Gemeente Apeldoorn

Aanvragen bijzondere bijstand 24 uur per dag

Het aanvragen van bijzondere bijstand is nog nooit zo eenvoudig geweest. Via de website van de gemeente, www.apeldoorn.nl, kunnen inwoners sinds 01 mei 24 uur per dag en zeven dagen per week een aanvraag voor bijzondere bijstand indienen. Bestaande bijstandscliënten kunnen via internet voortaan ook eenvoudig hun wijzigingen doorgeven.

De gemeente wil mensen met een Wwb-uitkering nog beter van dienst zijn op het Werkplein Activerium, het samenwerkingsverband van de gemeente Apeldoorn en het UWV Werkbedrijf. Niet alleen aan het loket, ook de dienstverlening via het telefoonnummer (055) 580 2000 en het digitale loket op www.apeldoorn.nl is flink uitgebreid. Medewerkers van het informatieservicepunt op het werkplein helpen cliënten die zich met vragen via telefoon, e-mail en internet melden. Wijzigingen die klanten doorgeven, worden door deze medewerkers direct verwerkt. Daarbij maakt het niet uit of de klant belt, mailt of surft. De medewerkers in het Activerium doen hun best om de mensen zo snel en zo correct mogelijk van dienst te zijn.

Ook het aanvragen voor een uitkering of bijzondere bijstand kan sneller behandeld worden, door de vernieuwde organisatie op het Werkplein Activerium. Een nieuw team met inkomensadviseurs behandelt alle zaken rond uitkeringen en betalingen. Een team met klantmanagers heeft als doel om samen met cliënten passend werk te vinden. De medewerkers willen de administratieve rompslomp zoveel mogelijk beperken.

Buiten de kantooruren hebben inwoners van de gemeente nu de mogelijkheid om 24 uur per dag direct via de website www.apeldoorn.nl/bijstand een aanvraag te doen voor bijzondere bijstand. Hiervoor is alleen de digitale legitimatie in de vorm van DigID nodig, zodat mensen in een beveiligde omgeving de gegevens kunnen doorsturen naar de gemeente Apeldoorn. De digitale legitimatie is aan te vragen via de landelijke website www.digid.nl . Bestaande cliënten met een bijstandsuitkering kunnen nu ook buiten kantooruren hun veranderingen voor de uitkeringssituatie 24 uur per dag doorgeven via de website.

"Met de vernieuwde dienstverlening en de beschikbaarheid van de digitale aanvraagformulieren kunnen inwoners steeds meer zelf bepalen, op welke manier én op welk tijdstip zij contact willen opnemen met de gemeente Apeldoorn. Dat is een mooie vooruitgang van de gemeentelijke service", aldus wethouder Hans Wegman. "Voor de vernieuwde organisatie in het Activerium maakt het niet meer uit of klanten nu persoonlijk langskomen, bellen, e-mailen of internetten, de dienstverlening en reactiesnelheid zal hetzelfde zijn."

Einde persbericht.

---- --