Universiteit Leiden


* Nieuws

`Je ontdekt je eigen kracht'

Onderdeel van Week van de Diversiteit is het symposium `Symposium 'Beperking geen belemmering'. Dan worden de resultaten gepresenteerd van 2,5 jaar beleidsontwikkeling en -uitvoering ten behoeve van studenten met een functiebeperking. Een gesprek met drie van hen. `Je ontdekt je eigen kracht.'

Gewone studenten

Het gesprek met de drie studenten gaat op een zeker moment over de bureaucratische tentakels, ook bij de universiteit. Dan zegt rechtenstudent Han Dirks: `Maar in de Nieuwsbrief moet geen negatief artikel komen. Wij vooral zijn vooral gewone studenten, net als alle anderen.'

Marieke Harmsen, Harm Manders en Han Dirks: `De rol van de studieadviseur is cruciaal.'

Bul ophalen
Dirks, bezig met zijn master, heeft door een hersenbeschadiging een bepaalde vorm van spasme, waardoor hij zich in een rolstoel voortbeweegt en bijvoorbeeld ook langzaam schrijft. De andere twee studenten die deelnemen aan het gesprek zijn Marieke Harmsen en Harm Manders.

Marieke Harmsen moest zich opnieuw op haar toekomst beraden.

Harmsen kreeg in de loop van haar studie Culturele antropologie hevig last van RSI. De kwaal ging niet over maar breidde zich juist uit naar wat in de medische wereld de `bovenste extremiteiten' heten: schouders, nek en rug. De kwaal gaat gepaard met periodes van enorme vermoeidheid. Harmsen stopte met haar studie maar pakte deze later weer op, in een tempo die bij haar aandoening past. Harmsen mag een dezer dagen, negen jaar na de start van haar studie, haar bul ophalen: ze is klaar.

Opnieuw beginnen
Geschiedenisresearch-student Harm Manders doorliep het vwo met twee vingesr in zijn neus en ging daarna Civiele techniek studeren in Delft. Daar ging het snel en langdurig mis, om redenen die hij niet van zichzelf herkende, en anderen ook niet: hij wisselde zware en onverklaarbare onvoldoendes af met zeer hoge cijfers. Nadat hij was vervreemd van zichzelf, zijn vrienden en zijn familie, werd uiteindelijk de diagnose gesteld ADHD/DDD: heel veel drukte in zijn hoofd die kan omslaan in lethargie. Harmsen kreeg greep na jaren eindelijk op zijn aandoening en ging er ook nog Geschiedenis in Leiden bij doen. Maar al snel bekeerde hij zich helemaal tot Leiden. Hij wilde zich concentreren op zijn nieuwe start bij Geschiedenis en doorloopt nu zijn studie succesvol door gedisciplineerd te leven en de balans in zijn activiteiten scherp in de gaten te houden.

Geen uitzonderingspositie
`Studenten met een beperking willen niet lastig zijn en ook geen uitzonderingspositie hebben', zegt Harmsen. Maar uiteindelijk moeten er wel formele zaken worden geregeld. Langer over je studie mogen doen, meer tijd voor een tentamen. Harmsen roemt de medewerking die ze krijgt van de huidige en vorige studieadviseur bij Culturele antropologie. Ook de anderen benadrukken de cruciale rol van deze functionaris. `Als die je niet serieus neemt, heb je echt een probleem. Het gaat er echt om dat je met de juiste persoon te maken krijgt', aldus Manders. `Het persoonlijke is alles.'

Bureaucratie
Dan nog kunnen er problemen ontstaan, met name in de bureaucratische sfeer. Neem de eis dat je al aan de bel moet trekken als door ziekte studievertraging optreedt. Alleen dan krijg je de tijd die je kwijt raakt aan het eind van je studie er weer bij, plus financiële compensatie. Harmsen; `Maar in eerste instantie ben je vooral bezig met beter worden dus daar denk je helemaal niet aan. Bovendien verwacht je niet dat je niet meer beter wordt. Als je daar achter bent, ben je voor die compensatieregeling al te laat.'

Te weinig maatwerk

Bij Harm Manders duurde het een hele tijd voor duidelijk was wat hij mankeerde.

