KLM

» De Air France KLM groep en Delta Air lines beginnen nieuwe trans-Atlantische joint venture

De Air France KLM groep en Delta Air lines beginnen nieuwe trans-Atlantische joint venture

Paris, Atlanta, Amsterdam - 20-05-2009

De AIR FRANCE KLM Groep en DELTA AIR LINES (NYSE: DAL) hebben vandaag bekendgemaakt dat ze overeenstemming hebben bereikt over een nieuwe samenwerking voor de lange termijn. In deze joint venture zullen de partners gezamenlijk hun trans-Atlantische vluchten uitvoeren door de activiteiten op de trans-Atlantische routes te bundelen en de inkomsten en kosten daaruit te delen. De luchtvaartmaatschappijen gaan samenwerken op routes tussen Noord-Amerika en Afrika, het Midden-Oosten en India en op trajecten tussen Europa en verschillende landen in Latijns-Amerika.

Voor klanten leidt dit samenwerkingsverband tot meer keus, hogere frequenties, gunstige vertrektijden, concurrerende tarieven en een op elkaar afgestemde dienstverlening op alle trans-Atlantische routes die uitgevoerd worden door de partners.

Het samenwerkingsverband neemt circa 25 procent van het totale trans-Atlantische luchtverkeer voor zijn rekening met geschatte jaarlijkse inkomsten van meer dan US$ 12 miljard (circa EUR 9,3 miljard, referentiejaar 2008/09).

"Deze strategische samenwerking brengt ons in een goede positie ten opzichte van de andere grote allianties, die uitermate actief zijn op 's werelds grootste markt van langeafstandsroutes. Door onze trans-Atlantische operaties te integreren, bieden wij onze reizigers wat zij wensen: meer keus, hogere frequenties, gunstiger vertrektijden en een uitstekende klantenservice," aldus Pierre-Henri Gourgeon, CEO van AIR FRANCE KLM. "Door een geoptimaliseerd gebruik van onze gezamenlijke bedrijfsmiddelen zijn we in staat de huidige economische situatie te overleven en ons productaanbod veilig te stellen."

Passagiers kunnen nu profiteren van een uitgebreid netwerk met dagelijks meer dan 200 vluchten en circa 50.000 zitplaatsen. Het netwerk is opgebouwd rond de zes centrale hubs Amsterdam, Atlanta, Detroit, Minneapolis, New York-JFK en Parijs-CDG, en de luchthavens van Cincinnati, Lyon, Memphis en Salt Lake City. Corporate klanten zijn wereldwijd verzekerd van een breed aanbod dat volledig voldoet aan hun verwachtingen over het meest geschikte luchtvaartproduct. Tegelijkertijd bieden de luchtvaartpartners hun klanten efficiënt accountbeheer en reisgemak aan. De opzet betekent een belangrijk pluspunt voor de SkyTeam-alliantie, waar alle drie de luchtvaartmaatschappijen toe behoren.

"De opzet van de joint venture - waarbinnen we opereren als een eenheid waarin we met elkaars instemming onze strategieën ontwikkelen en de opbrengsten en uitgaven delen - is onze drijfveer om zodanig samen te werken dat er voordelen gecreëerd worden voor zowel passagiers, aandeelhouders en werknemers van elk van de drie luchtvaartmaatschappijen," aldus Richard Anderson, CEO van DELTA AIR LINES. Klanten profiteren van de unieke schaalvergroting en van de grotere keus die we aanbieden, terwijl aandeelhouders en werknemers profiteren van een betere concurrentie- en financiële positie van de respectievelijke luchtvaartmaatschappijen".

Peter Hartman, president-directeur van KLM, benadrukt: "Wij weten uit ervaring dat het succes van een samenwerkingsverband staat of valt met een gedeelde visie en toewijding op de lange termijn, zo eenvoudig mogelijke bedrijfsregels en het eerlijk delen van de inkomsten en uitgaven. Wij zijn er als KLM trots op dat wij samen met onze partners, die onze strikte normen op het gebied van kwaliteit en dienstverlening onderschrijven, een nieuw hoofdstuk in de luchtvaartgeschiedenis schrijven. Vandaag hebben we een team gevormd dat trans-Atlantische reizigers het beste van het beste biedt."

AIR FRANCE en KLM werken al sinds jaar en dag samen met hun respectievelijke Amerikaanse partners. KLM ging al in 1997 een joint venture aan met NORTHWEST, terwijl AIR FRANCE en DELTA een samenwerkingsverband ondertekenden in 2007. Na de fusie van DELTA met NORTHWEST was de volgende logische stap om één trans-Atlantisch samenwerkingsverband op te zetten. De vandaag ondertekende joint venture is het resultaat van dit streven.

