Gemeente Stadskanaal

Gewijzigde openingstijden

Gemeentehuis en loket Werk en Inkomen

Het gemeentehuis en het loket Werk en Inkomen in het bedrijfsverzamelgebouw A22 aan de Aziëlaan 22 in Stadskanaal zijn donderdag 21 mei vrijdag 22 mei gesloten.

Burgerlijke stand

De burgerlijke stand is, uitsluitend voor aangiften van geboorte en overlijden, geopend op vrijdag 22 mei van 9.00 uur tot 10.00 uur.

Gemeentelijke afvalverwerking

De gemeentelijke afvalverwerking is gesloten op 21 mei.

Huisvuilroute

De huisvuilroute van 21 mei is verplaatst naar 23 mei.

Vergaderingen

Raadsvergadering

De gemeenteraad vergadert op maandag 25 mei 2009. De vergadering begint om 19.00 uur en vindt plaats in de raadzaal. U wordt van harte uitgenodigd om de vergadering van de raad te bezoeken.

Let op: de vergadering begint om 19.00 uur in plaats van 19.30 uur!

Indien beslist noodzakelijk, zal een extra raadsvergadering voor niet behandelde agendapunten plaatsvinden op woensdag 27 mei 2009 om 19.30 uur.

De raad zal worden voorgesteld het agendapunt `Voorjaarsnota 2009' als laatste agendapunt te behandelen. Op de agenda staat:

Besluitvorming met debat:

* Loket Wonen, Welzijn en Zorg*

* Reddingsplan STAR*

* Ruimtelijk uitvoeringsplan Stadskanaal 2009*
* Onttrekking aan de openbaarheid van een deel van de Ohmweg*
* Vaststelling woonplaatsen*

* Multifunctionele accommodatie (MFA) in Onstwedde*
* Nota onderhoud openbare ruimte*

* Voorjaarsnota 2009*

Besluitvorming zonder debat:

* Benoeming leden Wmo-Adviesraad

De vergaderstukken kunt u hier bekijken en liggen ter inzage in het publieksbureau in het gemeentehuis. Inspreken tijdens de vergadering is mogelijk bij agendapunten met een *. U kunt dit melden bij de griffie tot één uur voor aanvang van de vergadering, E griffie@stadskanaal.nl of T (0599) 631 409. Inspreken is uw mening geven over het onderwerp, als uw belangen of de belangen van uw organisatie in het geding zijn.

Vergadering commissie rechtsbescherming

De commissie rechtsbescherming vergadert op dindag 26 mei 2009 en begint om 19.20 uur. Op de agenda staat:

* Bezwaarschrift van de heer J. Boertien, secretaris van de stichting `Muur tegen geweld' tegen het besluit van burgemeester en wethouders, inhoudende dat de subsidieaanvraag voor een landelijk monument is afgewezen.

De stukken, behorende bij deze agenda, liggen ter inzage in het publieksbureau in de hal van het gemeentehuis.

Inzameling kunststofverpakkingen

Volgende week wordt er weer kunststof ingezameld.
* Leg de zakken uiterlijk om 7.30 uur bij de weg.
* Voorkom wegwaaien. Wilt u bij harde wind iets zwaars op de zakken leggen of de zakken aan elkaar vast binden. Omdat de zakken maar 1 tot 1,5 kg wegen, kunnen ze gemakkelijk wegwaaien.

Meer weten?

Kijk voor meer informatie op onze pagina over kunststof afval of op de afvalkalender.

Elektronisch betalen bij gemeentelijke afvalverwerking

De toegangscontrole op de gemeentelijke afvalverwerking is geautomatiseerd. U kunt alleen nog maar elektronisch betalen. Hiermee is een eind gekomen aan het contant betalen. Wanneer u afval brengt kunt u alleen nog maar pinnen en chippen.

Door het nieuwe elektronische systeem is de betaling en de toegang tot het stortbordes volledig geautomatiseerd. De verwachting is dat het systeem zal bijdragen aan een goede doorstroom van de bezoekers.

