Gemeente Almelo

KPMG presenteert resultaten klanttevredenheidsonderzoek vergunningverlening en -handhaving

19 mei 2009 - KPMG heeft in opdracht van de Gemeenteraad van Almelo onderzocht hoe inwoners, ondernemers en instellingen de afhandeling beoordelen van hun vergunningaanvraag. 65% van de respondenten vindt dat de afhandeling van de vergunning volgens of boven verwachting is verlopen. Ongeveer een derde van de respondenten verwacht meer van de Gemeente. Ontevredenheid heeft vooral te maken met de lange doorlooptijd en de informatievoorziening. Zo wordt volgens de respondenten soms tegenstrijdige informatie gegeven over de vereisten waaraan een aanvraag moet voldoen.

Respons
De gemeenteraad heeft in april 2009 2363 vergunningaanvragers per brief uitgenodigd anoniem deel te nemen aan het online onderzoek. Op deze uitnodiging gingen 420 mensen in. Dat betekent een respons van 18%. In het klanttevredenheidsonderzoek zijn de vergunningaanvragers van bouwvergunningen, gebruiksvergunningen, reclamevergunningen, milieuvergunningen, drank- en horecavergunningen en exploitatievergunningen betrokken. 90% van de respondenten heeft een bouwvergunning aangevraagd. De overige 10% is verdeeld over de overige vergunningtypen. De beperkte respons geldt voornamelijk voor de gebruiksvergunning, reclamevergunning en oprichtingsvergunning (een soort milieuvergunning). Het onderzoek richt zich op de aanvragen die gedaan zijn in de periode 2005 - 2008.

Informatievoorziening
Het onderzoek maakt duidelijk dat de meeste aanvragers (74%) vooraf informatie opvragen bij de Gemeente. Dat doen zij het liefst door persoonlijk naar de balie in het Stadhuis te gaan of door te bellen met de Gemeente. De gesprekken met medewerkers van de Gemeente worden positief beoordeeld, met uitzondering van de gesprekken over drank-, horeca- en reclamevergunningen.
Van de respondenten is 64% tevreden tot zeer tevreden over het gesprek met de behandelend ambtenaar. Respondenten antwoordden dat zij duidelijke uitleg kregen, dat voor hen duidelijk was waaraan een aanvraag moet voldoen en dat de medewerkers behulpzaam, klantvriendelijk en deskundig zijn. De respondenten die niet tevreden zijn (30%) gaven daarvoor verschillende redenen. Zij noemen ondermeer onjuiste informatie, een niet tijdige behandeling van de aanvraag, de juiste persoon bleek niet altijd bereikbaar, de opgevolgde adviezen leidden niet tot een vergunning of dat er geen vergunning is verleend.

Suggesties
In het onderzoek is respondenten ook gevraagd naar suggesties hoe de Gemeente de dienstverlening kan verbeteren. Als reactie gaven de geënquêteerden aan dat zij graag één aanspreekpunt willen voor het hele traject en dat afspraken moeten worden nagekomen. Verder missen zij de communicatie tussen de verschillende afdelingen binnen de gemeentelijke organisatie. Als suggestie dragen respondenten ook aan dat afwijzingen beter beargumenteerd moeten worden, dat het taalgebruik in brieven minder ingewikkeld zou moeten zijn, dat procedures beter uitgelegd moeten worden en dat de aanvraag sneller afgehandeld moet worden.

KPMG-onderzoek
Het klanttevredenheidsonderzoek maakt deel uit van een groter onderzoek. Dit onderzoek maakt de processen rondom vergunningverlening en -handhaving helder en geeft inzicht in de vraag of er processen zijn die om verbetering vragen. Op basis van alle onderzoeken en informatie stelt onderzoeksbureau KPMG een eindrapportage op, die in de raadsvergadering van dinsdag 23 juni besproken wordt.

Meer informatie
Meer informatie over het totale onderzoek, de onderzoeksopzet en
-vraag en de eerdere presentaties en rapportages vindt u hier.