 14 3,2%
Verkeer (in miljoen minuten) 969 901 -68 -7,0%
Nationaal 672 620 -52 -7,7%
Vast naar Mobiel 183 176 -7 -3,8%
Internationaal 114 105 -9 -7,5%
ARPU (in EUR)
ARPU Spraak1 32,7 31,3 -1,4 -4,3%
ARPU Breedband2 40,4 40,1 -0,4 -0,9%
VAN MOBIEL
Aantal actieve klanten3 (in duizenden) 1.065 1.170 104 9,8%
Prepaid* 0 0 0 0,0%
Postpaid 1.065 1.170 104 9,8%
MVNO 0 0 0 0,0%
Geannualiseerde churn rate4 (gemengd - variatie in p.p.) 10,2% 10,7% 0 0,0%
Netto ARPU5 (in EUR)
Postpaid 62,6 54,5 -8,1 -13,0%
Postpaid Spraak 50,3 42,1 -8,2 -16,2%
Postpaid Data 12,4 12,4 0,1 0,4%
UoU6 (eenheden) 397,2 397,2 0,0 0,0%
MoU7 (min) 371,9 355,4 -16,5 -4,4%
SMS8 (eenheden) 52,0 66,7 14,7 28,3%
* Prepaid volledig geïntegreerd in CBU
(1) De ARPU voor spraak is gelijk aan de totale opbrengsten uit spraak, verminderd met de
opbrengsten uit activeringen en de opbrengsten uit het verkeer via betaaltelefoons,
gedeeld door het gemiddelde aantal spraaktoegangskanalen voor de betrokken periode,
gedeeld door het aantal maanden in diezelfde periode.
(2) De ARPU voor breedband is gelijk aan de totale opbrengsten uit ADSL gedeeld door het
gemiddelde aantal ADSL-lijnen voor de betrokken periode, gedeeld door het aantal
maanden in diezelfde periode.
(3) Actieve klanten zijn klanten die de voorbije drie maanden ten minste één oproep hebben
verstuurd of ontvangen of één sms hebben verstuurd of ontvangen.
(4) De geannualiseerde churn verwijst naar het geannualiseerde totale aantal simkaarten die
van het netwerk van Belgacom Mobile zijn ontkoppeld (inclusief het totale aantal 'port-
outs' als gevolg van de mobielenummeroverdraagbaarheid) gedurende de desbetreffende
periode, gedeeld door het gemiddelde aantal klanten gedurende dezelfde periode.
(5) De ARPU werd berekend op basis van de maandelijkse gemiddelden voor de gegeven
periode.
De maandelijkse netto-ARPU is gelijk aan de totale opbrengsten uit mobiele spraak en
mobiele data gedeeld door het gemiddelde aantal actieve mobiele klanten voor die periode.
(6) UoU (Units of use): gebruikte spraakminuten + sms'en (waarbij één sms overeenstemt
met één minuut) per actieve klant en per maand.
(7) MoU (Minutes of Use): totale duur in minuten van gesprekken van en naar Proximus, per
actieve spraakklant en per maand.
(8) Sms: maandelijks aantal sms'en per actieve klant.
Resultaten van Belgacom voor januari maart 2009 16
Service Delivery Engine - SDE
Resultatenrekening Service Delivery Engine
Drie maanden afgesloten op 31 maart
(in miljoen EUR) 2008 2009 Variatie
2009/2008
TOTAAL SEGMENT OPBRENGSTEN 110 98 -10,6%
Kosten van verkochte materialen en diensten -29 -16 -45,9%
Personeelskosten en pensioenen -54 -50 -7,2%
Andere bedrijfskosten -46 -48 4,5%
TOTAAL BEDRIJFSKOSTEN vóór afschrijvingen -129 -114 -11,8%
TOTAAL SEGMENT RESULTAAT (1) -20 -16 -
Marge segment bijdrage -18% -16%
BEDRIJFSVERLIES vóór afschrijvingen -20 -16 -
Afschrijvingen -124 -107 -13,6%
BEDRIJFSVERLIES -144 -124 -14,2%
(1) Bedrijfswinst vóór afschrijvingen en voor niet-terugkerende opbrengsten en kosten
SDE opbrengsten
De opbrengsten van SDE daalden op jaarbasis met 12 miljoen EUR, vooral ten gevolge van de lagere
interconnectieopbrengsten en de impact van de regelgeving.
De opbrengsten van het eerste kwartaal van 2009 werden beïnvloed door:
- lagere interconnectieopbrengsten uit betalende diensten als gevolg van het Koninklijk Besluit van 1 april
2008 betreffende nieuwe tarieven en maximale beltijden voor betalende diensten;
- lagere opbrengsten uit transitverkeer naar andere operatoren;
- minder wholesaleopbrengsten van Telindus met andere operatoren als gevolg van de integratie van
Telindus;
- een negatieve impact van de regelgeving van 3,5 miljoen EUR wegens een daling met 50% van de
bitstreamtransportprijzen (november 2008) en de Brotsoll6-regelgeving inzake huurlijnen;
- een lichte daling in de mobiele opbrengsten omwille van lagere roaming-in volumes
- hogere opbrengsten uit data en capaciteit door hogere volumes van 2 Mbit/s-huurlijnen, die de
bovengenoemde ongunstige effecten voor een deel neutraliseren.
Drie maanden afgesloten op 31 maart
Variatie Variatie %
(in miljoen EUR) 2008 2009 2009/2008 2009/2008
Opbrengsten 110 98 -12 -10,6%
Van Vast 90 79 -11 -12,1%
Van Mobiel 20 19 -1 -3,8%
Voor de kwartaalresultaten, zie pagina 20.
SDE bedrijfskosten voor afschrijvingen
SDE is erin geslaagd de kosten goed onder controle te houden, wat blijkt uit een daling met 11,8% op jaarbasis.
De gunstige evolutie van de kosten van verkochte materialen en diensten met 45,9% wordt gestuurd door een
daling van het transitverkeer met lage marge en een afname van de interconnectievolumes uit betalende diensten en
lagere Telindus-wholesale inkomsten.
De personeelskosten liggen 7,2% lager aangezien de vermindering van de personeelsbezetting (-285 fte's) de
loonstijging door de loonindexeringen volledig compenseert.
6 Belgacom Reference Offer for Terminating Segments of Leased Lines
Resultaten van Belgacom voor januari maart 2009 17
Staff & Support S&S
Resultatenrekening Staff & Support
Drie maanden afgesloten op 31 maart
(in miljoen EUR) 2008 2009 Variatie
2009/2008
TOTAAL SEGMENT OPBRENGSTEN 9 7 -30,3%
Kosten van verkochte materialen en diensten -1 -0 -95,5%
Personeelskosten en pensioenen -40 -41 1,4%
Andere bedrijfskosten -55 -50 -8,5%
TOTAAL BEDRIJFSKOSTEN vóór afschrijvingen -96 -91 -4,9%
TOTAAL SEGMENT RESULTAAT (1) -86 -84 -2,1%
Marge segment bijdrage - -
BEDRIJFSVERLIES vóór afschrijvingen -86 -84 -2,1%
Afschrijvingen -24 -20 -18,5%
BEDRIJFSVERLIES -111 -104 -5,7%
(1) Bedrijfswinst vóór afschrijvingen en voor niet-terugkerende opbrengsten en kosten
S&S opbrengsten
De opbrengsten van Staff and Support zijn met 2 miljoen EUR gedaald in vergelijking met vorig jaar, doordat in
2008 een eenmalige meerwaarde werd geboekt.
S&S bedrijfskosten vóór afschrijvingen (ebitda)
De totale bedrijfskosten van Staff and Support zijn met 4,9% gedaald tot 91 miljoen EUR ten gevolge van het leeg
maken van het Proximus gebouw. Huurkosten en provisies met betrekking tot het leeg maken van het Proximus
`Boreal' gebouw zijn niet langer van toepassing in 2009.
International Carrier Services ICS
Sterke aanhoudende groei in opbrengsten
Solide stijging in volumes
Stijging in brutomarge
Resultatenrekening International Carrier Services
Drie maanden afgesloten op 31 maart
(in miljoen EUR) 2008 2009 Variatie
2009/2008
TOTAAL SEGMENT OPBRENGSTEN 185 217 16,9%
Kosten van verkochte materialen en diensten -157 -184 17,2%
Bruto marge (1) 28 33 14,9%
Personeelskosten en pensioenen -5 -6 12,8%
Andere bedrijfskosten -9 -8 -11,9%
TOTAAL BEDRIJFSKOSTEN vóór afschrijvingen -171 -198 15,5%
TOTAAL SEGMENT RESULTAAT (2) 14 19 32,9%
Marge segment resultaat 8% 9%
BEDRIJFSWINST vóór afschrijvingen 14 19 32,9%
Afschrijvingen -5 -5 14,1%
BEDRIJFSWINST 9 13 42,2%
(1) Totaal segment opbrengsten na aftrek van de kosten van verkochte materialen en diensten
(2) Bedrijfswinst vóór afschrijvingen en voor niet-terugkerende opbrengsten en kosten
Resultaten van Belgacom voor januari maart 2009 18
ICS opbrengsten
De opbrengsten van ICS bleven in het eerste kwartaal van 2009 sterk stijgen, namelijk een stijging op jaarbasis
met 17% tot 217 miljoen EUR. Dit onder impuls van de sterke volumegroei van spraaktransit (mobiel, VoIP- en
prepaid verkeer - Premium-producten), hoewel dit gedeeltelijk geneutraliseerd werd door een lagere gemiddelde
prijs per minuut en door de gestage groei van mobiele diensten (sms, mms en GPRS-roaming) en
hogesnelheidsbreedbandproducten.
De opbrengsten uit spraaktransit werden ook gunstig beïnvloed door de sterkere Amerikaanse dollar en Zwitserse
frank.
