Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Voorburg, 15 mei 2009

Enquête Besturenraad onder christelijke scholen
VO-scholen: urennorm draagt niet bij aan kwaliteit Zorgen over 1000 urennorm in voortgezet onderwijs

Veel scholen in het voortgezet onderwijs maken zich zorgen over de geplande invoering van de verplichte urennorm van 1000 uur. De vaste Kamercommissie voor OCW bespreekt het advies van de Commissie Cornielje over de urennorm op 20 mei a.s. De scholen werken graag en hard aan kwaliteitsverbetering, maar zien de 1000 urennorm niet als manier om dit te realiseren. Ze pleiten onder andere voor meer mogelijkheden voor maatwerk. Daarin worden ze gesteund door de oproep van de Onderwijsinspectie die afgelopen dinsdag bekend maakte dat 17% van de middelbare scholieren extra aandacht moet krijgen.

Deze conclusies trekt de Besturenraad op basis van een digitale enquête die eind april werd ingevuld door 76 leidinggevenden en bestuurders in het voortgezet onderwijs. Zij representeren 49% van de christelijke scholen in het voortgezet onderwijs en circa 100.000 leerlingen. Uit reacties op stellingen in de enquête blijkt dat 68% van de VO-scholen moeite heeft met de kern van het advies van de commissie Cornielje (invoer 1000-urennorm, ruime definitie onderwijstijd en verkorting van zomervakantie van docenten). Respondenten vrezen met name hogere werkdruk, onvoldoende maatwerk en meer administratieve lasten.

Verantwoordelijkheid bij scholen
De urennorm beoogt door middel van regelgeving kwaliteit op scholen te verbeteren. Tweederde van de respondenten ziet liever geen urennorm, onder de voorstanders wordt gepleit voor een lagere urennorm. Daarmee constateren we dat de voorgenomen maatregel niet aansluit bij de inzichten vanuit de onderwijspraktijk. De Besturenraad vindt wel degelijk dat scholen zich dienen te verantwoorden, maar vindt dat een controle op een tamelijk arbitraire kwantitatieve norm niet bijdraagt aan de verbetering van de onderwijskwaliteit. Zij pleit ervoor dat scholen zelf meer verantwoordelijkheid krijgen en dat dit in het onderwijsbeleid centraal staat.

De Besturenraad
De Besturenraad is de vereniging van het christelijk onderwijs. Zij maakt zich hard voor de autonomie en vrijheid van onderwijs. De Besturenraad behartigt de maatschappelijke en politieke belangen van directies en bestuurders van christelijke onderwijsorganisaties en ondersteunt hen om hun identiteit vorm en inhoud te geven. Bij de Besturenraad zijn 650 besturen aangesloten, met zo'n 2.250 scholen en ruim 800.000 leerlingen, deelnemers en studenten, in de sectoren primair en voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs en volwasseneneducatie, en hoger beroeps- en wetenschappelijk onderwijs.