Onderzoek EUclaim : Minister Eurlings onvolledig geïnformeerd door IVW

18/05/2009 13:30

EUClaim B.V.

"Gevangenentransport belangrijker voor ArkeFly dan eigen passagiers" stelt Hendrik Noorderhaven, directeur EUclaim, een organisatie die voor belangen van vliegtuigpassagiers opkomt. "Puur winstbejag, en niet de aangevoerde 'vloottechnische problemen' was de werkelijke reden dat TUI/Arkefly eind vorig jaar 243 passagiers ruim 15 uur liet wachten op Schiphol en daardoor hun vakantie naar Cura(cc)ao verpestte."

Op verzoek van Tweede Kamerlid Emile Roemer (SP) heeft minister Eurlings 10 maart 2009 een onderzoek1) gepresenteerd met details over de annulering van vlucht OR361 van Schiphol naar Cura(cc)ao op 26 november 2008. EUclaim is van oordeel dat het rapport eenzijdig is. "Het rapport is gebaseerd op een briefwisseling met TUI/ArkeFly. Uit het rapport blijkt niet dat er ook maar één passagier is gehoord."zo stelt Noorderhaven. "De conclusie in het rapport dat het hier een 'vertraging' betrof en dat passagiers geen recht op een vergoeding hadden. Kan dan ook niet getrokken worden. Dat kan uitsluitend de rechter"

Onderzoek van EUclaim laat een heel ander beeld zien: ." ArkeFly heeft drie vliegtuigen voor de lange afstand. Anders dan wat de minister in zijn rapport zegt, had ArkeFly al ver van te voren niet één, maar 2 van haar vliegtuigen verhuurd. En dat, terwijl ArkeFly die bewuste dag twee - al maanden van te voren - volgeboekte vluchten naar het Caribisch gebied gepland had staan."

"TUI/ArkeFly, en met haar minister Eurlings, stellen dat dit de normaalste zaak van de wereld is en niet in strijd met de Europese Verordening 261/2004 die de belangen van passagiers beschermt. Maar dat is wel degelijk het geval. "ArkeFly pleegde pure contractbreuk!" zegt Hendrik Noorderhaven, directeur van EUclaim.

EUclaim: "Waarom greep TUI/ArkeFly niet in? Recentelijk stelde de advocaat van TUI/ArkeFly in soortgelijke rechtszaken:"

"Het is mogelijk dat een andere luchtvaartmaatschappij met een probleem kampt en verzoekt om een toestel van ArkeFly in te huren. Wanneer dat in de planning past en Arkefly geen indicaties heeft dat er problemen in haar eigen vloot dreigen (-) is ArkeFly daar in beginsel toe bereid onder de voorwaarde dat zij het toestel tot het moment van vertrek mag terugtrekken wanneer zij het onverhoopt zelf nodig heeft, wat een gebruikelijke voorwaarde is." 2)

"ArkeFly kon die dag dus tot 2 maal toe deze clausule inroepen. Waarom is door IVW aan TUI/ArkeFly de vraag gesteld waarom ze dat niet gedaan heeft? We hebben TUI/ArkeFly om commentaar gevraagd maar zoals gewoonlijk weigeren ze alle commentaar"

"Als er wel gedegen onderzoek was gedaan dan zou naar voren zijn gekomen dat TUI/ArkeFly die dag een zogenaamde "Ethnic Charter Flight" uitvoerde voor de Britse Immigratiedienst. Dit soort vluchten hebben de afgelopen jaren in Groot-Brittanië voor grote maatschappelijke onrust gezorgd. Het betreft vluchten waarmee kleine groepen vluchtelingen onder groot machtsvertoon gedwongen het land worden uitgezet.3) Zo ook op vlucht OR797 van Stansted naar Kingston, uitgevoerd door TUI/ArkeFly terwijl op dat moment in Amsterdam 243 passagiers stonden te wachten. Zesentwintig vluchtelingen werden onder begeleiding van meer dan 100 bewakers gedwongen naar Jamaica vervoerd. De vraag aan de Britse Home Office waarom ze hier Nederlandse vliegtuigen voor gebruikt blijft onbeantwoord. De reden zou kunnen zijn dat Britse luchtvaartmaatschappijen weigeren dit soort vluchten nog langer uit te voeren. Het lijkt erop dat TUI/ArkeFly in dit 'gat in de markt' is gesprongen."

"Dat dit bewust ten koste van haar eigen passagiers gaat deert TUI/ArkeFly niet. En zolang de Nederlandse overheid blindelings de uitleg van luchtvaartmaatschappijen volgt zal TUI/ArkeFly dit waarschijnlijk blijven doen." Op 8 april 2008 heeft Minister Eurlings in een Algemeen Overleg met de Kamer de Kamer beloofd dat vanaf 1 juli 2009 de Nederlandse burger bij een nieuwe geschillencommissie Luchtvaart haar recht kan halen. "Honderdzestig passagiers wachten hier niet op en hebben EUclaim gevraagd namens hen zo spoedig mogelijk een dagvaarding op te stellen. Deze is inmiddels opgesteld en namens passagiers door EUclaim verstuurd."

De afgelopen twee weken heeft de Nederlandse rechtbank EUclaim in ZEVEN rechtszaken tegen ArkeFly, Martinair, Transavia en Lufthansa in alle ZEVEN gevallen in het gelijk gesteld. EUclaim zegt zich zeker te voelen ook deze zaak in het voordeel van de passagiers te beslechten. "De Nederlandse rechtbanken gaan uiterst zorgvuldig om met zaken welke onder Verordening 261/2004 vallen" zegt Noorderhaven, "We zien dat de uitspraken van het Europese Hof goed gevolgd worden en daardoor de passagier na jaren van procederen eindelijk krijgt waar ze recht op heeft".


1) VENW/IVW-2009/908, 'Rapportage Arkefly' 10 maart 2009, Inspectie Verkeer en Waterstaat


2) Punt 22 Conclusie van Antwoord: Vlucht OR 460, 18 -2 - 2008, Zaak: Yanguc/ Arkefly


3) http://www.medicaljustice.org.uk/images/stories/mjimages/dossiercover250.gif





http://www.euclaim.nl