Senternovem
20-05-2009 | Verschenen: Young people, education, and sustainable
development
Exploring principles, perspectives, and praxis
Peter Blaze Corcoran en Philip M. Osano (redactie) Jonge mensen hebben
een groot aandeel in de huidige en toekomstige staat van de aarde.
Ongeveer de helft van de menselijke bevolking is onder de 25. Als de
energie, tijd en kennis van jonge mensen een verkeerde kant opgeleid
wordt in de richting van geweld, terrorisme, sociaal isolerende
technologieën en onduurzame consumptie, loopt onze beschaving grote
risico's.. Aan de andere kant is het een enorme kans voor de
maatschappij als jonge mensen op een positieve manier bij kunnen
dragen aan alle aspecten van duurzame ontwikkeling. Om dit te bereiken
hebben jonge mensen onderwijs, politieke ondersteuning, hulmiddelen,
vaardigheden en hoop nodig.
publi: young people Het boek `Young people, education, and sustainable
development' geeft een wereldomvattend beeld van initiatieven op het
gebied van educatie voor en door jonge mensen die tot doel hebben om
de transitie naar duurzaamheid te realiseren. Het boek bevat 38
essays, geschreven door 68 auteurs uit 25 landen, die samen een grote
diversiteit in geografie, geslacht en generatie vertegenwoordigen. De
inleiding is geschreven door de Nobelprijs voor de Vrede winnaar
Wangari Maathai, het voorwoord door Gus Speth, en het nawoord door
Ruud Lubbers.
Nederlandse bijdragen zijn afkomstig van Sanne van Keulen, Gabi Spitz,
Maayke Damen, en Erik Thijs Wedershoven, voormalig
jongerenvertegenwoordigers van de Verenigde Naties en van Arjen Wals,
Universitair Hoofdocent Educatie- en Competentiestudies aan de
Wageningen Universiteit.
Het boek is mede tot stand gekomen dankzij een financiele bijdrage van
het programma Leren voor Duurzame Ontwikkeling.
"De ontwikkeling van leiderschap bij jongeren heeft altijd een
centrale rol gespeeld in mijn professionele werk. Jonge mensen hebben
duurzame ontwikkeling veel te bieden en zouden deel moeten nemen aan
de planning voor de toekomst van onze planeet. Deze rijke collectie
van theoretische en praktische benaderingen laat duidelijk het
groeiende besef en de reactie van jongeren op deze uitdaging zien. Ik
ben in het bijzonder blij met de aandacht die besteed wordt aan de rol
die vaak ondervertegenwoordigde regio's van de wereld, de rol van
vrouwen en de aandacht voor het World Charter voor een vreedzame en
duurzame wereld."
Julia Marton-Lefèvre, Algemeen Directeur IUCN
"Dit boek is een rijke globale schakering die de onderlinge verbanden
tussen jeugd, onderwijs en duurzame ontwikkeling weergeeft. Wat
bijzonder interessant is, is dat het laat zien hoe onderwijs, op ieder
niveau een belangrijke motor kan zijn achter duurzame ontwikkeling.
Dit werk is een belangrijke bijdrage aan de United Nations Decade of
Education for Sustainable Development."
Goolam Mohamedbhai, secretaris generaal van de Vereniging van
Universiteiten in Afrika.
"Dit belangrijke en vakkundige boek komt op een kritiek tijdstip....
Een grote kracht van dit boek is dat het theoretische en praktische
inzichten betreffende het onderwijs voor duurzame ontwikkeling voor en
door jonge mensen verenigt. Het is geschreven vanuit diverse culturele
perspectieven van over de hele wereld. Lezers, vooral jonge mensen en
hun leraren, zullen het boek goed getimed en relevant vinden. Ik hoop
dat het de jongere generatie zal inspireren om betrokken te raken bij
de uitdagingen die ons staan te wachten."
James Gustave Speth, Voormalig hoofd van het Ontwikkelingsprogramma
van de Verenigde Naties
"Het is mijn hoop dat u net als ik geïnspireerd zult raken door Young
People, Education, and Sustainable Development: Exploring Principles,
Perspectives, and Praxis, want de verhalen in dit boek staan vol met
de mogelijkheden die tevoorschijn komen als we jonge mensen erkennen
en ondersteunen."
Ruud Lubbers, Voormalig minister-president en voormalig Hoge
Commissaris voor de Vluchtelingen van de Verenigde Naties
Voor meer informatie over het boek gaat u naar Wageningen Academic
Publishers. Het boek is hier ook te bestellen.