Gemeente Amsterdam



Persbericht

Datum 20 mei 2009

Kenmerk 107

Spelenderwijs naar ondernemen

Gemeente Amsterdam investeert in ondernemerschap voor kinderen

Om ondernemerschap bij kinderen te stimuleren is een pilot gestart op Amsterdamse scholen met een ondernemersspel. Dit project heeft Stichting Bizworld samen met de gemeente Amsterdam en organisatieadviesbureau dutch opzet. Op ruim tien basisscholen in Amsterdam spelen kinderen van groep acht in vier ochtenden het ondernemersspel waarmee zij leren een eigen bedrijf op te zetten. "Met het stimuleren van ondernemerschap kunnen wij de economie versterken. Dit initiatief is een goed voorbeeld van hoe jongeren enthousiast gemaakt kunnen worden voor het ondernemen en wij dragen hier graag aan bij", aldus Lodewijk Asscher wethouder Economische Zaken Amsterdam. Na een geslaagde pilot wordt het ondernemersspel volgend schooljaar onder 100 tot 125 basisscholen in Amsterdam uitgezet.

Het spel is ontwikkeld door Bizworld, onder meer bekend van het tv-programma `Het ei van Columbus'. Het spel richt zich op het aanleren van praktische kennis en ondernemersvaardigheden die in het normale lesprogramma niet aan de orde komen, zoals het opstellen en juist interpreteren van een winst- en verliesrekening. Dit heeft een positief effect op onder meer de rekenvaardigheden van de leerlingen, die een belangrijk onderdeel zijn van de Citotoets. Het spel is opgebouwd uit vier sessies van twee à drie uur geleid door een ondernemer van het `adoptiebedrijf'. Dat wil zeggen, een bedrijf dat een donatie overmaakt ter vergoeding van de lesmaterialen en een ondernemer voordraagt die het spel kan leiden. Bedrijven die meedoen aan de pilot zijn: Dutch, Royal Bank of Scotland, Delta Loyd en Van Lanschot.

In elke sessie staat een bedrijfsonderdeel centraal: ontwerp, productie, marketing en financiën. Een team van zes leerlingen met ieder een functie -van algemeen directeur tot directeur productontwikkelingen- vormen een bedrijf dat vriendschapsarmbandjes maakt en verkoopt. De grondstoffen waarmee de teams handelen zijn de garen. Met het spel krijgen de leerlingen inzicht in vraagstukken als: `Wat is er nodig om aan geld te komen als je een bedrijf wilt beginnen? Hoe bereken ik de kostprijs van mijn product? Hoe ga ik om met onverwachte tegenslagen die effect hebben op mijn kostprijsberekening? Het bedrijf met de hoogste bedrijfswaarde wint.

- Einde bericht ­

Boilerplate
Stichting Bizworld heeft ten doel jongeren spelenderwijs kennis te laten maken met ondernemen, onder meer via het ondernemersspel. Het spel is in 1992 door Tim Draper, ondernemer in de Verenigde Staten, bedacht en ontwikkeld. Het ondernemersspel wordt momenteel door meer dan 100 basisscholen in Nederland opgenomen in het lesprogramma. Ad Scheepbouwer, bestuursvoorzitter van KPN, is een van de Nederlandse ambassadeurs. Voor meer info zie www.bizworld-nederland.nl.

.




20 mei 2009 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 060 Bestuursdienst
Pagina 2 van 2



Gemeente Amsterdam