BCC pompt bijna 1,9 miljard euro in Nederlandse economie

20/05/2009 09:58

BCC

Schiphol-Rijk, 20 mei 2009

BCC pompt bijna 1,9 miljard euro in Nederlandse economie

Om de consumentenbestedingen in de maanden mei en juni in Nederland een extra impuls te geven, pompt elektro-retailer BCC de komende maand maar liefst 1,9 miljard euro aan extra vakantiegeld in de Nederlandse economie. Daartoe ging deze week een groots opgezette consumentencampagne van start. Gemiddeld ontvangt elk Nederlands huishouden bijna 450 euro aan vakantiegeldbonnen van BCC. Met de campagne die loopt tot half juni wil BCC Nederlanders, gedurende de traditioneel sterke bestedingsmaanden mei en juni, een aanvulling geven op het jaarlijkse vakantiegeld dat zij deze maand van hun werkgever ontvangen. Uit eerder onderzoek van de elektronicawinkelketen bleek al dat de laptop, PC en LCD/plasma TV de meest favoriete producten zijn als het vakantiegeld aan elektronica wordt besteed.

Het speciale BCC vakantiegeld geeft recht op fikse kortingen bij alle 51 BCC vestigingen in Nederland. Dat extra voordeel ontvangen zij bij aankoop van een product in ruil voor de geldbiljetten die het concern in omloop heeft gebracht en nog brengt de komende maand. Het gaat hier om coupures van 5, 10, 20, 50, 100 en 250 euro. Consumenten die hun voordeel willen betalen met het BCC vakantiegeld, maar het thuis niet bij de post hebben ontvangen, kunnen het geldpakket alsnog ophalen in een van de BCC-filialen.

Forse impuls economie door jaarlijks vakantiegeld

Erik Jansen, manager marketing en new business van BCC: "Ondanks geluiden om ons heen dat de consumenten nu ook de hand op de knip gaat houden, merken wij daar nog weinig van. Sterker nog, we zien jaarlijks een enorme hausse in onze verkopen door de besteding van het vakantiegeld. Daar heeft het ook dit jaar weer alle schijn van. Onze campagne appelleert heel nadrukkelijk aan die tendens".

In het onderzoek onder ruim 1200 respondenten dat BCC eerder deze week vrijgaf werd ook gekeken naar welke elektrische apparatuur en gadgets de Nederlandse consument het liefste koopt van zijn vakantiegeld. Iets meer dan een kwart van de Nederlanders (27%) zou een laptop of PC aanschaffen. Eén op de vijf overweegt een TV te kopen. Ook digitale foto- en videocamera's zijn zeer in trek.

Mannen hebben andere voorkeuren dan vrouwen

In het onderzoek geven vrouwen te kennen dat ze hun vakantiegeld significant vaker dan mannen zouden besteden aan een fototoestel of videocamera, een i-pod of keukenapparatuur. Mannen spenderen dit eerder aan geluidinstallaties, koelkasten en vriezers en navigatiesystemen. Eén op de vijf jongeren tot 30 jaar wil er een mobiele telefoon van kopen. Opvallend is dat maar liefst 12% van hen een wasdroger zou kopen, terwijl nog geen 2% van de Nederlanders in de leeftijd 30-65 jaar dat zou doen. In tweederde van de gevallen (64%) zouden de aankopen van elektr(on)ische apparatuur hoofdzakelijk vervangingsaankopen zijn. Logischerwijs gaat het bij respondenten tot 30 jaar, vaker dan bij oudere respondenten, om een eerste aankoop.





http://www.bcc.nl


Noot voor de redactie:


Noot voor de redactie -