» De Air France KLM groep en Delta Air lines beginnen nieuwe
trans-Atlantische joint venture
De Air France KLM groep en Delta Air lines beginnen nieuwe trans-Atlantische
joint venture
Paris, Atlanta, Amsterdam - 20-05-2009
De AIR FRANCE KLM Groep en DELTA AIR LINES (NYSE: DAL) hebben vandaag
bekendgemaakt dat ze overeenstemming hebben bereikt over een nieuwe
samenwerking voor de lange termijn. In deze joint venture zullen de
partners gezamenlijk hun trans-Atlantische vluchten uitvoeren door de
activiteiten op de trans-Atlantische routes te bundelen en de
inkomsten en kosten daaruit te delen. De luchtvaartmaatschappijen gaan
samenwerken op routes tussen Noord-Amerika en Afrika, het
Midden-Oosten en India en op trajecten tussen Europa en verschillende
landen in Latijns-Amerika.
Voor klanten leidt dit samenwerkingsverband tot meer keus, hogere
frequenties, gunstige vertrektijden, concurrerende tarieven en een op
elkaar afgestemde dienstverlening op alle trans-Atlantische routes die
uitgevoerd worden door de partners.
Het samenwerkingsverband neemt circa 25 procent van het totale
trans-Atlantische luchtverkeer voor zijn rekening met geschatte
jaarlijkse inkomsten van meer dan US$ 12 miljard (circa EUR 9,3
miljard, referentiejaar 2008/09).
"Deze strategische samenwerking brengt ons in een goede positie ten
opzichte van de andere grote allianties, die uitermate actief zijn op
's werelds grootste markt van langeafstandsroutes. Door onze
trans-Atlantische operaties te integreren, bieden wij onze reizigers
wat zij wensen: meer keus, hogere frequenties, gunstiger vertrektijden
en een uitstekende klantenservice," aldus Pierre-Henri Gourgeon, CEO
van AIR FRANCE KLM. "Door een geoptimaliseerd gebruik van onze
gezamenlijke bedrijfsmiddelen zijn we in staat de huidige economische
situatie te overleven en ons productaanbod veilig te stellen."
Passagiers kunnen nu profiteren van een uitgebreid netwerk met
dagelijks meer dan 200 vluchten en circa 50.000 zitplaatsen. Het
netwerk is opgebouwd rond de zes centrale hubs Amsterdam, Atlanta,
Detroit, Minneapolis, New York-JFK en Parijs-CDG, en de luchthavens
van Cincinnati, Lyon, Memphis en Salt Lake City. Corporate klanten
zijn wereldwijd verzekerd van een breed aanbod dat volledig voldoet
aan hun verwachtingen over het meest geschikte luchtvaartproduct.
Tegelijkertijd bieden de luchtvaartpartners hun klanten efficiënt
accountbeheer en reisgemak aan. De opzet betekent een belangrijk
pluspunt voor de SkyTeam-alliantie, waar alle drie de
luchtvaartmaatschappijen toe behoren.
"De opzet van de joint venture - waarbinnen we opereren als een
eenheid waarin we met elkaars instemming onze strategieën ontwikkelen
en de opbrengsten en uitgaven delen - is onze drijfveer om zodanig
samen te werken dat er voordelen gecreëerd worden voor zowel
passagiers, aandeelhouders en werknemers van elk van de drie
luchtvaartmaatschappijen," aldus Richard Anderson, CEO van DELTA AIR
LINES. Klanten profiteren van de unieke schaalvergroting en van de
grotere keus die we aanbieden, terwijl aandeelhouders en werknemers
profiteren van een betere concurrentie- en financiële positie van de
respectievelijke luchtvaartmaatschappijen".
Peter Hartman, president-directeur van KLM, benadrukt: "Wij weten uit
ervaring dat het succes van een samenwerkingsverband staat of valt met
een gedeelde visie en toewijding op de lange termijn, zo eenvoudig
mogelijke bedrijfsregels en het eerlijk delen van de inkomsten en
uitgaven. Wij zijn er als KLM trots op dat wij samen met onze
partners, die onze strikte normen op het gebied van kwaliteit en
dienstverlening onderschrijven, een nieuw hoofdstuk in de
luchtvaartgeschiedenis schrijven. Vandaag hebben we een team gevormd
dat trans-Atlantische reizigers het beste van het beste biedt."
AIR FRANCE en KLM werken al sinds jaar en dag samen met hun
respectievelijke Amerikaanse partners. KLM ging al in 1997 een joint
venture aan met NORTHWEST, terwijl AIR FRANCE en DELTA een
samenwerkingsverband ondertekenden in 2007. Na de fusie van DELTA met
NORTHWEST was de volgende logische stap om één trans-Atlantisch
samenwerkingsverband op te zetten. De vandaag ondertekende joint
venture is het resultaat van dit streven.