In de cijfers van de joint venture zijn de resultaten opgenomen van de trans-Atlantische vluchten die uitgevoerd worden onder de vluchtcodes van alle drie de luchtvaartmaatschappijen (AF, KL en DL codes) en van aansluitende vluchten vanaf de hubs.

Geografisch omvat het samenwerkingsverband alle vluchten tussen Noord-Amerika en Europa, tussen Amsterdam en India en tussen Noord-Amerika en Tahiti. Op deze routes worden de activiteiten gezamenlijk uitgevoerd, waarbij de strategie en de resultaten gelijkelijk worden verdeeld tussen de AIR FRANCE KLM Groep en DELTA.

Waar de regelgeving dit toestaat, en met name tussen de Verenigde Staten en de Europese Unie, worden de vluchtcodes van de drie luchtvaartmaatschappijen gedeeld.

Het samenwerkingsverband zal verder de zichtbaarheid van de drie luchtvaartmaatschappijen op meer dan 400 luchthavens vergroten: de merken AIR FRANCE, KLM en DELTA zullen gezamenlijk worden afgebeeld op elke Noord-Amerikaanse en Europese luchthaven waar minimaal een van de drie maatschappijen actief is. Daarnaast zal elke partner de drie merken ondersteunen op het gebied van reclame en marketing.

Het bestuur van de joint venture wordt op basis van gelijkheid gedeeld tussen de AIR FRANCE KLM Groep en DELTA. De strategie wordt bepaald door een Raad van Bestuur van de drie CEO's en een management commitee waarin vertegenwoordigers van Marketing, Netwerk, Verkoop, Allianties, Financiën en de Operatie zitting hebben. Er worden tien werkgroepen ingesteld die verantwoordelijk zijn voor de invoering van en het toezicht houden op de uitvoering van de overeenkomst voor wat betreft netwerk, inkomstenbeheer, verkoop, product, frequent flyers, adverteren/branding, vracht, de operatie, IT en financiën. Het samenwerkingsverband leidt niet tot de oprichting van een dochtermaatschappij.
De joint venture is een samenwerkingsverband voor onbepaalde termijn met een minimum van tien jaar, waarna alleen kan worden opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn van drie jaar.

Beelden van de ondertekeningsceremonie zijn beschikbaar op corporate.airfrance.com, corporate.klm.com en news.delta.com.

Kernfeiten en -cijfers van de joint venture

* Dagelijks meer dan 200 trans-Atlantische vluchten (100 retourvluchten).

* De joint venture vertegenwoordigt ongeveer 25 procent van het totale trans-Atlantische luchtverkeer.

* Meer dan 400 bestemmingen in Europa en Noord-Amerika.
* De jaarlijkse inkomsten worden geschat op meer dan US$ 12 miljard (circa EUR 9,3 miljard, referentiejaar 2008/09).
* Meer dan 100.000 werknemers bij AIR FRANCE KLM.
* 70.000 werknemers bij DELTA.

* De joint venture is een samenwerkingsverband voor onbepaalde termijn met een minimum van tien jaar, waarna alleen kan worden opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn van drie jaar.

Over AIR FRANCE KLM
De AIR FRANCE KLM Groep is opgericht in 2004 en bestaat uit een holding en twee luchtvaartmaatschappijen, die hun eigen merk en identiteit hebben behouden. AIR FRANCE en KLM bedienen gezamenlijk een uitgebreid, wereldwijd netwerk rond hun twee hubs in Parijs-Charles de Gaulle en Amsterdam-Schiphol. De groep heeft momenteel meer dan 100.000 werknemers, vervoert jaarlijks 75 miljoen passagiers naar 248 bestemmingen over de hele wereld en beschikt over een vloot van 600 toestellen. Hiermee is het de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld qua omzet. AIR FRANCE en KLM maken deel uit van de wereldwijd actieve SkyTeam-alliantie. AIR FRANCE is opgericht in 1933, KLM in 1919. Meer informatie is beschikbaar op corporate.airfrance.com en www.klm.com.

Over DELTA
Delta Air Lines is de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld in aantallen passagiers. Vanaf haar hubs in Atlanta, Cincinnati, Detroit, Memphis, Minneapolis-St. Paul, New York-JFK, Salt Lake City, Parijs-Charles de Gaulle, Amsterdam en Tokio-Narita, voert Delta, gezamenlijk met haar dochtermaatschappij Northwest en Delta Connection, vluchten uit naar 368 bestemmingen in 66 landen en worden meer dan 170 miljoen passagiers vervoerd per jaar. De marketingallianties die Delta heeft gesloten stelt klanten in staat zowel SkyMiles als WorldPerks te sparen en te besteden op meer dan 16.000 door SkyTeam en andere partners uitgevoerde vluchten per dag. Delta´s meer dan 70.000 medewerkers wereldwijd veranderen de luchtvaartindustrie doordat Delta als enige Amerikaanse luchtvaartmaatschappij een wereldwijd netwerk biedt. Passagiers kunnen online inchecken en hun boarding pass printen op delta.com.