2008 2009 Variance Variance %
(in miljoen EUR) 2009/2008 2009/2008
Spraak Direct Routing 58,6 55,6 -3,0 -5,1%
Spraak Standaard Producten 19,3 23,7 4,4 23,1%
Spraak Premium Producten 92,2 120,4 28,2 30,6%
Niet-Spraak 15,2 16,8 1,6 10,6%
Totale opbrengsten 185,3 216,5 31,2 16,9%
ICS gedetailleerde brutomarge
2008 2009 Variance Variance %
(in miljoen EUR) 2009/2008 2009/2008
Spraak 17,3 20,3 3,0 17,1%
Niet-spraak 11,1 12,3 1,3 11,5%
Totale brutomarge 28,3 32,6 4,2 14,9%
ICS bedrijfswinst vóór afschrijvingen (ebitda)
De brutomarge is met 15% gestegen ten gevolge van de sterke volumegroei van spraak en niet-spraak, wat
gedeeltelijk geneutraliseerd werd door een lichte daling van de marge voor spraakeenheden. De bedrijfskosten
vertonen op jaarbasis een daling dankzij de gunstige aanpassingen van de wisselkoersen (hoofdzakelijk niet-
gerealiseerd). De ebitda van ICS verbetert bijgevolg met 33% om te komen tot 19 miljoen EUR, met een
ebitdamarge van 9%.
ICS operationeel overzicht
Drie maanden afgesloten op 31 maart
Variatie Variatie %
(Spraak volume in miljard minuten) 2008 2009 2009/2008 2009/2008
Spraak Direct Routing 1,85 1,82 -0,03 -1,6%
Spraak Standaard Producten 0,32 0,53 0,21 63,4%
Spraak Premium Producten 1,54 2,14 0,60 38,9%
Totaal 3,71 4,49 0,78 20,9%
BICS volumes voor 100% geïntegreerd
Voor de kwartaalresultaten, zie pagina 20.
Resultaten van Belgacom voor januari maart 2009 19
Kwartaaloverzicht
Groep - Financiële resultaten
Q108 Q208 Q308 Q408 2008 Q109
(in miljoen EUR)
Inkomsten van de Groep 1.469 1.485 1.473 1.551 5.978 1.492
Consumer Business Unit 548 553 560 593 2.253 591
Enterprise business unit 675 690 651 680 2.696 640
Service Delivery engine 110 103 102 99 415 98
Staff&Support 9 7 8 10 34 7
International Carrier Services 185 190 207 230 812 217
Intersegment eliminaties -59 -58 -54 -61 -232 -61
Kosten van verkochte materialen en diensten -469 -479 -487 -540 -1.975 -511
Personeelskosten en pensioenen -280 -282 -281 -281 -1.124 -281
Andere bedrijfskosten -202 -226 -202 -259 -890 -207
Segment resultaat 518 498 503 471 1.990 492
EBITDA marge* 35,3% 33,5% 34,1% 30,4% 33,3% 33,0%
Niet-terugkerende items 0 8 0 -93 -85 0
Ebitda 518 506 503 378 1.905 492
* voor niet-terugkerende items
Groep - Capex
Q108 Q208 Q308 Q408 2008 Q109
(in miljoen EUR)
Capex van de Groep 128 242 135 258 764 135
Consumer Business Unit 10 117 29 39 195 26
Enterprise business unit 7 3 3 6 19 6
Service Delivery engine 105 108 90 174 477 98
Staff&Support 6 12 9 27 54 3
International Carrier Services 1 2 3 13 19 2
CBU - Financiële resultaten
Q108 Q208 Q308 Q408 2008 Q109
(in miljoen EUR)
Opbrengsten 548 553 560 593 2.253 591
Van Vast 283 283 280 298 1.144 309
Spraak 153 149 147 150 599 144
Data 76 80 78 80 313 79
TV 18 20 23 24 86 29
Toestellen (excl. TV) 16 14 14 13 57 13
Scarlet 0 0 0 9 9 25
Andere 20 19 19 22 80 19
Van Mobiel 265 270 279 295 1.110 282
Spraak 183 185 180 176 723 170
Data 70 69 67 71 277 71
Toestellen 9 12 12 18 50 14
Tango 0 0 17 26 43 23
Andere 3 4 4 5 16 4
Kosten van verkochte materialen en diensten -124 -127 -139 -164 -553 -166
Personeelskosten en pensioenen -79 -80 -81 -85 -325 -89
Andere bedrijfskosten -58 -71 -67 -86 -282 -68
Segment resultaat 287 275 273 258 1.093 268
Marge segment bijdrage 52,3% 49,8% 48,7% 43,6% 48,5% 45,4%
