Erasmus Universiteit Rotterdam

Onderzoekers ontdekken geheimen achter het begin en het einde van de vruchtbare periode van vrouwen

Eerste stap op weg naar het voorspellen van het moment waarop een vrouw niet meer vruchtbaar is

Onderzoekers van onder andere het Erasmus MC hebben een deel van het geheim achter de vruchtbare periode van vrouwen ontrafeld. Ze hebben verschillen in het DNA ontdekt die invloed hebben op het moment dat een vrouw start met menstrueren en het moment dat ze in de overgang komt. De wetenschappers beschrijven hun doorbraak vandaag in het toonaangevende wetenschappelijk tijdschrift Nature Genetics.

De onderzoekers, afkomstig uit Nederland en Engeland hebben gebruik gemaakt van diverse bevolkingsonderzoeken, waaronder een langlopend bevolkingsonderzoek onder Rotterdammers, het zogenoemde ERGO-onderzoek van het Erasmus MC. In totaal hebben ze bij 5000 vrouwen gekeken welke stukken DNA (zogenoemde SNP's) een rol spelen bij het bepalen van de leeftijd waarop de menopauze begint.

Tot nu toe was het onderzoekers niet gelukt om dergelijke genen of SNP's te vinden die het begin van de overgang beïnvloeden. 'Dat we nu de eerste aanwijzingen hebben, is belangrijk', zegt onderzoekster Lisette Stolk van de afdeling Inwendige Geneeskunde van het Erasmus MC. Door verder onderzoek te doen naar de genen die te maken hebben met de overgang, kunnen wetenschappers inzicht krijgen in het biologisch proces van de menopauze. Daarnaast heeft de overgang invloed op hart- en vaatziekten, borstkanker en botontkalking. 'Onze ontdekking geeft dus ook handvatten om verder onderzoek te doen naar deze belangrijke en vaak voorkomende ziekten', aldus Stolk.

Een groep van internationale onderzoekers doet in hetzelfde nummer van Nature Genetics verslag van nòg een belangrijke wetenschappelijke vondst. De wetenschappers hebben onder 17000 vrouwen erfelijke oorzaken ontdekt die het moment bepalen waarop een meisje voor het eerst menstrueert en de puberteit begint. 'Dat moment heeft bijvoorbeeld ook invloed op haar uiteindelijke lengte. Meisjes die pas op latere leeftijd voor het eerst ongesteld worden, groeien langer door. Deze aanknopingspunten geven ons dus meer inzicht in de biologie van de puberteit en dus ook de groei', zegt Stolk.

De beide ontdekkingen geven samen informatie over de periode dat een vrouw vruchtbaar is. Dat is bijvoorbeeld belangrijk voor de planning van een kinderwens. `Zeker nu vrouwen op steeds latere leeftijd aan kinderen beginnen is die informatie welkom', zegt professor André Uitterlinden van het genetisch laboratorium van het Erasmus MC. Met de gevonden erfelijke factoren kunnen wetenschappers nu nog niet direct voorspellen wanneer bij een vrouw de eerste menstruatie en de menopauze beginnen. 'Door verder onderzoek te doen is dat in de toekomst wellicht wel mogelijk.'