Gemeente Dinkelland


PERSBERICHT

Datum: 18 mei '09

Dinkelland in top 10 gemeentelijke dienstverlening

Inwoners kunnen 'jaar lang gratis huisvuil ophalen' winnen

De gemeente Dinkelland heeft zijn dienstverlening goed op orde. Die conclusie kan getrokken worden uit de resultaten van een landelijk klanttevredenheidsonderzoek naar de gemeentelijke dienstverlening. Hierbij meten en vergelijken ruim 100 gemeenten in Nederland hun prestaties met als doel het verbeteren van de dienstverlening. Dinkelland scoort hierbij zowel voor de dienstverlening via de balies als de telefonische dienstverlening ruim boven het landelijke gemiddelde en eindigde hiermee in de top 10 van Nederland. De gemeente wil nu proberen om aan de hand van goede ideeën van de inwoners en medewerkers volgend jaar nog hoger te scoren.

Toelichting

De inwoners van Dinkelland zijn zeer tevreden met de dienstverlening van de gemeente getuige de 7,9 die zij als gemiddelde cijfer gaven voor de dienstverlening in het gemeentehuis. Het landelijk gemiddelde lag op een 7,7. Ook de telefonische dienstverlening werd met een 7,5 zeer positief beoordeeld door de inwoners. Niet alleen scoorde Dinkelland met dit cijfer boven het landelijk gemiddelde van 7,4. Ook lag het cijfer beduidend hoger dan de 7,1 die Dinkelland vorig jaar scoorde op dit onderdeel van het klanttevredenheidsonderzoek dat is uitgevoerd door TNS NIPO in opdracht van Benchmarking Publiekszaken.

Gemeentesecretaris Alex Damer: "We zijn bijzonder blij met deze goede resultaten. Het is een compliment aan de organisatie en een belangrijke stimulans voor ons om het volgend jaar nog beter te willen doen voor onze inwoners. We willen volgend jaar nog beter scoren en we horen daarom graag van onze inwoners wat wij nog moeten doen dat te bereiken." De gemeente Dinkelland plaatst hiertoe een ideeënbus in de hal van het gemeentehuis waar inwoners hun idee kunnen achterlaten. Ook opent de gemeente een speciaal emailadres verbeteronzedienstverlening@dinkelland.nl waar inwoners hun idee kunnen indienen.

Het beste idee wordt door de gemeente beloond met 'een jaar lang gratis laten ophalen van het huisvuil'. Ideeën kunnen ingediend worden tot en met vrijdag 31 juli. Vervolgens zal begin september het winnende idee bekend worden gemaakt.

"Vanaf het moment dat ik in Dinkelland aan de slag ging, was ik onder de indruk van de dienstverlening en de aandacht die besteed werd aan klanttevredenheid. Doordat hier continu aandacht voor is, gaan onze prestaties op het gebied van dienstverlening en klanttevredenheid met grote stappen vooruit", aldus burgemeester Jan Kristen.

Achtergrond Benchmarking Publiekszaken

Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO. 105 gemeenten, die samen meer dan de helft van alle inwoners van Nederland vertegenwoordigen, doen mee aan de benchmark die gericht is op het meten, vergelijken en verbeteren van de directe dienstverlening aan klanten. In dit onderzoek worden daartoe bijna 14.000 bezoekers van de gemeentelijke balies en bijna 10.000 telefonische klanten van de deelnemende gemeenten ondervraagd naar hun oordeel over de gemeentelijke dienstverlening.

Mededelingen voor de redactie:

Op woensdag 20 mei zal om 14.00 uur een ludieke ideeënbus in de hal van het gemeentehuis worden geplaatst. Wij nodigen u van harte uit om hierbij aanwezig te zijn. Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Team Communicatie, Joost Meijer, telefoonnummer 0541-854 100 of 06-16594593 of jwg.meijer@dinkelland.nl.


---- --