Resultaten van Belgacom voor januari maart 2009 20
CBU Operationele resultaten
Q108 Q208 Q308 Q408 2008 Q109
VAN VAST
Aantal toegangskanalen (in duizenden) 3.136 3.099 3.078 3.068 3.068 3.048
PSTN 2.223 2.176 2.125 2.071 2.071 2.013
ISDN 45 43 42 40 40 38
IP 15 21 35 54 54 71
ADSL, VDSL 854 859 876 902 902 1.042
Verkeer (in miljoen minuten) 1.263 1.188 1.119 1.231 4.801 1.230
Nationaal 1.063 983 927 1.023 3.996 1.022
Vast naar Mobiel 101 109 100 107 417 105
Internationaal 99 97 91 102 388 102
TV (in duizenden) 349 391 443 506 506 555
waarvan gezinnen 313 350 389 441 441 486
waarvan TV - 2de stroom gebruikers 37 42 54 65 65 70
ARPU (in EUR)
ARPU Spraak 21,5 21,3 21,3 22,2 21,6 21,7
ARPU Breedband 29,8 31,0 29,7 29,7 30,0 28,6
ARPU Belgacom TV 19,3 19,6 20,2 18,5 19,4 20,4
VAN MOBIEL
Aantal actieve klanten (in duizenden) 3.648 3.672 3.705 3.777 3.777 3.787
Pre-paid 2.196 2.199 2.228 2.235 2.235 2.229
Post-paid 1.364 1.389 1.393 1.431 1.431 1.451
MVNO 87 84 84 111 111 107
Geannualiseerde churn rate (gemengd - variatie in p.p.) 19,6% 19,2% 20,4% 18,8% 19,5% 19,6%
ARPU (in EUR)
Prepaid 24,2 22,5 21,4 22,9 22,8 22,0
Postpaid 40,8 40,3 39,8 39,2 40,0 37,3
Gemengd 30,0 28,9 28,1 28,7 28,9 27,5
Gemengd Spraak 20,7 19,5 18,8 18,6 19,4 17,5
Gemengd Data 9,3 9,4 9,3 10,2 9,5 10,0
Netto ARPU (in EUR)
Prepaid 14,8 14,9 13,9 14,0 14,4 13,3
Postpaid 38,8 37,9 37,0 36,6 37,6 35,3
Gemengd 23,5 23,5 22,5 22,4 23,0 21,6
Gemengd Spraak 17,0 17,2 16,4 16,0 16,6 15,3
Gemengd Data 6,5 6,3 6,1 6,4 6,3 6,3
UoU (eenheden) 218,5 224,6 214,4 244,8 225,8 262,9
MoU (min) 119,3 118,6 111,0 112,0 115,3 107,9
SMS (eenheden) 100,1 106,9 104,3 133,7 111,4 156,0
EBU Financiële resultaten
Q108 Q208 Q308 Q408 2008 Q109
(in miljoen EUR)
Opbrengsten 675 690 651 680 2.696 640
Van Vast 470 479 449 482 1.880 444
Spraak 157 155 146 150 608 148
Data 101 103 101 103 408 101
ICT 187 194 176 199 756 171
Toestellen 18 19 19 20 77 19
Andere 7 8 7 10 32 6
Van Mobiel 205 211 202 198 816 196
Spraak 159 164 153 148 624 146
Data 39 40 41 42 162 43
Toestellen 5 5 5 5 20 4
Andere 2 3 2 3 10 3
Kosten van verkochte materialen en diensten -212 -220 -198 -215 -844 -198
Personeelskosten en pensioenen -101 -103 -102 -102 -408 -95
Andere bedrijfskosten -40 -48 -41 -50 -178 -41
Segment resultaat 324 320 310 313 1.266 306
Marge segment bijdrage 47,9% 46,3% 47,6% 46,1% 47,0% 47,7%
Resultaten van Belgacom voor januari maart 2009 21
EBU Operationele resultaten
Q108 Q208 Q308 Q408 2008 Q109
VAN VAST
Aantal toegangskanalen (in duizenden) 2.000 1.998 1.993 1.987 1.987 1.974
PSTN 693 687 682 674 674 664
ISDN 874 872 868 864 864 854
IP 2 2 4 7 7 11
ADSL, VDSL 431 436 439 443 443 445
Verkeer (in miljoen minuten) 969 944 841 889 3.643 901
Nationaal 672 645 572 610 2.499 620
Vast naar Mobiel 183 186 165 175 708 176
Internationaal 114 114 104 105 436 105
ARPU (in EUR)
ARPU Spraak 32,7 32,2 30,4 31,6 31,7 31,3
ARPU Breedband 40,4 41,2 40,4 40,2 40,6 40,1
VAN MOBIEL
Aantal actieve klanten (in duizenden) 1.065 1.093 1.116 1.139 1.139 1.170
Pre-paid 0 0 0 0 0 0
Post-paid 1.065 1.093 1.116 1.139 1.139 1.170
MVNO 0 0 0 0 0 0
Geannualiseerde churn rate (gemengd - variatie in p.p.) 10,2% 9,4% 9,4% 11,4% 10,1% 10,7%
ARPU (in EUR)
Postpaid 69,3 69,7 65,0 64,3 67,0 60,8
Postpaid spraak 55,9 56,2 51,5 50,2 53,4 47,1
