Congres: Schoolmarketing in het voortgezet onderwijs


Marketing en klantenbinding in het onderwijs

UTRECHT, 20090403 -- Bij veel scholen in het voortgezet onderwijs daalt het leerlingenaantal. Andere scholen weten niet de beoogde leerling aan zich te binden. Marketing en klantenbinding biedt ook in het voortgezet onderwijs oplossingen. Wat zijn de basics? Hoe kan er meer vraaggestuurd onderwijs geboden worden? Hoe ontwikkelt men een goede marketingcommunicatiestrategie en... wat gaat dat allemaal kosten?

Op dinsdag 19 mei 2009 organiseert Medilex 'Schoolmarketing - marketing en klantenbinding in het voortgezet onderwijs'. Onder leiding van dagvoorzitter Sandra Kamminga (directeur PR, Communicatie en Marketing ROC Amsterdam) krijgt men in het ochtendprogramma onder meer antwoord op de volgende vragen:

· Waar moet een gedegen doelgroeponderzoek voor de praktijk aan voldoen?
· Hoe betaalt marketing zichzelf terug en hoe maakt men dit inzichtelijk?
· Groeien, krimpen, continuïteit? Verschillende strategieën voor verschillende situaties

's Middags wordt dieper ingegaan op de uitvoerende kant van marketing en klantbinding:

· Hoe komt men tot een goede communicatiestrategie?
· Welke rol speelt culturele achtergrond bij communicatie over schoolkeuze?
· Imagobuilding - communicatie op de lange termijn

Daarnaast zijn er vier best practices uit het onderwijs die marketing op verschillende gebieden ingezet hebben. Zij geven tips en vertellen welke valkuilen en dilemma's men tegenkomt bij onderzoek, strategie en communicatie.