Gemeente Zwolle

Zwolle peilt reacties locaties busstation via website www.zwolle.nl

Datum uitgave persbericht: 05/20/2009

Zwolle heeft een website gelanceerd om van inwoners van de stad te vernemen waar zij het nieuwe busstation in de Spoorzone willen hebben, en waarom.
De website is een van de manieren waarmee de gemeente deze zomer een gedegen keuze wil maken voor het nieuwe station. Tot en met 7 juni 2009 kan via de gemeentelijke website gereageerd worden op de vier beoogde locaties voor het nieuwe busstation voor stad- en streekvervoer.

Van alle binnengekomen internetreacties wordt een zogenoemde reactienota gemaakt. Deze nota maakt onderdeel uit van de stukken waarop college en gemeenteraad de besluitvorming over de nieuwe locatie van het busstation baseren. De raad wil op 30 juni 2009 een principebesluit nemen over het busstation.

Inloopbijeenkomst

De gemeente hoopt dat veel mensen de moeite nemen om zich te verdiepen in de beste locatie voor het nieuwe busstation en hun voorkeur uitspreken voor een van de locaties. Naast de informatie op de nieuwe website is er een inloopbijeenkomst op 27 mei 2009 in de Parkschool aan de Westerlaan. Tussen 16.00 en 20.00 uur zijn daar dan deskundigen aanwezig om vragen te beantwoorden over de vier voorkeursmodellen.

Verbindende zone

In Zwolle wordt hard gewerkt aan de toekomst van het gebied rondom het station. Deze zogenoemde Spoorzone heeft nu nog weinig samenhang. De gemeente en een groot aantal partners van Zwolle - zoals de provincie, het rijk en partijen uit de openbaar-vervoersector - zien grote kansen voor dit gebied. Door constructief samen te werken, is de verwachting dat de Spoorzone - bij elkaar zo´n 150 hectare - over een aantal jaren een samenhangend, aantrekkelijk gebied kan zijn. Waar wonen, werken en recreëren een belangrijke plaats hebben. Veel meer dan nu kan de Spoorzone dan een verbindende zone zijn tussen Zwolle-Zuid en de rest van de stad.

Toename

Belangrijk bij de ontwikkeling van de Spoorzone tot een samenhangend, functioneel en aangenaam gebied is de locatie van het nieuw busstation dat er moet komen. Net als het aantal treinreizigers is de verwachting dat ook het aantal buspassagiers in de toekomst flink zal toenemen. Naast een uitbreiding van het aantal bushaltes wordt ook geprobeerd alle vervoerstromen - trein, bus, auto en fiets - zo goed mogelijk op elkaar aan te laten sluiten. De nieuwe Spoorzone denkt met name ook aan voetgangers. Of het nu reizigers zijn die overstappen of wandelaars die met een ander doel in het gebied verblijven: de inzet is het ook hun zo aangenaam mogelijk te maken, bijvoorbeeld met niet te lange routes tussen bus en trein.

Beslissend

Inmiddels is de keuze van de beste plek voor het nieuwe busstation in een beslissende fase gekomen. Na een eerste inventarisatie van negen mogelijke locaties voor een busterminal zijn de afgelopen weken de vier meest kansrijke daarvan op verzoek van de gemeenteraad onderzocht

Op de website www.zwolle.nl (via de banner ´kies het nieuwe busstation!´) is het onderzoeksrapport te downloaden en worden per model de bevindingen van onderzoeksbureau DHV geschetst. De site maakt de locatie van elk model aanschouwelijk en biedt de mogelijkheid om de modellen met elkaar te vergelijken..

Bron: afdeling communicatie
Datum van 20-05-2009 tot 19-06-2009