Manders: `Eigenlijk kun je ook niet het standpunt innemen: ik probeer eerst eens hoe ver ik kom zonder ondersteuning. Als dat mislukt ben je ook te laat voor een beroep op een compensatieregeling. Je moet je meteen bekend maken en ook meteen aangeven hoe lang je gaat uitlopen. Het is verstandig daarbij ook rekening te houden met onvoorziene omstandigheden. Je wordt dus gedwongen om te zeggen dat je verwacht een keer zo lang over je studie te doen, terwijl je zelf inschat dat het 20 of 30% zal zijn. Voor alle bureaucratie waar je mee te maken krijgt geldt dat niets geld mag kosten en dat je in het systeem moet passen. Maar vaak passen de procedures niet op jouw omstandigheden. Er is te weinig maatwerk.' De drie zijn eraan gewend geraakt en halen hun schouders op. Ze hebben geleerd ermee te leven.

Zichtbare beperking
Dirks heeft het wat `makkelijker' in die zin dat hij al van kinds af aan een beperking heeft en dat deze nog zeer zichtbaar is ook. `Mensen denken dat ik gek ben omdat ik in een rolstoel zit, maar dat is het dan wel', zegt hij als de onwilligheid en het onbegrip ter sprake komen waarmee een functiebeperking soms tegemoet wordt getreden. En: `Voor rechten moest je in Leiden zijn, wist ik', zegt hij, `maar als het Kamerlingh Onnes niet klaar was geweest toen ik kwam, had ik niet kunnen komen, met al die moeilijk toegankelijke gebouwen waar de faculteit toen in zat.'

Pares
De drie studenten maken deel uit van Pares, het studentenplatform van Fenestra, het Disability Center van de Universiteit Leiden. Pares organiseert bijeenkomsten met en voor studenten met een functiebeperking. Het belangrijkste doel is de drempels (soms letterlijk) voor studeren met een functiebeperking weg te nemen. Het gaat om het toegankelijker maken van locaties, het bekendmaken en toegankelijk maken van regelingen en vooral ook om studieadviseurs en docenten ervan bewust te maken dat er studenten met een beperking zijn. Er zijn schrijnende voorbeelden van volkomen vastgelopen communicatie. Gelukkig kan Fenestra daar nu in bemiddelen.

Han Dirks kan korte tijd lopen en staan maar in de regel zit hij in een rolstoel. De redacteur van de Nieuwsbrief nodigde hem en de andere twee studenten voor dit artikel uit voor een afspraak in een van de meer rolstoelonvriendelijke gebouwen de universiteit: Rapenburg 70. De studenten lopen dagelijks tegen dit soort onnadenkendheid op.

Pasjessysteem
Pares overlegt halfjaarlijks met het College van Bestuur. Harmsen: `Een van de belangrijkste ontwikkelingen die we via dat overleg voor elkaar hebben gekregen, is dat er een pasjessysteem komt voor studenten met een functiebeperking, dat werkt als een soort bundel van voorzieningen. Je kunt het bijvoorbeeld aan een docent laten zien als je wat meer tijd wilt voor een tentamen, het fungeert als bewijs dat je daar recht op hebt.'

Rijk worden
Harmsen, Dirks en Manders hebben geaccepteerd dat ze een fysieke beperking hebben die een stempel op hun leven drukt en zal blijven drukken. Dirks al jong, Harmsen en Manders recenter. Ze vertellen dat ze zichzelf, hun eigen kracht en hun eigen sterke punten beter hebben leren kennen. Voor Harmsen - die studeerde met spraakherkenningssoftware - is antropologisch veldwerk uitgesloten. `Ik mik op redactioneel werk en wil instellingen en uitgeverijen aanschrijven', zegt ze. `Misschien kan ik voor hen freelancen.' Manders gaat voor een promovendiplaats. Dirks zegt dat hij al jong rijk wilde worden zodat hij niet meer afhankelijk hoefde te zijn en alle voorzieningen zelf kon betalen. Maar hoewel het afschudden van alle bureaucratie nog steeds een wens is, gelden voor zijn levensvervulling inmiddels andere prioriteiten.

In de Week van de Diversiteit vindt op donderdag 28 mei `s middags het symposium Beperking maar geen belemmering plaats. Aanmelden kan nog.

(19 juni 2009/CH)

Webredactie - 19/05/2009