Universiteit van Tilburg

12 mei 2009

Nieuwe zorgstelsel zet instellingen aan tot verbetering

Consumenten kiezen in het nieuwe zorgstelsel nog niet massaal voor de best presterende zorgverleners. Toch kan openbaarmaking van prestaties leiden tot verbetering van de kwaliteit van zorg. Uit buitenlandse voorbeelden blijkt namelijk dat de publicatie van prestaties van zorginstellingen leidt tot initiatieven om de zorg te verbeteren. Dat concludeert hoogleraar Diana Delnoij in haar inaugurele rede op vrijdag 15 mei aan de Universiteit van Tilburg.

In het nieuwe zorgstelsel wordt van patiënten verwacht dat zij zich gedragen als consumenten, maar dat kan alleen als zij goed geinformeerd zijn over de kwaliteit en de leveringsvoorwaarden van de zorg. Diana Delnoij onderzoekt aan de UvT wat het effect is van openbare informatie over de zorg op de positie van patiënten/cliënten en op de kwaliteit van de zorg.

Publicatie van de prestaties van zorgaanbieders wordt nog niet op grote schaal door consumenten gebruikt om te kiezen, aldus Delnoij. Wel blijkt uit onderzoek in het buitenland dat instellingen naar aanleiding van de openbaarmaking van hun gegevens verbeterprojecten starten.

Bekendmaking van prestatiegegevens leidt dus tot veranderingen in kwaliteitsmanagement. Volgens Delnoij zouden daarom de externe verantwoording en het interne kwaliteitsmanagement van zorginstellingen direct op elkaar afgestemd moeten worden. Bijvoorbeeld door middel van een systeem waarbij prestatiegegevens worden afgetapt uit de interne registratie, of een systeem waarbij de interne registratie regelmatig wordt opgeschaald voor het meten van de prestaties.

Het verbinden van de openbare prestatiegegevens met de interne kwaliteitsmonitoring betekent wel dat alle belanghebbenden het eens moeten zijn over wat er gemeten wordt en hoe. Dat wil zeggen zowel patiënten- en cliëntenorganisaties en zorgverzekeraars als managers en professionals, en toezichthouders. De betrokkenheid van de zorggebruikers is daarbij essentieel, aldus de hoogleraar.