Rekenkamercommissie op zoek naar voorstellen voor het doen van onderzoek

Rekenkamerfunctie

Elke gemeente is wettelijk verplicht een rekenkamerfunctie in te stellen. Zo heeft de gemeente Stadskanaal een Rekenkamercommissie ingesteld. De Rekenkamercommissie Stadskanaal ondersteunt de gemeenteraad in haar controlerende en taakstellende rol. De Rekenkamercommissie is een onafhankelijke commissie en bestaat uit een voorzitter en vier leden. Twee leden van de rekenkamercommissie zijn raadsleden, de andere leden en de voorzitter zijn extern en hebben dus geen relatie en banden met de gemeente Stadskanaal. Zij verrichten voor de raad onderzoeken naar het functioneren van de gemeente. De rekenkamercommissie wordt bijgestaan door een secretaris.

Onderzoeken

Wat de commissie onderzoekt bepaalt zijzelf en kan divers van aard zijn. Het kan onderzoek zijn naar de wijze waarop de gemeente regelingen uitvoert, maar ook hoe de interne gemeentelijke organisatie functioneert. Het onderzoek is dus ook gericht op de effectiviteit en de efficiency van gemeentelijk beleid, inclusief de uitvoering daarvan. Kern van het onderzoeken is te kijken of de gemeente zich voldoende houdt aan de door haar of anderen gestelde wetten en regels, of de gemeente zo doelmatig mogelijk werkt en of ze ook de doelen bereikt die ze zich van te voren had gesteld. Voorbeelden zijn er te over. Het kan zijn een onderzoek naar de wijze waarop de gemeente het inkoop- en aanbestedingsbeleid, economische beleid, grondbeleid, uitvoert of onderzoek naar de wijze waarop de gemeente de Wet Werk en Bijstand heeft uitgevoerd. De onderzoeken zijn openbaar en voor eenieder inzichtelijk. Dit is omdat één van de uitgangspunten is dat de burger er recht op heeft om te weten of de gemeente effectief, efficiënt en rechtmatig met zijn belastinggeld omgaat.

Op zoek naar onderwerpen

De Rekenkamercommissie zoekt naar onderwerpen die zowel politiek als maatschappelijk relevant zijn. Het is voor de Rekenkamercommissie van groot belang een duidelijk beeld te krijgen van wat er leeft in een gemeente. Maar heeft elk onderwerp, elke ontevredenheid of ergernis evenveel potentieel om tot een rekenkameronderzoek uit te groeien? Nee, dat is natuurlijk niet het geval. De Rekenkamercommissie Stadskanaal heeft criteria ontwikkeld, waarbij onder andere uitdrukkelijk is gesteld dat een voorstel het persoonlijk belang moet overstijgen om in aanmerking te komen voor onderzoek.

De Rekenkamercommissie roept burgers van Stadskanaal op om te komen met voorstellen voor het doen van onderzoek.

Contact

Wanneer u in contact wilt komen met de rekenkamercommissie kan dat via de secretaris, de heer A.J. Veninga, T (0599) 631 400 en E a.j.veninga@stadskanaal.nl.

Verkiezing van de leden van het Europees Parlement

Op donderdag 4 juni 2009 kunt u uw stem uitbrengen voor de verkiezing van de Nederlandse leden van het Europees Parlement. Hierbij verlopen mogelijk een aantal zaken iets anders dan u gewend bent. In de gemeente Stadskanaal staat het u vrij om in elk willekeurig stemlokaal binnen de gemeente te gaan stemmen.

Als u gaat stemmen moet u naast uw stempas ook een geldig identiteitsbewijs overleggen. Als u zich niet kunt identificeren mag u niet stemmen.

Het stemmen gebeurt niet meer met stemmachines. U brengt uw stem uit op een stembiljet.

Stemmen met een stempas én identiteitsbewijs

Om overal in de gemeente Stadskanaal te kunnen stemmen heeft u een stempas ontvangen. De stempas toont aan dat u gerechtigd bent om te stemmen. Zonder de stempas kunt u uw stem niet uitbrengen. Het is daarom van groot belang dat u de stempas niet vergeet mee te nemen. Mocht u uw stempas kwijtraken dan kunt u, uiterlijk op dinsdag 2 juni 2009, een vervangende stempas aanvragen bij de afdeling burgerzaken. Mocht u alsnog uw `oude' stempas terugvinden dan kunt u daarmee niet stemmen; dat kan alleen met de nieuwe stempas. Neem bij het stemmen naast uw stempas ook een geldig identiteitsbewijs mee (bijvoorbeeld paspoort, identiteitskaart of rijbewijs). U bent verplicht dit te tonen aan de voorzitter van het stembureau.

