Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Amsterdam, 18 mei 2009

ABN AMRO: korte en lange termijn visie moeten in balans zijn

ABN AMRO presenteert visie op tien sectoren

Veel branches voeren in deze periode van tegenwind kostenreducties door. Hoewel deze op korte termijn veelal noodzakelijk zijn, waarschuwt ABN AMRO dat de visie op langere termijn hierdoor niet verloren moet gaan. Scenarioplanning is een van de adviezen die ABN AMRO omschrijft in haar 'Visie op Sectoren' een analyse van tien Nederlandse sectoren en zo'n 75 branches.

Weinig bedrijven zijn voorbereid op uiteenlopende scenario's en houden geen rekening met de vraag wat te doen als de crisis geen 2 jaar, maar 5 jaar aanhoudt. Mocht de crisis meer dan twee jaar duren dan zullen veel bedrijven genoodzaakt zijn hun strategie, verdienmodel, processen en werkgelegenheid te herzien. Larry van der Schoor, commercieel bestuurder bij Welten, over scenarioplanning: "Bedrijven moeten zichzelf de vraag stellen: hoe kunnen we onze organisaties in een half jaar tijd opschalen met 30% (inademen) of indikken met 40% (uitademen). Dan zou er een ongelooflijke creativiteit loskomen."
Tussenoplossingen zijn hierbij te prefereren boven adhoc oplossingen. Een mooi voorbeeld is het mobiliteitscentrum, een initiatief van o.a. Transport en Logistiek Nederland. In plaats van een tekort aan chauffeurs is er nu een overschot, maar verwacht wordt dat na de crisis de vraag naar personeel enorm zal groeien. Het mobiliteitscentrum, waar de vraag en aanbod van chauffeurs bij elkaar komt, zorgt dat kennis, capaciteit en vakmanschap behouden blijven voor de sector.

Bewegen om te overleven
Naast een noodzaak in flexibele denkwijzes, staat ook de blijvende vernieuwing van producten, service en processen in alle sectoren hoog op de agenda. 'Bewegen om te overleven' is het credo. Als ondernemer kun je het je niet veroorloven op het moment stil te staan. Anders wordt de crisis overleefd, maar heeft je product daarna geen bestaansrecht meer. Het oog van het bedrijf moet daarom naast interne efficiency, vooral naar buiten, naar de consument, gericht zijn. Jan Kamminga van FME-CWM: "Innovatieve producten en processen met een duurzaam karakter zullen aanzet geven tot de nieuwe economische groeiperiode. Als Nederland een kenniseconomie wil zijn, moet de innovatie op peil blijven."
In de sector ICT zijn in Duitsland en de VS juist forse anticyclisch investeringen zichtbaar. Voor bedrijven waar minder uren gemaakt moeten worden, is investeren in kennis ook mogelijk door die tijd in te zetten voor opleidingen en trainingen.

Samenwerken
De regering zorgt door diverse maatregelen voor meer rust en vertrouwen in de markt. Daarnaast is het de taak van ondernemers om (juist nu) zaken structureel te veranderen. Het ondernemerschap wordt meer dan ooit op de proef gesteld. Het onderscheidend vermogen en de toegevoegde waarde van een bedrijf zijn in toenemende mate belangrijk: hoe de concurrentie te outsmarten. Tegelijkertijd is samenwerken onontbeerlijk. In veel branches is een tendens naar schaalvergroting en consolidatie zichtbaar. Nieuwe bruggen worden gebouwd, totaaloplossingen worden samen met de klant bedacht en eerder concurrerende takken (moeten) gaan samenwerken, zoals bijvoorbeeld het vervoer over de weg, het spoor en het water.

Over ABN AMRO's 'Visie op Sectoren'
ABN AMRO is een belangrijke speler in de zakelijke dienstverlening. De bank wil het haar klanten mogelijk maken om beter te ondernemen. Daarom worden in allerlei branches en sectoren analyses en onderzoeken uitgevoerd. 'Visie op sectoren' beschrijft in totaal 75 branches in 10 sectoren (agrarisch, agrifood, bouw & vastgoed, industrie, media & technologie, retail, transport & logistiek, vrijetijdsbesteding, zakelijke dienstverlening en zorg, onderwijs & woningcorporaties). De rapporten worden gratis ter beschikking gesteld en zijn te downloaden via www.abnamro/sector.

Noot voor de redactie,