Greenpeace 2008: vis, gif en kolen

17/05/2009 18:03

St. Greenpeace Nederland

LET OP EMBARGO TOT 18 MEI 2009

Amsterdam, 17 mei 2009

Het werk van Greenpeace in 2008 had succes. Dankzij jarenlang aandacht vragen voor de crisis van onze zeeën en de opzienbarende actie met grote stukken natuursteen in de Noordzee is het onderwerp zeereservaten hoog op de politieke agenda gekomen. Na dertien jaar vertraging wees minister Verburg afgelopen december de eerste gebieden op zee aan die beschermd moeten worden. Ook liet Greenpeace in 2008 zien dat giftig elektronica afval uit Nederland gedumpt wordt in Ghana, Afrika. Elektronicaproducenten besloten onder druk van de Greenpeace-campagne giftige stoffen uit te bannen en hun inzamelingsbeleid te verbeteren. Unilever onderschrijft na een campagne van Greenpeace de noodzaak van een moratorium op de kap van oerbos voor palmolieplantages. En door verschillende diepgravende rapporten, vreedzame acties, juridische procedures en digitale protesten werd de bouw van twee klimaatvervuilende kolencentrales vertraagd.

Deze campagnes werden mogelijk dankzij de gulle steun van 550.000 donateurs van Greenpeace Nederland. Samen gaven ze in 2008 nog meer dan in 2007. De inkomsten uit fondsenwerving stegen in 2008 tot 19,7 miljoen euro. De kosten voor onze fondsenwerving bleven met 16,5 procent ruim onder de CBF-norm (25 procent). Ondanks de economische recessie in het laatste kwartaal kwamen de totale inkomsten in 2008 uit op 23,8 miljoen euro. Dat is bijna 5 procent meer dan in 2007. De openheid in het jaarverslag door Greenpeace werd vorig jaar beloond met een hoge notering in de Transparant Prijs voor charitatieve instellingen.

"Heel veel Nederlanders maken zich zorgen over het milieu, vooral over klimaatverandering. Het is inspirerend om te zien hoeveel mensen schone en duurzame energie willen. Ze begrijpen niet waarom onze regering dat niet sneller regelt. Samen met Greenpeace komen ze in actie vóór schone en tégen vuile energie zoals kolencentrales. Dat merkte ik vorig jaar bij de campagne-activiteiten in Rotterdam en Eindhoven", stelt directeur Liesbeth van Tongeren. "Dit jaar zetten we in op een goede uitkomst van de klimaatconferentie in Kopenhagen. Nederland moet haar goede positie vasthouden en ook echt uitvoeren. Dat betekent ook geld beschikbaar stellen om wereldwijd onze bossen te behouden."

Nieuw waren vorig jaar de FishMates, hippe regenlaarzen die het verhaal van de oceanen vertellen. Kunstenaars doneerden de speciale designs voor deze stevige laarzen, die exotische, maar veelbetekenende namen kregen als Dark Deep (de mysterieuze diepzee) en Apo Apo, een zeereservaat bij de Filippijnen. Uiteraard zijn de laarzen verantwoord geproduceerd en bevatten ze geen giftige stoffen. De FishMates deden het goed op de zomerfestivals, waar het publiek meteen een oproep aan supermarkten kon invullen om foute vis uit hun schappen te verwijderen.