Inspectie Werk en Inkomen

Jaarverslag IWI 2008: Maatwerk in sociale zekerheid - juist voor kwetsbaren
- essentieel

Voor een effectieve dienstverlening in de sociale zekerheid is het van belang dat gemeenten, UWV en SVB zo veel mogelijk maatwerk leveren. Uit het Jaarverslag 2008 van de Inspectie Werk en Inkomen blijkt dat hier op een aantal aspecten nog winst valt te boeken, bijvoorbeeld bij de selectie tussen wie wel en wie geen ondersteuning nodig heeft. Mensen met een kleine afstand tot de arbeidsmarkt kregen eerder en vaker ondersteuning dan mensen die verder van de arbeidsmarkt afstaan. Bovendien kregen beide groepen vaak dezelfde hulp aangeboden.

In het jaarverslag schetst IWI op basis van haar reeds gepubliceerde onderzoeken uit 2008 een beeld van de uitvoeringspraktijk op het terrein van de sociale zekerheid. IWI is positief over de inspanningen van UWV WERKbedrijf en gemeenten om individuele omstandigheden en competenties van cliënten beter in beeld te brengen. Dat is belangrijk om individueel maatwerk te kunnen leveren. Maatwerk is vooral belangrijk voor mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt. Hun afstand tot de arbeidsmarkt dreigt steeds groter te worden. Uit onderzoeken van IWI in 2008 blijkt dat cliënten die een re-integratietraject kregen, vaker en sneller werk vinden dan cliënten die geen traject kregen. Hoe groter de afstand tot de arbeidsmarkt, des te hoger is de toegevoegde waarde van de re-integratie inspanningen.

Of het nu gaat om inkomensondersteuning of om hulp bij het vinden van werk: in de praktijk ontvangt niet iedereen de ondersteuning die hem toekomt. Dit onderstreept het belang van een goede voorlichting en een proactieve houding van de uitvoeringsorganisaties. Juist voor mensen die niet de kennis en vaardigheden hebben om zelf goed op de hoogte te zijn van hun rechten en plichten. Ook hier geldt dat maatwerk niet mogelijk is zonder inzicht in de persoonlijke omstandigheden.

Om maatwerk te kunnen bieden, moet aan een aantal randvoorwaarden zijn voldaan. Daarbij gaat het om integrale dienstverlening, adequate ICT-ondersteuning, goede informatievoorziening en individueel afgestemde trajecten. IWI signaleert dat nog niet overal sprake is van samenwerking in de vorm van echt geïntegreerde dienstverlening. Op het gebied van ondersteuning door ICT en uitwisseling van gegevens ziet IWI verbetermogelijkheden. Informatie bleek nog te veel versnipperd en niet altijd actueel.

persbericht IWI, 19 mei 2009

Aan de informatie op deze site kunnen geen rechten worden ontleend.