In de cijfers van de joint venture zijn de resultaten opgenomen van de
trans-Atlantische vluchten die uitgevoerd worden onder de vluchtcodes
van alle drie de luchtvaartmaatschappijen (AF, KL en DL codes) en van
aansluitende vluchten vanaf de hubs.
Geografisch omvat het samenwerkingsverband alle vluchten tussen
Noord-Amerika en Europa, tussen Amsterdam en India en tussen
Noord-Amerika en Tahiti. Op deze routes worden de activiteiten
gezamenlijk uitgevoerd, waarbij de strategie en de resultaten
gelijkelijk worden verdeeld tussen de AIR FRANCE KLM Groep en DELTA.
Waar de regelgeving dit toestaat, en met name tussen de Verenigde
Staten en de Europese Unie, worden de vluchtcodes van de drie
luchtvaartmaatschappijen gedeeld.
Het samenwerkingsverband zal verder de zichtbaarheid van de drie
luchtvaartmaatschappijen op meer dan 400 luchthavens vergroten: de
merken AIR FRANCE, KLM en DELTA zullen gezamenlijk worden afgebeeld op
elke Noord-Amerikaanse en Europese luchthaven waar minimaal een van de
drie maatschappijen actief is. Daarnaast zal elke partner de drie
merken ondersteunen op het gebied van reclame en marketing.
Het bestuur van de joint venture wordt op basis van gelijkheid gedeeld
tussen de AIR FRANCE KLM Groep en DELTA. De strategie wordt bepaald
door een Raad van Bestuur van de drie CEO's en een management commitee
waarin vertegenwoordigers van Marketing, Netwerk, Verkoop, Allianties,
Financiën en de Operatie zitting hebben. Er worden tien werkgroepen
ingesteld die verantwoordelijk zijn voor de invoering van en het
toezicht houden op de uitvoering van de overeenkomst voor wat betreft
netwerk, inkomstenbeheer, verkoop, product, frequent flyers,
adverteren/branding, vracht, de operatie, IT en financiën. Het
samenwerkingsverband leidt niet tot de oprichting van een
dochtermaatschappij.
De joint venture is een samenwerkingsverband voor onbepaalde termijn
met een minimum van tien jaar, waarna alleen kan worden opgezegd met
inachtneming van een opzegtermijn van drie jaar.
Beelden van de ondertekeningsceremonie zijn beschikbaar op
corporate.airfrance.com, corporate.klm.com en news.delta.com.
Kernfeiten en -cijfers van de joint venture
* Dagelijks meer dan 200 trans-Atlantische vluchten (100
retourvluchten).
* De joint venture vertegenwoordigt ongeveer 25 procent van het
totale trans-Atlantische luchtverkeer.
* Meer dan 400 bestemmingen in Europa en Noord-Amerika.
* De jaarlijkse inkomsten worden geschat op meer dan US$ 12 miljard
(circa EUR 9,3 miljard, referentiejaar 2008/09).
* Meer dan 100.000 werknemers bij AIR FRANCE KLM.
* 70.000 werknemers bij DELTA.
* De joint venture is een samenwerkingsverband voor onbepaalde
termijn met een minimum van tien jaar, waarna alleen kan worden
opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn van drie jaar.
Over AIR FRANCE KLM
De AIR FRANCE KLM Groep is opgericht in 2004 en bestaat uit een
holding en twee luchtvaartmaatschappijen, die hun eigen merk en
identiteit hebben behouden. AIR FRANCE en KLM bedienen gezamenlijk een
uitgebreid, wereldwijd netwerk rond hun twee hubs in Parijs-Charles de
Gaulle en Amsterdam-Schiphol. De groep heeft momenteel meer dan
100.000 werknemers, vervoert jaarlijks 75 miljoen passagiers naar 248
bestemmingen over de hele wereld en beschikt over een vloot van 600
toestellen. Hiermee is het de grootste luchtvaartmaatschappij ter
wereld qua omzet. AIR FRANCE en KLM maken deel uit van de wereldwijd
actieve SkyTeam-alliantie. AIR FRANCE is opgericht in 1933, KLM in
1919. Meer informatie is beschikbaar op corporate.airfrance.com en
www.klm.com.
Over DELTA
Delta Air Lines is de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld in
aantallen passagiers. Vanaf haar hubs in Atlanta, Cincinnati, Detroit,
Memphis, Minneapolis-St. Paul, New York-JFK, Salt Lake City,
Parijs-Charles de Gaulle, Amsterdam en Tokio-Narita, voert Delta,
gezamenlijk met haar dochtermaatschappij Northwest en Delta
Connection, vluchten uit naar 368 bestemmingen in 66 landen en worden
meer dan 170 miljoen passagiers vervoerd per jaar. De
marketingallianties die Delta heeft gesloten stelt klanten in staat
zowel SkyMiles als WorldPerks te sparen en te besteden op meer dan
16.000 door SkyTeam en andere partners uitgevoerde vluchten per dag.
