Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

CBL ondertekent intentieverklaring maatschappelijke stages

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van de Nederlandse supermarkten, tekent vandaag de intentieverklaring maatschappelijke stages met minister Verburg van landbouw en staatssecretaris Van Bijsterveldt van onderwijs. In de intentieverklaring geeft het CBL aan dat in pilots ervaring zal worden opgedaan met stageconcepten. Hieraan zullen 200 leerlingen deelnemen. En dat de supermarktbranche vanaf 2011 jaarlijks 1500 maatschappelijke stages wil vervullen.

"Het CBL ziet voor supermarkten mogelijkheden voor de maatschappelijke stage in het kader van Passie voor Food. De maatschappelijke stage biedt een goede mogelijkheid om maatschappelijke issues een betekenisvolle plaats te geven.", aldus CBL-directeur René Roorda. Via een maatschappelijke stageplek leert een jongere over duurzaamheid en gezondheid van voeding en kan hij deze kennis uitdragen. Dit sluit naadloos aan bij het project Passie voor Food, het overkoepelende thema van het CBL waarmee informatie wordt gegeven over voeding en duurzaamheid en alles dat daarmee te maken heeft. Het CBL zal samen met het ministerie van LNV een draaiboek ontwikkelen rond de maatschappelijke stage Voedsel en Groen. Aandachtspunt daarbij is dat de stage lokaal, een individuele supermarkt en school, moet kunnen worden uitgevoerd.

Door jongeren te betrekken bij de supermarkt, maken zij kennis met zaken waar zij nog niet bij stil gestaan hebben. Bijvoorbeeld over biologisch, de herkomst van producten, dierenwelzijn en milieu. Bovendien maken de jongeren tijdens hun stages meteen kennis met andere jongeren die in de supermarkt werken. Zij zullen ervaren met hoeveel plezier deze mensen met hun vak bezig zijn en welke mogelijkheden er zijn om door te groeien in het supermarktvak. Het uitdragen van de gedrevenheid voor het supermarktvak is het tweede doel van Passie voor Food.

Hiermee draagt de supermarktbranche ook bij aan de andere doelstelling van de maatschappelijke stage: het contact met de maatschappij. In de omgang met de winkelmedewerkers en de supermarktklanten komt het sociale aspect uitgebreid aan bod. De menselijke factor is zeer belangrijk in een supermarkt. Klanten waarderen klantvriendelijke, deskundige medewerkers, die uitstralen dat ze met veel plezier met hun vak bezig zijn.

Ook het thema gezondheid neemt een steeds belangrijkere plaats in binnen de supermarkt. Het CBL en de supermarktbranche vinden het belangrijk dat consumenten zelf de keuze kunnen maken tussen gezonde, en minder gezonde producten. Maar de consument moet deze keuze kunnen maken op basis van heldere en eenduidige informatie. De maatschappelijke stage geeft jongeren inzicht in de informatie supermarkten hun klanten bieden om het voor hen gemakkelijker te maken om een gezonde keuze te maken. En hoe deze informatie gebruikt kan worden. Voorbeelden hiervan zijn logo's die een bewuste of een gezonde keuze aanduiden, het vermelden van de voedingswaarde op producten, en het aanbieden van gezonde receptenkaarten.