Toekomstgerichte uitspraken (alleen Delta Air Lines)

Met uitzondering van historische feiten zijn alle in dit persbericht opgenomen uitspraken, inclusief uitspraken ten aanzien van onze schattingen, verwachtingen, meningen, voornemens, verwachtingen of toekomststrategieën, "toekomstgerichte uitspraken" in de zin van de US Private Securities Litigation Reform Act van 1995. Toekomstgerichte uitspraken houden een aantal risico's en onzekerheden in die ertoe kunnen leiden dat de feitelijke resultaten afwijken van de schattingen, verwachtingen, meningen, voornemens, verwachtingen of toekomststrategieën zoals deze in de toekomstgerichte uitspraken zijn verwoord of gesuggereerd. Tot deze risico's en onzekerheden behoren, maar zij zijn daar niet toe beperkt, de kosten van kerosine; de gevolgen van de wereldwijde recessie; de gevolgen van de wereldwijde financiële crisis; de invloed die het stellen van zekerheid in verband met onze brandstof hedgecontracten zal hebben; de invloed die onze schuldpositie zal hebben op onze financiële en operationele activiteiten en onze mogelijkheid om aanvullende leningen aan te gaan; de beperkingen die financiële verbintenissen in onze financieringsovereenkomsten zullen hebben op onze financiële en commerciële operaties; arbeidskwesties; de mogelijkheid om de verwachte voordelen van onze fusie met Northwest te realiseren; de integratie van het personeel van Delta en Northwest, onderbrekingen of storingen in de dienstverlening op een van onze hubs; onze toenemende afhankelijkheid van technologie bij onze activiteiten; de mate waarin wij in staat zijn belangrijke managers en werknemers voor de organisatie te behouden; de mogelijkheid van creditcardmaatschappijen om in bepaalde omstandigheden betalingen aanzienlijke tijd vast te houden; de gevolgen van terroristische aanslagen; en concurrentie in de luchtvaartsector.

De documenten die zijn gedeponeerd bij de Securities and Exchange Commission, waaronder ons op Form-10-K vastgelegde jaarverslag voor het op 31 december 2008 afgesloten boekjaar, bevatten aanvullende informatie over de risico's en onzekerheden die afwijkingen kunnen veroorzaken tussen de feitelijke resultaten en de toekomstgerichte uitspraken. U wordt geadviseerd voorzichtigheid in acht te nemen bij het vertrouwen op onze toekomstgerichte uitspraken, die onze mening weerspiegelen per 20 mei 2009 en met betrekking waartoe we geen intentie hebben die op korte termijn aan te passen.

Over KLM

De Koninklijke Luchtvaart Maatschappij is in 1919 opgericht en de oudste, nog onder haar oorspronkelijke naam opererende, luchtvaartmaatschappij ter wereld. In 2004 fuseerden Air France en KLM tot AIR FRANCE KLM. Zo ontstond de sterkste Europese luchtvaartgroep, gebaseerd op twee krachtige merken en hubs, Amsterdam Airport Schiphol en Parijs Charles de Gaulle. Met behoud van eigen identiteit worden drie kernactiviteiten gecoördineerd: vervoer van passagiers, vracht en vliegtuigonderhoud.
In Nederland vormt KLM de kern van de KLM Groep waar ook KLM cityhopper en transavia.com deel van uitmaken. KLM bedient 137 bestemmingen met een moderne vloot van 114 vliegtuigen en is met ruim 33.000 medewerkers wereldwijd actief. Een speler die voorop staat in de luchtvaartindustrie, met een betrouwbare operatie, die met bezieling en op een duurzame manier innoveert in klantgerichte producten.
KLM is lid van SkyTeam, de luchtvaartalliantie die een netwerk biedt van 905 bestemmingen in ruim 169 landen op zes continenten. Het netwerk van KLM verbindt alle belangrijke economische regio's in de wereld met Nederland en is daarmee een stimulans voor de economie. De KLM Groep behaalde in het boekjaar 2007/2008 een omzet van 8.0 miljard euro. Het positief bedrijfsresultaat bedroeg 553 miljoen euro en het netto resultaat 291 miljoen euro.

Publicatie datum: 20-05-2009