Postpaid data 13,4 13,5 13,5 14,1 13,6 13,7
Net ARPU (EUR)
Postpaid 62,6 62,9 58,8 56,1 60,0 54,5
Postpaid spraak 50,3 50,6 46,3 43,7 47,6 42,1
Postpaid data 12,4 12,3 12,5 12,5 12,4 12,4
UoU (eenheden) 397,2 411,0 372,7 397,2 394,8 397,2
MoU (min) 371,9 385,9 347,1 365,6 367,7 355,4
SMS (eenheden) 52,0 53,8 53,1 62,2 55,4 66,7
SDE Financiële resultaten
Q108 Q208 Q308 Q408 2008 Q109
(in miljoen EUR)
Opbrengsten 110 103 102 99 415 98
Van Vast 90 81 81 78 330 79
Van Mobiel 20 22 21 21 85 19
Kosten van verkochte materialen en diensten -29 -23 -21 -19 -93 -16
Personeelskosten en pensioenen -54 -53 -52 -50 -209 -50
Andere bedrijfskosten -46 -45 -41 -48 -179 -48
Segment resultaat -20 -18 -11 -18 -67 -16
Marge segment bijdrage -18,0% -17,3% -11,0% -18,4% -16,2% -16,5%
Resultaten van Belgacom voor januari maart 2009 22
S&S Financiële resultaten
Q108 Q208 Q308 Q408 2008 Q109
(in miljoen EUR)
Opbrengsten 9 7 8 10 34 7
Kosten van verkochte materialen en diensten -1 -1 -1 -1 -3 0
Personeelskosten en pensioenen -40 -41 -41 -39 -160 -41
Andere bedrijfskosten -55 -59 -52 -71 -237 -50
Segment resultaat -86 -94 -86 -100 -366 -84
ICS Financiële resultaten
Q108 Q208 Q308 Q408 2008 Q109
(in miljoen EUR)
Opbrengsten 185 190 207 230 812 217
Kosten van verkochte materialen en diensten -157 -160 -174 -195 -685 -184
Personeelskosten en pensioenen -5 -5 -6 -5 -22 -6
Andere bedrijfskosten -9 -10 -10 -12 -41 -8
Segment resultaat 14 14 18 18 64 19
Segment EBITDA marge 7,6% 7,5% 8,5% 7,8% 7,9% 8,7%
ICS Operationele resultaten
Q108 Q208 Q308 Q408 2008 Q109
(spraakvolume in miljard minuten)
Spraak Direct Routing 1,85 1,82 1,80 1,86 7,33 1,82
Spraak Standaard Producten 0,32 0,36 0,41 0,51 1,61 0,53
Spraak Premium Producten 1,54 1,67 1,93 2,15 7,30 2,14
Totaal 3,71 3,85 4,15 4,52 16,23
BICS volumes voor 100% geïntegreerd 4,49
Resultaten van Belgacom voor januari maart 2009 23
Tussentijdse financiële informatie
Tussentijdse verkorte geconsolideerde financiële informatie
Deze tussentijdse financiële informatie werd niet onderworpen aan controle door de onafhankelijke
auditor.
Deze tussentijdse verkorte geconsolideerde financiële gegevens werden opgesteld in overeenstemming
met de International Financial Reporting Standards (IFRS), zoals goedgekeurd voor toepassing in de
Europese Unie, alsook in overeenstemming met IAS 34, Tussentijdse Financiële Verslaggeving.
De boekhoudkundige grondslagen en methodes van de Groep stemmen overeen met die welke werden
toegepast op de geconsolideerde jaarrekening op 31 december 2008, met uitzondering van het feit dat de
Groep de nieuwe normen en interpretaties heeft aangenomen die op 1 januari 2009 verplicht van
toepassing zijn geworden voor de Belgacom Groep. De aanneming van deze nieuwe normen en
interpretaties heeft geen weerslag gehad op de geconsolideerde financiële staten, behalve de toepassing
van IFRIC 13 (Loyaliteitsprogramma's), dat vereist dat geschenkpunten die aan klanten ter beloning van
hun trouw worden gegeven, uitgesteld worden via de opbrengsten en verrekend tot hun juiste waarde.
De Groep anticipeert niet op de toepassing van normen en interpretaties.
Tijdens de eerste drie maanden van 2009 verwierf noch verkocht de Belgacom Groep belangrijke
filialen, joint ventures of geassocieerde ondernemingen.
