Nederlandse markt van technische consumen-tenproducten daalt verder

19/05/2009 11:19

GfK Retail and Technology Benelux B.V.

Resultaten van GfK TEMAX(R) voor Nederland voor het eerste kwartaal 2009

Amstelveen, 15 mei 2009

In lijn met de ontwikkeling eind vorig jaar, daalt de Nederlandse markt voor techni-sche consumentenproducten in het eerste kwartaal van 2009 4,8% ten opzichte van dezelfde periode in 2008. Ondanks de groeiende invloed van de economische recessie in consumentenbestedingen, is deze ontwikkeling niet slechter dan in het laatste kwartaal van 2008. Consumen-ten elektronica liet een fors verlies zien van 11,6%, gevolgd door een teruggang in de markt voor (digitale) foto van 5,9%. Kleine huishoudelijke apparaten (+ 3.7%) en telecom (+ 1.0%) lieten beiden een positieve ontwik-keling zien, terwijl de omzet in de IT markt 2,3% daal-de. Grote huishoudelijke apparaten lieten een daling zijn van 5,9%.

Het complete pakket van technische consumentenproducten zoals omvat in het GfK TEMAX(R) onderzoek, vertegenwoor-digt een omzet van 2,3 miljard Euro in het eerste kwar-taal van 2009 bij een daling van 4,8% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

De negatieve trend is het meest duidelijk voor de sector consumenten elektronica, gevolgd door (digitale) foto-grafie, grote huishoudelijke apparaten en IT- en kan-toorapparatuur. De telecom sector wist de groei er nog in te houden, maar duidelijk minder dan de spectaculaire groei van kleine huishoudelijke apparaten.

In het algemeen werd de daling van de omzet in de markt mede gevoed door de aanhoudende prijs gerelateerd promo-ties in alle verkoopkanalen. De vraag vanuit de consu-ment is in de meeste sectoren nog gunstig, maar men gaat in toenemende mate verdere prijsdaling afwachten voordat men daadwerkelijk overgaat tot aanschaf van iets nieuws.

Omzetontwikkeling van "technische consumentenproducten" in Nederland

Hier moet GfK TEMAX(R) Netherlands Q1-2009 Powerpoint1.ppt

Zie de bijlagen!

Bron: GfK TEMAX(R) Nederland, GfK Retail and Technology

Bij grote huishoudelijk apparaten, waar vervangingsaan-kopen over het algemeen de belangrijkste factor vormen, worden de negatieve effecten van de economische crisis duidelijk merkbaar. De vrij plotselinge en forse daling in deze, over het algemeen tamelijk stabiele, markt staat direct in relatie tot de stroeve huizen- en keu-kenmarkt.

Kleine huishoudelijke apparaten: keukenmachines en kof-fie apparaten domineren de ontwikkeling.

De omzet van kleine huishoudelijke apparaten groeit sterk. Over het eerste kwartaal van 2009 is de groei bijna 4% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De sterkste bijdrage aan deze groei komt voor re-kening van keukenapparatuur. Machines voor het bereiden van voeding, zoals blenders en mixers, maar ook stomers en sandwich makers lieten een flinke groei zien. Maar ook nu was wederom de grote drijvende kracht (in waarde) koffiemachines en dan in het bijzonder de padmachine als ook de volautomatische espressomachine. De huidige trend dat consumenten meer thuis blijven en minder buiten de deur eten, stimuleert de markt van apparaten die ge-bruikt worden bij voedselbereiding en het bereiden van warme dranken. In the categorie van apparaten voor de persoonlijke verzorging liet gebitsverzorging een sterke groei zien van meer dan 10%. Het is inmiddels de derde markt in omvang binnen de categorie van kleine huishou-delijke apparaten met een totale omzet van 29 miljoen Euro. Scheerapparaten vormen een stabiele markt met een lichte groei, maar personenweegschalen verliezen rond de 8% duidelijk terrein. Het beeld lijkt duidelijk: consu-menten geven meer aandacht aan eten en drinken binnens-huis, verzorging zich goed, maar letten niet meer zo op de weegschaal! Stofzuigers vormen nog altijd de grootste groep binnen de categorie en vormen een verzadigde markt met een teruglopende omzet van 6,5%. Tot slot kunnen we opmerken dat de omzet in elektrische verwarmingstoestel-len verdrievoudigde vanwege de extreme kou tijdens de eerste maanden van het jaar.

Telecommunicatie: groei dankzij smartphones

In het eerste kwartaal van 2009 bereikte de omzet bijna 300 miljoen Euro; een status quo ten opzichte van het eerste kwartaal in 2008. Kijken we wat meer in detail, dan zien we dat deze ontwikkeling uitsluitend toe te schrijven is aan de spectaculaire ontwikkeling van smartphones. De verkopen verdrievoudigden in vergelij-king tot vorig jaar en door het belang van zo'n innova-tie wist de sector nog groei te behouden. De markt voor mobiele telefoons liep namelijk zo'n 20% terug, natuur-lijk deels onder invloed van de smartphone. Faxapparaten laten een daling zien van 23%. Deze markt heeft een om-zet van nog slechts een miljoen Euro en is uitlopend. Aan de andere kant mag niet worden vergeten dat de fax als functie tegenwoordig aanwezig is in de "multi func-tionele printers"; een markt die op zich nog steeds groeit.