Let op: In verband met enige verschuivingen is het mogelijk dat u opgeroepen bent voor een ander stembureau dan u gewend was.

Stemmen bij volmacht / iemand anders gaat voor u stemmen

Als u op de dag van de stemming niet in de gelegenheid bent om zelf uw stem uit te brengen, dan kunt u iemand anders een volmacht verlenen. Deze persoon mag dan namens u uw stem uitbrengen. Op de achterzijde van uw stempas kunt u de naam invullen van degene (gemachtigde) die voor u gaat stemmen. De gemachtigde kan iedereen zijn die in de gemeente Stadskanaal woont en ook een stempas heeft ontvangen. Van belang is wel dat de gemachtigde niet meer dan twee machtigingen heeft aangenomen en de volmachtstem gelijktijdig met de eigen stem uitbrengt. Het geven van de machtiging kan tot en met de dag van de stemming zelf.

Wilt u iemand machtigen die niet in de gemeente Stadskanaal woont? Dan moet u hiervoor een volmachtformulier halen van het gemeentehuis. Dit formulier moet uiterlijk 25 mei 2009 zijn ingeleverd bij de afdeling burgerzaken van het gemeentehuis.

Kiezerspas / u wilt gaan stemmen in een andere gemeente binnen Nederland

Als u op de dag van de stemming in een andere gemeente binnen Nederland wilt stemmen, dan moet u een kiezerspas hebben. Deze kiezerspas kunt u verkrijgen door met uw stempas naar het gemeentehuis te komen. Daar wordt dan uw stempas omgezet in een kiezerspas. Met deze kiezerspas kunt u gaan stemmen in een andere gemeente binnen heel Nederland. Het aanvragen van een kiezerspas kan uiterlijk tot dinsdag 2 juni 2009.

Meer informatie

Op het gemeentehuis, afdeling burgerzaken, kunt u alle informatie verkrijgen met betrekking tot de Europese verkiezingen, T (0599) 631 614 of (0599) 631 621.

Inloopbijeenkomst Stadskanaal Noord

Dinsdag 26 mei 2009 is er een inloopbijeenkomst in Stadskanaal Noord, waar meerdere organisaties een presentatie geven. De bijeenkomst is van 16.00 tot 19.30 uur en vindt plaat in de Baptistenkerk in Stadskanaal Noord. U bent van harte welkom!

De wijkraad Stadskanaal Noord is nieuw en wil tijdens deze inloopbijeenkomst graag kennismaken met de bewoners in Stadskanaal Noord. Lefier geeft uitleg over hun toewijzingsbeleid en hun wijkbeheer. Medewerkers van de gemeente tonen de plannen met betrekking tot het kruispunt bij het Refajaziekenhuis en de schetsontwerpen van het kruispunt Van Boekerenweg/N366. De projectgroep MFA, die bezig is met ontwikkeling van een multifunctionele accommodatie, presenteert de stand van zaken.

Meer weten?

Meer informatie vindt u op de website van Wijkaanpak Stadskanaal.

Bouwplannen

Wie bouwplannen heeft, moet (meestal) een vergunning aanvragen bij de gemeente. De gemeente publiceert alle ingekomen aanvragen. Zo kan iedereen op tijd op de hoogte zijn over wie van plan is te gaan bouwen of verbouwen. De beslissingstermijn voor een lichte bouwvergunning is zes weken en voor een reguliere bouwvergunning twaalf weken. Alleen tegen een verleende vergunning kan door belanghebbenden bezwaar gemaakt worden, dus niet tegen een aanvraag.

In de periode van 8 mei tot 15 mei 2009 zijn de volgende aanvragen om een vergunning ingediend.

Stadskanaal

* Julianastraat 85, het uitbreiden van een entree en toiletten kantine, d.d. 12 mei

* Julianastraat 88 t/m 110, het slopen van een portiek etageflat, d.d. 8 mei

* Julianastraat 108A, het slopen van een bedrijfsruimte, d.d. 8 mei
* Edisonflat 1 t/m 24, 20A, 21A, 22A en 14A t/m 18A, het slopen van een portiek etageflat, d.d. 8 mei

* Marconiflat 1 t/m 24, 14A t/m 21A, het slopen van een portiek etageflat, d.d. 8 mei

