Betere asfaltwegen door natuurlijke materialen

19/05/2009 09:55

Latexfalt B.V.

"De natuur is een onuitputtelijke inspiratiebron voor creativiteit en innovatie", dit is de visie waarop het research en ontwikkelingsprogramma van Latexfalt B.V. te Koudekerk aan den Rijn is gebaseerd. De 75 medewerkers van Latexfalt produceren bindmiddelen voor bouw en wegenbouw. Deze bindmiddelen worden toegepast als hechtlaag of als waterafdichtende laag in asfalt- en betonconstructies. In 2002 is besloten om alle producten geheel oplosmiddelvrij te formuleren en indien mogelijk worden hernieuwbare grondstoffen gebruikt ter vervanging van grondstoffen verkregen uit aardolie. Oplosmiddelen zijn sinds 2002 vervangen door koolzaadolie of de oplosmiddelhoudende producten zijn vervangen door water-gedragen emulsies; dit zijn waterdunne producten waarin het bindmiddel in hoge concentratie zeer fijn verdeeld is in water en zodoende makkelijk verwerkbaar zijn.

Door dieper in de natuur te graven is ontdekt dat een specifiek bio-polymeer, afkomstig van een bepaald micro-organisme, zeer uitzonderlijke eigenschappen heeft om de kwaliteit en eigenschappen van deze emulsies sterk te verbeteren. Hierdoor is het mogelijk geworden nieuwe en duurzame materialen te ontwikkelen met verbeterde eigenschappen. Een eerste toepassing van deze nieuwe technologie is gevonden voor kleeflagen, een emulsie die als hechtlaag tussen asfaltlagen wordt toegepast. Na een proefperiode van twee jaar wordt dit product in 2009 grootschalig in de Nederlandse en de ons omringende markten geïntroduceerd.


-Nieuwe schone en verbeterde kleeflaag voor asfaltconstructies

Om en nabij wegenbouwwerken treft men vaak veel zwarte rijsporen aan. Deze sporen waren tot voor kort onvermijdelijk omdat de asfalttrucks over de zogenaamde kleeflaag (hechtlaag) moeten rijden om het asfalt voor de spreidmachines aan te voeren. In Nederland wordt jaarlijks circa 70 miljoen m2 kleeflaag aangebracht (ca. 120.000 voetbalvelden in omvang) om de 10 miljoen ton nieuw asfalt (productievolume 2007 van de Nederlandse asfaltcentrales) aan de ondergrond te binden. Deze kleeflaag blijft aan de banden van deze trucks hechten waardoor deze gedeeltelijk verdwijnt en naar de omgeving wordt uitgereden.

Met de nieuwe technologie op basis van het eerder genoemde natuurlijk bio-polymeer is Latexfalt in staat om een verbeterde kleeflaag te produceren die niet aan de banden plakt en die daardoor niet wordt uitgereden. Hierdoor raakt de omgeving minder vervuild door zwarte sporen en blijft de hechtlaag beter aanwezig waardoor de kwaliteit van de wegconstructie toeneemt. Voor binnenstedelijke gebieden is dit een uitkomst daar de historische bestrating of het mooie rode asfalt van de gekleurde fietspaden niet wordt besmeurd met zwarte sporen. Het product heeft tevens het voordeel dat de hechtkracht tussen de asfaltlagen meer dan twee keer hoger is dan voor alternatieve materialen. Met name voor snelwegen betekent dit een verbeterde duurzaamheid van de asfaltconstructie.

De verbeterde kleeflaag is niet de enige ontwikkeling binnen Latexfalt waaraan wordt gewerkt om asfalt en dan met name ZOAB te verduurzamen. Een aantal nieuwe en innovatieve bindmiddelen zijn in ontwikkeling waarvan de verwachtingen hoog gespannen zijn. Recent is in een persrelease bekend gemaakt (Kraton Polymers LLC, HOUSTON, Texas, March 27, 2009) dat de samenwerking tussen Kraton Polymers, KWS en Latexfalt heeft geresulteerd in een eerste project op de rondweg van Eindhoven waarbij gebruikt gemaakt is van een zeer hoogwaardig bindmiddel voor ZOAB. Naar verwachting zal het nieuwe Latexfalt product voor kleeflagen in combinatie met deze nieuwe hoogwaardige bindmiddelen de duurzaamheid van snelwegen en dan met name van ZOAB wegen aanzienlijk verhogen.


-Toekomstige ontwikkelingen

De technologie op basis van het natuurlijk bio-polymeer opent nog veel meer nieuwe mogelijkheden. Op laboratoriumschaal zijn reeds de noodzakelijke producten en technologieën ontwikkeld om een "asfalt"wegconstructie te maken op basis van 100% hernieuwbare en natuurlijke grondstoffen. Diverse biologische bindmiddelen zijn samengesteld waarvan is aangetoond dat hier goede asfaltformuleringen mee geproduceerd kunnen worden. Maar het bio-polymeer opent ook mogelijkheden voor het gebruik van bio-emulgatoren, bio-kleeflagen en andere bio-wegenbouwproducten. Op laboratoriumschaal zijn de experimenten om deze producten te produceren grotendeels afgerond en eerste gesprekken zijn opgestart om in het kader van een technische haalbaarheidsstudie in de loop van 2010 (mogelijk als eerste ter wereld) een 100% bio-asfaltweg aan te leggen; Een asfaltweg waarin elk molecule een natuurlijke herkomst heeft. De verwachtingen zijn niet dat bio-asfaltwegen al op korte termijn grootschalig in de Nederlandse markt zullen worden toegepast, maar de kennis die met dit soort projecten wordt opgedaan is van onschatbare waarde voor andere ontwikkelingen. Ook als deze bio-asfaltweg klaar is "Blijft de natuur een onuitputtelijke inspiratiebron voor creativiteit en innovatie", waarop Latexfalt haar ontwikkelingsstrategie baseert.





http://www.latexfalt.com