Ingezonden persbericht


VLOP memorandum

De drie decretaal erkende ouderkoepels GO! ouders, KOOGO en VCOV hebben een gelijklopende opdracht wat de belangen van ouders bij het onderwijs betreft. Zij informeren ouders en communiceren over de onderwijsactualiteit, geven vorming aan ouderverenigingen en vertolken de stem van ouders in het beleid. Zij geven advies en antwoorden op vragen over opvoeding op school, onderwijs en participatie. Waar nodig bemiddelen zij tussen school en ouders wanneer er zich problemen voordoen. De voorbije jaren werden er door de minister van onderwijs heel wat positieve acties ondernomen voor het onderwijs in het algemeen en voor ouders met schoolgaande kinderen in het bijzonder. Dit neemt niet weg dat er nog heel wat werk aan de winkel is om gelijke onderwijskansen verder uit te bouwen tot een recht voor álle kinderen en hun ouders. In aanloop naar de verkiezingen voor een nieuw Vlaams en Europees Parlement van 7 juni 2009, vragen de ouderkoepels aandacht voor volgende onderwijsaangelegenheden die ouders en hun kinderen rechtstreeks aanbelangen:

Ouders vragen een inschrijvingsrecht dat gelijke onderwijskansen waarborgt! Het inschrijvingsrecht in zijn huidige vorm, gekoppeld aan de voorrangsregels, is een belangrijke stap om gelijke kansen bij de schoolkeuze na te streven. Wij vragen hierbij verdere inspanningen om te komen tot een transparante regelgeving, verstaanbaar voor alle ouders. Momenteel lopen enkele proefprojecten om gelijke kansen bij inschrijvingen te verhogen en daarnaast kampeertoestanden te vermijden. Wij vragen om, vanuit de ervaringen met de proefprojecten, op termijn te streven naar meer universele afspraken die het inschrijven in een school voor ouders makkelijker maken.

Ouders zoeken een school waar ze goed onthaald worden! Het onthaalbeleid vormt meer en meer een uithangbord voor de school en moet het engagement weerspiegelen van het hele team. Wanneer ouders zich van bij de kennismaking welkom voelen, ontstaat een natuurlijke ouderbetrokkenheid! Wij vragen daarom dat scholen, rekening houdend met hun autonomie, aangespoord worden om werk te maken van een klantvriendelijk onthaalbeleid. Hierbij moet er, naast de algemene informatie, specifieke aandacht zijn voor correcte informatie over het schoolreglement, de inspraakregeling op school, de school- en studiekeuzebegeleiding en het huiswerkbeleid.

Ouders vragen een engagementsverklaring in twee richtingen! Vanaf september 2010 zal elk schoolreglement in het basis- en het secundair onderwijs een engagementsverklaring bevatten met wederzijdse afspraken tussen school en ouders. Het betreft afspraken rond het oudercontact, voldoende aanwezigheid, vormen van individuele leerlingenbegeleiding en een positief engagement t.o.v. de onderwijstaal. De ouderkoepels wijzen op het belang van het werken aan ouderbetrokkenheid om deze engagementen op een natuurlijke manier te verkrijgen. Hierbij moet er specifieke aandacht gaan naar bepaalde doelgroepen voor wie die betrokkenheid niet vanzelfsprekend is. Een ouderbetrokken school biedt ook meer kansen op een verhoogd welbevinden van haar leerlingen. Wij vragen dan ook dat scholen, in het kader van de engagementsverklaring, een inspanningsverplichting zouden krijgen om laagdrempelige initiatieven te nemen in functie van ouderbetrokkenheid.