Resultaten van Belgacom voor januari maart 2009 24
Geconsolideerde resultatenrekening
Drie maanden afgesloten op 31
maart
( in miljoen EUR) 2008 2009
Netto opbrengsten 1.453 1.475
Andere bedrijfsopbrengsten 16 17
TOTALE OPBRENGSTEN 1.469 1.492
Kosten van verkochte materialen en diensten -469 -511
Personeelskosten en pensioenen -280 -281
Andere bedrijfskosten -202 -207
TOTAAL BEDRIJFSKOSTEN vóór afschrijvingen -951 -1.000
BEDRIJFSWINST vóór afschrijvingen 518 492
Afschrijvingen -184 -174
BEDRIJFSWINST 335 318
Financiële opbrengsten 5 0
Financiële kosten -28 -37
Netto financiële opbrengsten / (kosten) -22 -37
Winst voor belastingen 312 281
Belastingen -76 -69
NETTOWINST 236 212
Minderheidsbelangen 0 0
Nettowinst ( Aandeel van de Groep) 236 212
Gewone winst per aandeel 0,72 EUR 0,66 EUR
Verwaterde winst per aandeel 0,72 EUR 0,66 EUR
Gewogen gemiddeld aantal gewone aandelen 329.053.743 320.337.034
Gewogen gemiddeld aantal gewone aandelen voor verwaterde winst per aandeel 329.282.274 320.352.134
Geconsolideerde staat van gerealiseerde en niet-
gerealiseerde resultaten
Drie maanden afgesloten op 31 maart
(in miljoen EUR) 2008 2009
Nettowinst 236 212
Niet-gerealiseerde resultaten:
Voor verkoop beschikbare financiële activas:
Winst/(verlies) uit herwaardering direct opgenomen uit vermogen -1 0
Koersverschillen uit omrekening van buitenlandse activiteiten 2 0
Niet-gerealiseerde resultaten na belastingen 1 0
Totaal van gerealiseerde en niet-gerealiseerde resultaten 237 213
Toerekenbaar aan:
Aandeelhouders van de moedermaatschappij 237 212
Resultaten van Belgacom voor januari maart 2009 25
Geconsolideerde balans
Per 31 december Per 31 maart
(in miljoen EUR) 2008 2009
ACTIVA
Vaste activa 5.564 5.515
Goodwill 2.111 2.113
Immateriële vaste activa met beperkte gebruiksduur 552 548
Materiële vaste activa 2.501 2.464
Ondernemingen gewaardeerd volgens vermogensmutatiemethode 0 2
Andere deelnemingen 1 1
Uitgestelde belastingvorderingen 308 293
Pensioenactiva 5 6
Andere vaste activa 85 88
VLOTTENDE ACTIVA 2.218 2.489
Voorraden 100 99
Handelsvorderingen 1.205 1.199
Terug te vorderen belastingen 144 141
Andere vlottende activa 151 187
Beleggingen 53 53
Kas en kasequivalenten 565 809
TOTALE ACTIVA 7.782 8.004
PASSIVA
EIGEN VERMOGEN 2.276 2.490
Eigen vermogen (aandeel van de groep) 2.271 2.484
Geplaatst kapitaal 1.000 1.000
Eigen aandelen -517 -517
Wettelijke reserves 100 100
Herwaardering naar de reële waarde 4 5
Vergoedingen in aandelen 6 7
Overgedragen winsten 1.675 1.887
Omrekeningsverschillen 3 3
Minderheidsbelangen 5 5
LANGETERMIJNSCHULDEN 3.182 3.173
Rentedragende schulden 2.128 2.141
Schulden voor pensioenen, andere vergoedingen na uitdiensttreding en beëindigingsvoordelen 777 752
Voorzieningen 225 225
Uitgestelde belastingschulden 49 53
Andere langetermijnschulden 3 3
KORTETERMIJNSCHULDEN 2.323 2.341
Rentedragende schulden 393 365
Provisions for liabilities and charges 0 0
Handelsschulden 1.239 1.160
Belastingschulden 165 208
Andere kortetermijnschulden 527 608
TOTALE SCHULDEN EN EIGEN VERMOGEN 7.782 8.004
Resultaten van Belgacom voor januari maart 2009 26
Geconsolideerde financieringstabel
Drie maanden afgesloten op 31
maart
(in miljoen EUR) 2008 2009
Kasstroom uit operationele activiteiten
Netto winst (aandeel van de groep) 236 212
Aanpassingen voor:
Afschrijvingen op immateriële en materiële vaste activa 184 174
Stijging van voorzieningen 3 5
Uitgestelde belastinglasten 16 19
Herwaardering naar de reële waarde van financiële instrumenten 3 8
Verlies uit de verkoop van geconsolideerde bedrijven -1 1
Winst uit de verkoop van materiële vaste activa -1 0
Andere niet-kasbewegingen 1 1