Delta´s meer dan 70.000 medewerkers wereldwijd veranderen de
luchtvaartindustrie doordat Delta als enige Amerikaanse
luchtvaartmaatschappij een wereldwijd netwerk biedt. Passagiers kunnen
online inchecken en hun boarding pass printen op delta.com.
Toekomstgerichte uitspraken (alleen Delta Air Lines)
Met uitzondering van historische feiten zijn alle in dit persbericht
opgenomen uitspraken, inclusief uitspraken ten aanzien van onze
schattingen, verwachtingen, meningen, voornemens, verwachtingen of
toekomststrategieën, "toekomstgerichte uitspraken" in de zin van de US
Private Securities Litigation Reform Act van 1995. Toekomstgerichte
uitspraken houden een aantal risico's en onzekerheden in die ertoe
kunnen leiden dat de feitelijke resultaten afwijken van de
schattingen, verwachtingen, meningen, voornemens, verwachtingen of
toekomststrategieën zoals deze in de toekomstgerichte uitspraken zijn
verwoord of gesuggereerd. Tot deze risico's en onzekerheden behoren,
maar zij zijn daar niet toe beperkt, de kosten van kerosine; de
gevolgen van de wereldwijde recessie; de gevolgen van de wereldwijde
financiële crisis; de invloed die het stellen van zekerheid in verband
met onze brandstof hedgecontracten zal hebben; de invloed die onze
schuldpositie zal hebben op onze financiële en operationele
activiteiten en onze mogelijkheid om aanvullende leningen aan te gaan;
de beperkingen die financiële verbintenissen in onze
financieringsovereenkomsten zullen hebben op onze financiële en
commerciële operaties; arbeidskwesties; de mogelijkheid om de
verwachte voordelen van onze fusie met Northwest te realiseren; de
integratie van het personeel van Delta en Northwest, onderbrekingen of
storingen in de dienstverlening op een van onze hubs; onze toenemende
afhankelijkheid van technologie bij onze activiteiten; de mate waarin
wij in staat zijn belangrijke managers en werknemers voor de
organisatie te behouden; de mogelijkheid van creditcardmaatschappijen
om in bepaalde omstandigheden betalingen aanzienlijke tijd vast te
houden; de gevolgen van terroristische aanslagen; en concurrentie in
de luchtvaartsector.
De documenten die zijn gedeponeerd bij de Securities and Exchange
Commission, waaronder ons op Form-10-K vastgelegde jaarverslag voor
het op 31 december 2008 afgesloten boekjaar, bevatten aanvullende
informatie over de risico's en onzekerheden die afwijkingen kunnen
veroorzaken tussen de feitelijke resultaten en de toekomstgerichte
uitspraken. U wordt geadviseerd voorzichtigheid in acht te nemen bij
het vertrouwen op onze toekomstgerichte uitspraken, die onze mening
weerspiegelen per 20 mei 2009 en met betrekking waartoe we geen
intentie hebben die op korte termijn aan te passen.
Over KLM
De Koninklijke Luchtvaart Maatschappij is in 1919 opgericht en de
oudste, nog onder haar oorspronkelijke naam opererende,
luchtvaartmaatschappij ter wereld. In 2004 fuseerden Air France en KLM
tot AIR FRANCE KLM. Zo ontstond de sterkste Europese luchtvaartgroep,
gebaseerd op twee krachtige merken en hubs, Amsterdam Airport Schiphol
en Parijs Charles de Gaulle. Met behoud van eigen identiteit worden
drie kernactiviteiten gecoördineerd: vervoer van passagiers, vracht en
vliegtuigonderhoud.
In Nederland vormt KLM de kern van de KLM Groep waar ook KLM
cityhopper en transavia.com deel van uitmaken. KLM bedient 137
bestemmingen met een moderne vloot van 114 vliegtuigen en is met ruim
33.000 medewerkers wereldwijd actief. Een speler die voorop staat in
de luchtvaartindustrie, met een betrouwbare operatie, die met
bezieling en op een duurzame manier innoveert in klantgerichte
producten.
KLM is lid van SkyTeam, de luchtvaartalliantie die een netwerk biedt
van 905 bestemmingen in ruim 169 landen op zes continenten. Het
netwerk van KLM verbindt alle belangrijke economische regio's in de
wereld met Nederland en is daarmee een stimulans voor de economie.
De KLM Groep behaalde in het boekjaar 2007/2008 een omzet van 8.0
miljard euro. Het positief bedrijfsresultaat bedroeg 553 miljoen euro
en het netto resultaat 291 miljoen euro.
Publicatie datum: 20-05-2009
KLM