Ouders willen een school die kostenbeheersend werkt! Het invoeren van de kostenloosheid van het basisonderwijs, gekoppeld aan de maximumfacturen en de nieuwe financiering van het leerplichtonderwijs, zorgt voor meer gelijke onderwijskansen. Een eerste evaluatie zal uitwijzen in welke mate dit geslaagd mag genoemd worden. Wij rekenen dan ook op bijsturingen, indien die nodig blijken, in het belang van kinderen, ouders en scholen. De ouderkoepels vragen, in functie van een kostenbeheersend schoolbeleid in het secundair onderwijs, voor BSO-, TSO- en KSO-richtingen te voorzien in een onderwijsopleidingscheque die uitsluitend bedoeld is voor de aankoop van materialen eigen aan de specifieke studierichtingen. Scholen moeten ook een inspanningsverplichting krijgen om kostenbeheersend te werken en hierover op een transparante en verstaanbare manier te communiceren naar alle ouders.

Ouders verlangen de beste zorgen voor alle kinderen! De ouderkoepels zijn voorstander van een meer geïntegreerd onderwijs waarbij de opgedane expertise uit het leerzorgdossier niet verloren gaat. De positieve elementen uit dit dossier moeten zinvol aangewend worden voor de verdere professionalisering van het zorgbeleid op school. Ouders moeten in samenspraak met de school, afhankelijk van de draagkracht én in het belang van het kind kunnen kiezen voor een inclusief traject. Er moet ook werk gemaakt worden van een verdere optimalisering van het buitengewoon onderwijs dat beantwoordt aan de specifieke noden van de kinderen die deze onderwijsvorm nodig hebben. De gerichte diagnostiek en het meer handelsgericht werken in het onderwijs zorgt ervoor dat onze kinderen beter aangepast onderwijs krijgen. Dat er voor de leerlingen met ASS die nu noch in het gewoon, noch in het buitengewoon onderwijs de meest geschikte zorgen krijgen middelen vrijkomen om specifieke ondersteuning in de klas te bieden kunnen wij alleen maar toejuichen. Er zal echter zeker moeten nagegaan worden hoe deze ondersteuning kan verbreed worden naar kinderen met andere leerstoornissen.

Ouders vragen ondersteuning bij problemen met de school! Niemand heeft baat bij de toenemende juridisering van het onderwijs. Wanneer er zich problemen voordoen tussen school en ouders of tussen school en ouderraad dan is er nood aan bemiddeling en niet onmiddellijk aan het nemen van juridische stappen. Wij vragen aan de overheid om scholen en ouders aan te sporen de weg van de bemiddeling op te gaan. De ouderkoepels kunnen hierbij ondersteunen. Zij kunnen in eerste instantie ouders en scholen informeren, begeleiden en ondersteunen wanneer er wederzijdse problemen ontstaan. Waar nodig kunnen zij als bemiddelaar optreden en dit vanuit een meerzijdige partijdigheid om zo tot een onderhandelde oplossing te komen.

Ouders willen een kwaliteitsvolle schoolloopbaan voor hun kinderen! Iedere leerling en ouder heeft baat bij een kwaliteitsvolle schoolloopbaan. De leefbaarheid op school zal hierbij een belangrijke rol spelen. Wij weten dat dit niet altijd als vanzelfsprekend verloopt. De tuchtprocedures die scholen soms moeten hanteren en de schoolinterne en externe 'Time-out' projecten zijn signalen dat werken aan leefbaarheid een voortdurend proces is. De ouderkoepels vragen daarom een blijvende zorg voor leefbare scholen en klassen door te voorzien in begeleiding van en opvangmogelijkheden voor kinderen en jongeren die tijdelijk of definitief het reguliere schoolleven niet meer aankunnen. Daarnaast moet er aandacht blijven voor preventieve acties die de leefbaarheid van de school vanuit een positieve ingesteldheid van alle participanten waarborgt.

Meer informatie?

Hugo Knaepen, algemeen directeur VCOV
hugo.knaepen@vcov.be - 0479 961 050 Kenneth Lasoen, waarnemend coördinator GO! ouders
kenneth.lasoen@g-o.be - 0496 257 003 Jan Stevens, coördinator KOOGO
Jan.stevens@ovsg.be - 0473 273 418