Persbericht
Datum 20 mei 2009
Kenmerk 107
Spelenderwijs naar ondernemen
Gemeente Amsterdam investeert in ondernemerschap voor kinderen
Om ondernemerschap bij kinderen te stimuleren is een pilot gestart op
Amsterdamse scholen met een ondernemersspel. Dit project heeft Stichting
Bizworld samen met de gemeente Amsterdam en organisatieadviesbureau dutch
opzet. Op ruim tien basisscholen in Amsterdam spelen kinderen van groep acht in
vier ochtenden het ondernemersspel waarmee zij leren een eigen bedrijf op te
zetten. "Met het stimuleren van ondernemerschap kunnen wij de economie
versterken. Dit initiatief is een goed voorbeeld van hoe jongeren enthousiast
gemaakt kunnen worden voor het ondernemen en wij dragen hier graag aan bij",
aldus Lodewijk Asscher wethouder Economische Zaken Amsterdam. Na een
geslaagde pilot wordt het ondernemersspel volgend schooljaar onder 100 tot 125
basisscholen in Amsterdam uitgezet.
Het spel is ontwikkeld door Bizworld, onder meer bekend van het tv-programma `Het ei
van Columbus'. Het spel richt zich op het aanleren van praktische kennis en
ondernemersvaardigheden die in het normale lesprogramma niet aan de orde komen,
zoals het opstellen en juist interpreteren van een winst- en verliesrekening. Dit heeft een
positief effect op onder meer de rekenvaardigheden van de leerlingen, die een belangrijk
onderdeel zijn van de Citotoets. Het spel is opgebouwd uit vier sessies van twee à drie uur
geleid door een ondernemer van het `adoptiebedrijf'. Dat wil zeggen, een bedrijf dat een
donatie overmaakt ter vergoeding van de lesmaterialen en een ondernemer voordraagt die
het spel kan leiden. Bedrijven die meedoen aan de pilot zijn: Dutch, Royal Bank of
Scotland, Delta Loyd en Van Lanschot.
In elke sessie staat een bedrijfsonderdeel centraal: ontwerp, productie, marketing en
financiën. Een team van zes leerlingen met ieder een functie -van algemeen directeur tot
directeur productontwikkelingen- vormen een bedrijf dat vriendschapsarmbandjes maakt
en verkoopt. De grondstoffen waarmee de teams handelen zijn de garen. Met het spel
krijgen de leerlingen inzicht in vraagstukken als: `Wat is er nodig om aan geld te komen als
je een bedrijf wilt beginnen? Hoe bereken ik de kostprijs van mijn product? Hoe ga ik om
met onverwachte tegenslagen die effect hebben op mijn kostprijsberekening? Het bedrijf
met de hoogste bedrijfswaarde wint.
- Einde bericht
Boilerplate
Stichting Bizworld heeft ten doel jongeren spelenderwijs kennis te laten maken met
ondernemen, onder meer via het ondernemersspel. Het spel is in 1992 door Tim Draper,
ondernemer in de Verenigde Staten, bedacht en ontwikkeld. Het ondernemersspel wordt
momenteel door meer dan 100 basisscholen in Nederland opgenomen in het
lesprogramma. Ad Scheepbouwer, bestuursvoorzitter van KPN, is een van de
Nederlandse ambassadeurs. Voor meer info zie www.bizworld-nederland.nl.
.
20 mei 2009 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 060 Bestuursdienst
Pagina 2 van 2
Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam