Ingezonden persbericht


Infobericht

Hectisch FIA WTCC-weekend voor SEAT LEON coureur Tom Coronel in Pau

Eemnes, 17 mei 2009. Zelden maakte SEAT Team Holland coureur Tom Coronel zo'n hectisch raceweekend mee, als dat van het vierde in het FIA WTCC 2009. Het WK voor toerwagens streek voor de zevende en achtste race neer op het stratencircuit in het Franse Pau. Voor Coronel leek het een meer dan succesvol weekend te worden. Zowel in de vrije trainingen als de kwalificaties zat hij er goed bij. Aanvankelijk bezette hij met de door SUNRED geprepareerde SEAT Leon TFSi zelfs de derde plaats van de startopstelling voor de eerste race. Tussen de trainingen en de eerste race besloot de wedstrijdleiding echter dat negen rijders, waaronder de Nederlander, hun snelste tijd(en) moesten inleveren, omdat zij met een te hoog toerental gereden hadden. Tom Coronel viel hierdoor terug naar de zesde startplaats voor de eerste race. Een race die voor hem eindigde met een negende plaats en een hevig oververhitte motor. Deelname aan de tweede race leek nauwelijks mogelijk, maar in de korte tijd die er was, verving het SUNRED-team de gehavende motor en geholpen door de hectiek op de baan in de eerste ronden, startte Tom Coronel toch in de tweede race. Die bracht hem echter een tegenvallende klassering in het achterveld, maar voorkwam een terugzetting van tien plaatsen in de volgende race vanwege deze motorwissel.

"Het goede nieuws na vorige race was dat ik een plaatsje opschoof, na de diskwalificatie van een van de rijders die in Marokko voor mij eindigde. Daarmee scoorde ik nog een extra punt in het kampioenschap. Ook hier in Pau zag het er lange tijd heel goed uit. Stratencircuits liggen mij goed en dat bleek al in de eerste meters. Telkens zat ik bij de vijf snelsten en in de kwalificatie stond ik zelfs de nodige tijd op pole. Als gevolg van de strengere handhaving van de reglementen vielen de dieselaangedreven Leons dit keer wat tegen en was ik ook nog eens de snelste SEAT. Het was tot dan een prima weekend en ik had vertrouwen in een goed resultaat. Maar de discussies over de reglementen, waar eerder de diesels van SEAT mee te maken kregen, troffen mij ook. Een regel waar niemand in al die jaren naar gekeken had, werd streng toegepast en daarmee viel ik drie plaatsen terug", vertelt Tom Coronel na afloop. "Direct na de start van de eerste race beukte Larini zeker een keer of vijf aan de achterzijde, waardoor ik achter op Priaulx klapte. Daarmee beschadigde de radiateur en liep in de latere ronden de motortemperatuur op tot 120 graden. Maar ik lag op dat moment ook eerste Privateer, dus ging daar maar voor. Mijn directe concurrent, Felix Porteiro reed heel dicht achter mij en vond het nodig mij in een rechterbocht een beuk naar buiten te geven, waardoor hij -maar ook Engstler- mij in de slotronde passeerde. Daarmee was ook mijn kans op een plaats op de eerste startrij van de tweede race verkeken. Zuur, natuurlijk, zeker wanneer je na afloop van de races hoort dat Porteiro voor die actie is gediskwalificeerd. Aardig voor de punten maar slecht voor de show! Daarna werd het spannend, want die motor was overleden. In de beperkte tijd die er was hebben de jongens van SUNRED alles gedaan om er een nieuwe in te hangen. Heel eerlijk werden wij een beetje geholpen door de omstandigheden op de baan (de race werd enige tijd stil gelegd vanwege een incident op de baan-red). Wij hebben dit gedaan om een straf vanwege die wissel in de volgende race te voorkomen. Het was zeker niet makkelijk, omdat het gaspedaal bleef hangen en je dus heel anders moet rijden. Al met al was het een zwaar weekend, dat niet heeft gebracht wat ik gehoopt had. Er zat meer in, maar door de omstandigheden lukte dat niet. Laten wij hopen dat daarmee de pech voor dit jaar achter de rug is!", besluit Tom Coronel zijn relaas.

Tom Coronel wordt in 2009 persoonlijk ondersteund door: SEAT Nederland, TW Steel horloges, McGregor, Saarloos en Olympia Uitzendbureau.

Uitslag race 1: Pau


1. Robert Huff (Chevrolet Cruze) 19 ronden in 27.10.540; 2. Augusto Farfus op 0.261; 3. Jorg Muller op 0.892; 4. Andy Priaulx op 1.105; 5. Sergio Hernandez op 1.943 (allen BMW) en 9. TOM CORONEL (SEAT LEON TFSi) op 11.050.

Uitslag race 2:

1. Alain Menu (Chevrolet Cruze) 19 ronden in 52.22.260; 2.Auguso Farfus (BMW) op 0.351; 3. Rob Huff (Chevrolet) op 3.066; 4. Andy Priaulx (BMW) op 3.325; 5. Alex Zanardi (BMW) op 16.153 en 19. TOM CORONEL (SEAT LEON TFSi) op 3 ronden.

Stand na 8 races:

1.Yvan Muller 45 punten; 2. Augusto Farfus 39; 3. Gabriele Tarquini 34; 4. Rob Huff 32 en 16. Tom Coronel met 2 punten.

Kalender WTCC 2009
31 mei Valencia Spanje 21 juni Brno Tsjechië 05 juli Porto Portugal 19 juli Brands Hatch Engeland 06 september Oschersleben Duitsland 20 september Imola Italië
01 november Okayama Japan

22 november Macau China