Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Kay van de Linde en Icon Advertising winnen referendumcampagne Curaçao

WILLEMSTAD, 17 MEI 2009 ­ De Nederlandse mediastrateeg Kay van de Linde en de Curaçaose reclamemaker Gino Cova van Icon Advertising hebben de campagne voor het staatkundige referendum op Curaçao van 15 mei jongstleden gewonnen. Tijdens het referendum stemde 52% van de Curaçaose bevolking vóór het staatkundige verdrag met Nederland, en 48% tegen.

Van de Linde werd in februari door een groep lokale ondernemers gevraagd om samen met Gino Cova, directeur van Icon Advertising, een grootschalige referendumcampagne te ontwikkelen en uit te voeren. Naast het strategische en creatieve aspect van de campagne, waren Van de Linde en Cova ook verantwoordelijk voor het fondsenwerven en de coördinatie van alle campagneactiviteiten van de verschillende politieke en zakelijke groeperingen op het eiland. Voor deze werkzaamheden was Van de Linde sinds maart regelmatig op Curaçao aanwezig.

Tijdens het referendum kon de bevolking van Curaçao voor of tegen de zogenaamde slotverklaring stemmen. De slotverklaring was het resultaat van de onderhandelingen tussen de Nederlandse en Curaçaose regeringen over de staatkundige toekomst van het eiland. De slotverklaring bepaalt onder andere dat Curaçao een autonoom land wordt binnen het Koninkrijk der Nederlanden. Ook neemt Nederland 70% van de Curaçaose staatsschuld over.

De uitslag was vooraf allerminst zeker. Tegenstanders van het verdrag voerden al maanden een harde en polariserende campagne om de bevolking op te roepen tegen te stemmen. Het voornaamste argument was dat Nederland anders teveel invloed op Curaçao zou krijgen. Anderzijds vreesden de regering en het bedrijfsleven juist rampzalige economische gevolgen bij een negatieve uitslag. Een afwijzing van de slotverklaring zou het einde betekend hebben van de schuldsanering door Nederland, met alle dramatische gevolgen van dien.

Voor meer informatie/

Ingezonden persbericht