Kasstroom uit operationele activiteiten 440 420
Daling van voorraden 2 1
Daling / (toename) van handelsvorderingen -13 5
Daling / (toename) van de terug te vorderen belastingen -1 2
Toename van andere vlottende activa -39 -34
Daling van handelsschulden -73 -78
Toename / (daling) van belastingschulden -14 43
Toename van andere korte termijnschulden 78 97
Daling van nettoschuld voor pensioenen, andere vergoedingen na uitdiensttreding en -21 -26
beëindigingsvoordelen
Daling van andere lange termijnschulden en voorzieningen -13 -3
Daling / (toename) van het bedrijfskapitaal, netto van aanschaffingen en -95 6
verkopen van filialen
Netto kasstroom uit operationele activiteiten 345 426
Kasstroom uit investeringsactiviteiten
Aankoop van immateriële en materiële vaste activa -128 -135
Geldmiddelen betaald voor aanschaffing van dochterondernemingen, na aftrek van
verworven geldmiddelen -1 0
Geldmiddelen uit de verkoop / (betaald voor) van geconsolideerde ondernemingen, na 2
aftrek van afgestane geldmiddelen -3
Geldmiddelen uit de verkoop van immateriële en materiële vaste activa 3 0
Geldmiddelen uit de verkoop van andere deelnemingen en ondernemingen gewaardeerd 1 0
volgens de vermogensmutatiemethode
Netto kasstroom uit / (besteed in) investeringsactiviteiten -123 -139
Kasstroom voor financieringsactiviteiten 222 288
Kasstroom uit financieringsactiviteiten
Dividenden uitgekeerd aan aandeelhouders -18 -18
Netto aankoop van eigen aandelen -145 0
Verkoop van geldbeleggingen 2 0
Uitgifte van lange termijnschulden 1 1
Aflossing van korte termijnschulden 0 -27
Netto kasstroom besteed in financieringsactiviteiten -160 -44
Netto toename van kas en kasequivalenten 62 244
Kas en kasequivalenten op 1 januari 726 565
Kas en kasequivalenten op 31 maart 788 809
Resultaten van Belgacom voor januari maart 2009 27
Mutatieoverzicht van het geconsolideerde eigen
vermogen
(miljoen EUR) Geplaatst Eigen Wettelijke Herwaarde Omrekenings Vergoed- Overge- Totaal eigen Minder- Totaal
kapitaal aandelen reserves ring naar - verschillen ingen in dragen vermogen heids- eigen
de reële aandelen winsten (aandeel belangen vermogen
waarde van de
saldo op 31 december 2007 1.000 -178 100 4 2 5 1.586 2.520 6 2.525
Herwaardering aan reële waarde van "voor verkoop beschikbare financiële activa" 0 0 0 -1 0 0 0 -1 0 -1
Omrekeningsverschillen 0 0 0 0 2 0 0 2 0 2
Wijzigingen aan het eigen vermogen niet opgenomen in de resultatenrekening 0 0 0 -1 2 0 0 1 0 1
Nettowinst 0 0 0 0 0 0 236 236 0 236
Totaal van gerealiseerde en niet-gerealiseerde resultaten 0 0 0 -1 2 0 236 237 0 237
Eigen aandelen
Uitoefening van opties op aandelen 0 7 0 0 0 0 -1 6 0 6
Inkoop van eigen aandelen 0 -152 0 0 0 0 0 -152 0 -152
Opties op aandelen
Uitoefening van opties op aandelen 0 0 0 0 0 -1 1 0 0 0
Totaal transacties met aandeelhouders en minderheidsbelangen 0 -145 0 0 0 -1 0 -146 0 -146
saldo op 31 maart 2008 1.000 -322 100 3 4 5 1.822 2.610 6 2.616
saldo op 31 december 2008 1.000 -517 100 4 3 6 1.675 2.271 5 2.276
Nettowinst 0 0 0 0 0 0 212 212 0 212
Totaal van gerealiseerde en niet-gerealiseerde resultaten 0 0 0 0 0 0 212 212 0 213
Opties op aandelen
In resultaatneming van uitgestelde vergoedingen in aandelen 0 0 0 0 0 1 0 1 0 1
Totaal transacties met aandeelhouders en minderheidsbelangen 0 0 0 0 0 1 0 1 0 1
saldo op 31 maart 2009 1.000 -517 100 5 3 7 1.887 2.484 5 2.490
Resultaten van Belgacom voor januari maart 2009 28
Voorwaardelijke verplichtingen
In het eerste kwartaal van 2009 hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de voorwaardelijke
verplichtingen beschreven in toelichting 34 van de geconsolideerde jaarrekening voor het boekjaar afgesloten op
31 december 2008.
