PwC: Nederland kan belastingklimaat zeescheepvaart verbeteren

19/05/2009 09:56

PricewaterhouseCoopers B.V.

Europese Commissie biedt kans voor versoepeling tonnageregime

Amsterdam, 19 mei 2009 - Nederland kan haar concurrentiepositie als fiscaal gunstig land voor zeescheepvaart verbeteren. Een bredere toepassing van het huidige tonnageregime is hiervoor de sleutel. Dit advies geeft accountants- en adviesorganisatie PricewaterhouseCoopers (PwC) naar aanleiding van onderzoek gedaan naar de manier waarop de zeescheepvaart in de wereld wordt belast. Volgens de onderzoekers moet Nederland het voorbeeld volgen van Denemarken waar ook kabelleggende schepen sinds kort worden belast door middel van tonnageregime(1).

In het rapport 'Choosing a profitable course around the globe' blijkt dat bijna overal ter wereld landen een gunstig fiscaal regime voor de zeescheepvaart hebben ingevoerd, veelal naar Nederlands model. Nederland en Europa dreigen hierdoor terrein te verliezen ten opzichte van landen buiten Europa. Dit heeft te maken met de staatssteunregels waaraan EU-lidstaten zijn gebonden. Hierdoor zijn EU-lidstaten niet vrij om de regels verder te versoepelen. Landen buiten de EU hebben gunstigere regelingen ingevoerd waardoor de zeescheepvaart naar die landen trekt. De Europese Commissie heeft in een recente publicatie, waarin zij haar visie geeft op de toekomst van de Europese zeescheepvaart, aangegeven dat de tonnagewetgeving moet worden versoepeld.

Volgens Jeroen Boonacker, partner en voorzitter van de Transport & Logistiek groep bij PricewaterhouseCoopers, biedt dit kansen voor Nederland. "Omdat de Europese Commissie ruimte biedt voor versoepeling, heeft Nederland de kans om haar tonnageregime te verbeteren. Wij pleiten voor een uitbreiding van het tonnageregime zodat ook bijvoorbeeld pijpenleggers, kabelleggers en surveyors op zee gebruik kunnen maken van de regeling. Daarnaast moet Nederland duidelijkheid scheppen over de fiscale behandeling uit rente-inkomsten uit werkkapitaal."

In dit kader merkt Boonacker op dat voor Denemarken recent een regeling is goedgekeurd waarbij gebruik is gemaakt van de door de Europese Commissie geboden ruimte. Door deze maatregel kunnen meer soorten schepen in Denemarken gebruik maken van het tonnageregime.

"Denemarken heeft hiermee een belangrijke stap gezet om haar concurrentiepositie te verbeteren. Wij moedigen de Nederlandse regering aan binnen Europa het initiatief te nemen om enerzijds de geboden ruimte in te vullen en anderzijds met voorstellen te komen die de zeescheepvaart ook op de lange termijn een competitief belastingklimaat bieden. Gezien de rijke geschiedenis van de Nederlandse zeescheepvaart en de belangrijke positie die de zeescheepvaart in onze economie inneemt, is het juist aan Nederland om het initiatief te nemen", besluit Boonacker.





http://www.pwc.nl