* Philipsflat 1 t/m 24, het slopen van een portiek etageflat, d.d. 8 mei

* Philipsflat 1A, het slopen van een bedrijfsruimte, d.d. 8 mei

Musselkanaal

* Gladioolstraat 6, het uitbreiden van een woning, d.d. 11 mei

Onstwedde

* Oldehof 5, 7, 9, 11, 13, 15, 17, 19, 21, 23, 25 en 27, het slopen van een aantal bejaardenwoningen, d.d. 8 mei
* Boslaan 1 en 3, het slopen van een aantal bejaardenwoningen, d.d. 8 mei

Alteveer

* Veenhofsweg 41, het bouwen van een woning en garage, d.d. d.d. 14 mei

* Iepenlaan 11 t/m 21, het slopen van een aantal eensgezinswoningen, d.d. 8 mei

* Iepenlaan 23 t/m 57, het slopen van een aantal bejaardenwoningen, d.d. 8 mei

* Meidoornlaan 11 t/m 25, het slopen van een aantal eensgezinswoningen, d.d. 8 mei

* Beukenstraat 2 t/m 12, het slopen van een aantal eensgezinswoningen, d.d. 8 mei

Mussel

* Molenstraat 38, 40, 42 en 44, het bouwen van vier woningen, d.d. 8 mei

* Bovensteveenweg ong. Sectie W. 1701, het plaatsen van een hekwerk ter afrastering van een mestbasin, d.d. 8 mei
* Bovensteveenweg ong. Sectie W. 1701, een aanlegvergunning voor het uitgraven van een mestbassin, d.d. 8 mei

De rayonarchitect van de welstandscommissie komt op de dinsdag van alle even weken om 10.00 uur. Deze bijeenkomsten zijn openbaar. Belanghebbenden kunnen zich melden bij de receptie.

De uitslag van het welstandsadvies is op de oneven weken op maandag van 16.00 tot 17.00 uur op te vragen bij de heer J. de Vries, T (0599) 631 436.

Voor nadere informatie over deze bouwplannen of verleende vergunningen kunt u contact opnemen met onze medewerker van het team ruimte, de heer J. Post, T (0599) 631 434.

Openbare registers bouwplannen

Wilt u weten welke bouwplannen actueel zijn of hoe het staat met de aanvraag van een bepaalde bouwvergunning? In het gemeentehuis bij de balie van ruimte zijn registers ingericht die voor een ieder in te zien zijn.

Wet milieubeheer

Melding op basis van artikel 8.40 van de Wet milieubeheer van:


* Maatschap J.J. Dun, Tweede Boerendiep 2 in Musselkanaal, inzake een opslag vaste mest, op de locatie plaatselijk bekend Tweede Boerendiep 2 in Musselkanaal, kadastraal bekend gemeente Onstwedde, sectie W, nummer 2317.

Opgemerkt wordt dat de publicatie van deze melding (artikel 8.40) slechts een wettelijk verplichte bekendmaking inhoudt. Van de melding zelf kan kennis worden genomen in het gemeentehuis tot 2 juli 2009.

Vanaf vandaag ligt de volgende ontwerp-beschikking ter inzage:


* de ontwerp-beschikking op de aanvraag van F.J.F. ten Seldam in Alteveer. Het gaat om een veranderingsvergunning volgens de Wet milieubeheer voor het veranderen en uitbreiden van een akkerbouwbedrijf en melkgeithouderij, met melkrunderen en melkgeiten, voor de inrichting aan de Höchterweg 3 in Alteveer. Deze inrichting staat kadastraal bekend gemeente Onstwedde, sectie S , nummer 791.

De ontwerp-beschikking ligt ter inzage bij de balie van team Ruimte tot 2 juli 2009. Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met het team Ruimte, de heer J. Post, T (0599) 631 434.

Uitwegvergunningen

Op 19 mei 2009 is voor het aanleggen van een uitweg op onderstaande percelen een vergunning verleend.

Stadskanaal

* Oranjestraat 36

* Tinnegieter 21

* Navolaan 22

Bezwaren tegen deze besluiten kunnen, uitsluitend schriftelijk, binnen een termijn van zes weken na de datum van vergunningverlening, bij burgemeester en wethouders worden ingediend.

Gehandicaptenparkeerplaats

Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij op 19 mei 2009 hebben besloten een gehandicaptenparkeerplaats aan te wijzen:
* aan de Utrechtselaan te Stadskanaal.

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit bezwaar aantekenen bij het college van burgemeester en wethouders.

* 19 mei 2009