Ingezonden persbericht


18/05/2009 VOORBERICHT SEZOENSRALLY

Jasper van den Heuvel met dubbel
gevoel naar de Sezoensrally

Moet hij voor het klassement van het Rallyclinic Dutch Open gaan rijden of moet hij in een internationaal veld demonstreren dat de Mitsubishi Evo 10 het ultieme wapen is voor de standaard Groep N-klasse? Het gevoel van Jasper van den Heuvel is aan de vooravond van de Sezoensrally, de tweede ronde van het open Nederlands rallykampioenschap, tweeledig. Vast staat dat hij en zijn navigatrice Martine Kolman in Belgisch Limburg op sterke concurrentie kunnen rekenen. "Wat het DRO betreft zal ik me vooral moeten richten op de tijden die Piet van Hoof rijdt, en eventueel ook die van Peter van Merksteijn Junior. Die beschouw ik als mijn grootste titelconcurrenten", licht Jasper van den Heuvel toe. "En finishen is natuurlijk van cruciaal belang. In dat kader moet ik dus niet meteen vol van acquit gaan, maar rustig de resultaten van de eerste klassementsproeven afwachten. Aan de andere kant, dit is de eerste keer dat we met onze nieuwe Mitsubishi Evo 10 op echt serieuze concurrentie in de Groep N kunnen rekenen. We zijn de afgelopen maanden zover gevorderd met de ontwikkeling van de Evo 10 dat deze wedstrijd een goed ijkpunt vormt, zeker met het oog op de komende EK Rally van Ieper, waar we het straks tegen de hele Europese top zullen moeten gaan opnemen. Er zijn nog steeds veel Mitsubishi-rijders die liever met een Evo 9 rijden dan met een 10, die ze toch als minder snel beschouwen. Nou, dat is hij niet, naar mijn mening. En dat wil ik graag bewijzen". Van den Heuvel Motorsport is specialist voor Groep N-versies van de Mitsubishi's Evo en er speelt in België dus ook een flink commercieel belang mee. De Evo's 10 vinden inmiddels hun weg naar de klanten en een onlangs naar Noorwegen geleverd exemplaar scoorde daar bij zijn debuut al een tweede plaats algemeen. Die wedstrijd was helemaal op onverharde wegen en dat leverde Van den Heuvel weer een schat aan technische informatie op, die hij ook in België goed kan gebruiken. "Zo'n dertig procent van de Sezoensrally is onverhard en daar ben ik nu goed op voorbereid. In de Evo 10 zit een schakelaar waaronder je twee verschillende programma's voor het verstelbare centrale differentieel kunt programmeren. Of je op asfalt rijdt is iets totaal anders dan op grindwegen. Met die knop kan ik bliksemsnel de auto daarop aanpassen. Er zitten trouwens twaalf verschillende afstellingen in de computer opgeslagen, die je snel onder die knop kunt zetten. Wat dat soort zaken betreft lopen wij inmiddels een stuk voor op de concurrentie die met hetzelfde type auto rijdt.
De Sezoensrally is voor Jasper van den Heuvel en Martine Kolman een heel nieuwe uitdaging want ze hebben er nog nooit eerder gereden, in tegenstelling tot de meeste concurrenten, waarvan het merendeel de afgelopen dagen trouwens al veelvuldig op de slingerende Belgische wegen heeft verkend. "Wij hebben daar geen tijd voor gehad, zodat het op de officiële verkenning van aanstaande vrijdag aankomt. Maar als we elke proef drie keer hebben verkend komt het wel goed. Voor het eerst sinds tijden voel ik weer ouderwetse spanning voor een wedstrijd, omdat het allemaal nieuw voor ons is. Je weet niet wat er gaat komen. Maar ik heb er wel alle vertrouwen in!" De Sezoensrally wordt op zaterdag 23 mei gereden in de omgeving van de Belgische plaats Bocholt. De start is al om 08.15 uur, waarna er 156 km op snelheid moet worden afgelegd. De finish wordt verwacht om 21.01 uur.

(