Segmentinformatie
Opbrengsten en resultaten volgens segment
Drie maanden afgesloten op 31 maart 2008
(in miljoen EUR) Consumer Enterprise Service Staff & Internationale Eliminaties Totaal
Business Business Delivery Support Carrierdiensten tussen de
Unit Unit Engine segmenten
Netto opbrengsten 530 660 90 1 172 1.453
Andere bedrijfsopbrengsten 4 2 3 6 (0) 16
Inter-segment opbrengsten 13 13 16 2 14 -59
TOTAAL SEGMENT OPBRENGSTEN 548 675 110 9 185 -59 1.469
Kosten van verkochte materialen en diensten -124 -212 -29 -1 -157 52 -469
Personeelskosten en pensioenen -79 -101 -54 -40 -5 -280
Andere bedrijfskosten -58 -40 -46 -55 -9 6 -202
TOTAAL BEDRIJFSKOSTEN vóór afschrijvingen -261 -352 -129 -96 -171 59 -951
TOTAAL SEGMENT RESULTAAT (1) 287 324 -20 -86 14 -0,11 518
BEDRIJFSWINST / (VERLIES) vóór afschrijvingen 287 324 -20 -86 14 -0 518
Afschrijvingen -21 -9 -124 -24 -5 0 -184
BEDRIJFSWINST / (VERLIES) 265 314 -144 -111 9 -0 335
Financiële opbrengst (netto) -22
WINST VOOR BELASTINGEN 312
Belastingen -76
NETTOWINST 236
Minderheidsbelangen 0
Netto winst (aandeel van de groep) 236
(1) Bedrijfswinst vóór afschrijvingen en voor niet-terugkerende opbrengsten en kosten
Drie maanden afgesloten op 31 maart 2009
(in miljoen EUR) Consumer Enterprise Service Staff & Internationale Eliminaties Totaal
Business Business Delivery Support Carrierdiensten tussen de
Unit Unit Engine segmenten
Netto opbrengsten 574 625 74 -0 203 0 1.475
Andere bedrijfsopbrengsten 4 6 3 4 0 0 17
Inter-segment opbrengsten 14 9 22 3 13 -61 0
TOTAAL SEGMENT OPBRENGSTEN 591 640 98 7 217 -61 1.492
Kosten van verkochte materialen en diensten -166 -198 -16 -0 -184 53 -511
Personeelskosten en pensioenen -89 -95 -50 -41 -6 0 -281
Andere bedrijfskosten -68 -41 -48 -50 -8 8 -207
TOTAAL BEDRIJFSKOSTEN vóór afschrijvingen -323 -335 -114 -91 -198 61 -1.000
TOTAAL SEGMENT RESULTAAT (1) 268 306 -16 -84 19 -0 492
BEDRIJFSWINST / (VERLIES) vóór afschrijvingen 268 306 -16 -84 19 -0 492
Afschrijvingen -34 -7 -107 -20 -5 0 -174
BEDRIJFSWINST / (VERLIES) 234 299 -124 -104 13 0 318
Financiële opbrengst (netto) -37
WINST VOOR BELASTINGEN 281
Belastingen -69
NETTOWINST 212
Minderheidsbelangen 0
Netto winst (aandeel van de groep) 212
(1) Bedrijfswinst vóór afschrijvingen en voor niet-terugkerende opbrengsten en kosten
Resultaten van Belgacom voor januari maart 2009 29
Segmentactiva
Per 31 december 2008
(in miljoen EUR) Consumer Enterprise Service Staff & Internationale Niet Totaal
Business Business Delivery Support Carrierdiensten toegeweze
Unit Unit Engine n
Goodwill 1.026 1.085 - 2.111
Immateriële en materiële vaste activa 286 52 1.956 698 64 -3 3.054
Niet toegewezen activa 2.617 2.617
TOTALE ACTIVA 1.313 1.136 1.956 698 64 2.614 7.782
Per 31 maart 2009
(in miljoen EUR) Consumer Enterprise Service Staff & Internationale Niet Totaal
Business Business Delivery Support Carrierdiensten toegeweze
Unit Unit Engine n
Goodwill 1.028 1.085 - - - - 2.113
Immateriële en materiële vaste activa 276 51 1.959 668 61 3.015
Niet toegewezen activa 2.876 2.876
TOTALE ACTIVA 1.304 1.135 1.959 668 61 2.876 8.004
Andere segmentinformatie
Drie maanden afgesloten op 31 maart 2008
(in miljoen EUR) Consumer Enterprise Service Staff & Internationale Eliminaties Totaal
Business Business Delivery Support Carrierdiensten tussen de
Unit Unit Engine segmenten
Investeringen 10 7 105 6 1 128
Drie maanden afgesloten op 31 maart 2009
(in miljoen EUR) Consumer Enterprise Service Staff & Internationale Eliminaties Totaal
Business Business Delivery Support Carrierdiensten tussen de
Unit Unit Engine segmenten
Investeringen 26 6 98 3 2 135
Resultaten van Belgacom voor januari maart 2009 30
Algemene informatie
Investor relations
Nancy Goossens +32 2 202 82 41
Ann Maes +32 2 202 26 18
E-mail: investor.relations@belgacom.be
Website: www.belgacom.com
Informatie met betrekking tot de hoofdzetel
Belgacom, naamloze vennootschap van publiek recht
Hoofdzetel
Koning Albert II-laan 27
B-1030 Brussel, België
Tel.: + 32 2 202 41 11
Btw BE 202.239.951
Rechtspersonenregister van Brussel
Handelsregister van Brussel 587.163
Oprichtingsdatum juridische vorm
De omvorming van Belgacom tot naamloze vennootschap van publiek recht werd uitgevoerd bij Koninklijk
Besluit van 16 december 1994, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 22 december 1994, en trad diezelfde
dag in werking.
Resultaten van Belgacom voor januari maart 2009 31
---- --