Zwolle peilt reacties locaties busstation via website www.zwolle.nl
Datum uitgave persbericht: 05/20/2009
Zwolle heeft een website gelanceerd om van inwoners van de stad te
vernemen waar zij het nieuwe busstation in de Spoorzone willen hebben,
en waarom.
De website is een van de manieren waarmee de gemeente deze zomer een
gedegen keuze wil maken voor het nieuwe station. Tot en met 7 juni
2009 kan via de gemeentelijke website gereageerd worden op de vier
beoogde locaties voor het nieuwe busstation voor stad- en
streekvervoer.
Van alle binnengekomen internetreacties wordt een zogenoemde
reactienota gemaakt. Deze nota maakt onderdeel uit van de stukken
waarop college en gemeenteraad de besluitvorming over de nieuwe
locatie van het busstation baseren. De raad wil op 30 juni 2009 een
principebesluit nemen over het busstation.
Inloopbijeenkomst
De gemeente hoopt dat veel mensen de moeite nemen om zich te verdiepen
in de beste locatie voor het nieuwe busstation en hun voorkeur
uitspreken voor een van de locaties. Naast de informatie op de nieuwe
website is er een inloopbijeenkomst op 27 mei 2009 in de Parkschool
aan de Westerlaan. Tussen 16.00 en 20.00 uur zijn daar dan deskundigen
aanwezig om vragen te beantwoorden over de vier voorkeursmodellen.
Verbindende zone
In Zwolle wordt hard gewerkt aan de toekomst van het gebied rondom het
station. Deze zogenoemde Spoorzone heeft nu nog weinig samenhang. De
gemeente en een groot aantal partners van Zwolle - zoals de provincie,
het rijk en partijen uit de openbaar-vervoersector - zien grote kansen
voor dit gebied. Door constructief samen te werken, is de verwachting
dat de Spoorzone - bij elkaar zo´n 150 hectare - over een aantal jaren
een samenhangend, aantrekkelijk gebied kan zijn. Waar wonen, werken en
recreëren een belangrijke plaats hebben. Veel meer dan nu kan de
Spoorzone dan een verbindende zone zijn tussen Zwolle-Zuid en de rest
van de stad.
Toename
Belangrijk bij de ontwikkeling van de Spoorzone tot een samenhangend,
functioneel en aangenaam gebied is de locatie van het nieuw busstation
dat er moet komen. Net als het aantal treinreizigers is de verwachting
dat ook het aantal buspassagiers in de toekomst flink zal toenemen.
Naast een uitbreiding van het aantal bushaltes wordt ook geprobeerd
alle vervoerstromen - trein, bus, auto en fiets - zo goed mogelijk op
elkaar aan te laten sluiten. De nieuwe Spoorzone denkt met name ook
aan voetgangers. Of het nu reizigers zijn die overstappen of
wandelaars die met een ander doel in het gebied verblijven: de inzet
is het ook hun zo aangenaam mogelijk te maken, bijvoorbeeld met niet
te lange routes tussen bus en trein.
Beslissend
Inmiddels is de keuze van de beste plek voor het nieuwe busstation in
een beslissende fase gekomen. Na een eerste inventarisatie van negen
mogelijke locaties voor een busterminal zijn de afgelopen weken de
vier meest kansrijke daarvan op verzoek van de gemeenteraad onderzocht
Op de website www.zwolle.nl (via de banner ´kies het nieuwe
busstation!´) is het onderzoeksrapport te downloaden en worden per
model de bevindingen van onderzoeksbureau DHV geschetst. De site maakt
de locatie van elk model aanschouwelijk en biedt de mogelijkheid om de
modellen met elkaar te vergelijken..
Bron: afdeling communicatie
Datum van 20-05-2009 tot 19-06-2009
Gemeente Zwolle