Grote huishoudelijke apparaten: markt komt tot stilstand

Was deze markt lange tijd ongevoelig voor daling,; het eerste kwartaal in 2009 laat plotseling een fors verlies zien van 5% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. De omzet bereikte een niveau van 383 miljoen Euro. Inbouwapparaten leiden het meest onder deze ontwikke-ling. Dit wordt mede veroorzaakt door het feit dat de huizenmarkt in Nederland stilligt en dat als gevolg hiervan verbouwingen van en het installeren van nieuwe keukens dienovereenkomstig teruglopen. Om de (keuken-) markt te stimuleren worden bij aankoop van een keuken de apparaten voor zeer forse kortingen weggedaan. De enige groep binnen grote huishoudelijk apparaten die min of meer de vlag hoog kon houden vormde wasmachines ( 93 miljoen Euro, -0,5%). Het koude winterweer stimuleerde blijkbaar ook de verkoop van droogtrommels. Deze appara-ten realiseerden als enige met 1,6% nog groei binnen de sector.

Informatie technologie: mobiele computers maken bijna de helft van de markt uit

De totale omzet van de IT-sector daalde over het eerste kwartaal bijma 2,3% bij een omzet van 594 miljoen Euro. Deze neerwaartse trend verhuld echter ook enkele zeer positieve ontwikkelingen. Een daarvan zijn mobiele com-puters (laptops/notebooks), waaronder ook de immens po-pulaire netbooks vallen. De markt van mobiele computers steeg ondanks prijsdruk 1,6% en is inmiddels goed voor 48% van de markt; a record aandeel. Onder invloed van de (goedkopere) netbooks was de volumestijging beduidend hoger dan de omzetontwikkeling die ook hier sterk te leiden had van prijs erosie. Een logisch gevolg van deze ontwikkeling is dat desktop computers (de een na groot-ste markt in de sector met een omzet van 140 miljoen Euro) een daling liet zien van 6,1% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze ontwikkeling raakt ook die van monitoren (-26,2%) en van visual (web-)cams (-15,7%); apparaten die zich minder lenen voor meeverkoop bij de aanschaf van een laptop. Opvallend is de aanhou-dende groei van externe hard disk drives (13,2%. Een top in verkopen bereikten de media streamers met een omzet van bijna 2 miljoen Euro. Dit geeft aan dat de IT markt met dit soort producten mee begint te spelen in de markt voor "in home entertainment" als een directe concurrent voor de markt van consumentenelektronica.

Consumenten elektronica: content stuurt de markt

In het eerste kwartaal van 2009 liep de omzet van consu-menten elektronica bijna 12% terug om uit te komen op een omzet van 516 miljoen Euro. Platte televisies (Flat TV), goed voor 60% van de totale omzet van de hele sec-tor, konden hun langdurige groei niet vasthouden en lie-ten een daling zien van 4,7. Hierbij enige nuancering ten aanzien van de toegepaste technologie. De plasma technologie staat duidelijk onder druk en de marktont-wikkeling komt verder geheel voor rekein van LCD-TV's en dan in het bijzonder de grotere beeldformaten (vanaf 40 inch). Blu Ray DVD spelers verdubbelen in omzet, maar merken ook de consurrentie van andere "content" bronnen, zoals de set-top boxen voor digitale TV (groei van 32%) en IT producten zoals notebooks en media streamers. Een oplossing waar de markt op wacht is het structreel dalen van de prijs van een film op Blu Ray disc. Dat zou de markt stimuleren waardoor de consument minder snel ge-neigd zal zijn een film via "video on demand" te gaan kijken of te downloaden vanaf internet, gezien de enorme kwaliteit van Blu Ray. De markt van portable navigatie daalt zo'n 36% in omzet, veroorzaakt door flinke prijs-dalingen en een teruglopende verkoop van 12%.

Kantoormachines en toebehoren: uitstel van investeringen

Zoals de IT-markt niet specifiek consumentgericht is, is de markt van kantoormachines en toebehoren zeker niet specifiek een consumentenmarkt. De daling van in totaal 4,1% is dan ook mede veroorzaakt door stagnatie in de B to B markt. Binnen de categorie is een ontwikkeling op-vallend: die van data-/videoprojectoren (beamers) waar-van de omzet 40,5% boven die van kwartaal 1 in 2008 uit-kwam. Printers dalen 30,5%, ondanks groeiend belang van laserprinters. De multi finctionele printers (met scan-ner, copier en fax) redden het dit kwartaal niet met een daling van 14,7%. Uitstel van investeringen in de B to B markten onder invloed van de economische ontwikkelingen is een belangrijke oorzaak.

De fotomarkt: SLR in stijging voorop

Met een daling van 5,9% ten opzichte van het eerste kwartaal in 2008, neemt de fotosector 86 miljoen Euro voor haar rekening.Ook hier ontkomen we niet aan de for-se prijserosie om de ontwikkelingen te verklaren in deze sector. Hierdoor steeg het verkoopvolume van digitale camera's nog altijd 10%, maar daalde de omzet 6,2%. Sin-gle lens reflex (SLR) camera's deden het beter met een groei van 30% in volume in het eerste kwartaal van 2009. Maar ook bij deze relatief nieuwe groep, zorgde de da-ling van de prijzen voor een omzetstijging van slechts 5%. Compact camera's zijn nog steeds het grootste seg-ment (65%), maar de omzet daalde 12% bij een volumegroei van 8%.

Samenvatting in tabelvorm

HIER MOET TABEL2.XLS ZIE BIJLAGEN!

Bron: GfK TEMAX(R) Nederland, GfK Retail and Technology

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.gfkrt.com