Niet alleen wijsheid komt met de jaren

20/05/2009 15:25

PiCompany

Oudere medewerkers overschatten hun kwaliteiten in het werk structureel meer dan jongere medewerkers, zo toont PiCompany in onderstaand onderzoek aan. Uit onderzoek blijkt dat mensen in hun werkcontext zichzelf in het algemeen beter beoordelen dan hun omgeving hen beoordeelt, een fenomeen dat zelfoverschatting wordt genoemd. Daarnaast is er een significant verschil op te merken tussen de mate van zelfoverschatting van oudere en jongere medewerkers. Niet alleen wijsheid komt dus met de jaren! De vraag die PiCompany stelt is: hebben we te maken met een fenomeen dat aan leeftijd gebonden is of is er meer aan de hand? Een mogelijke alternatieve verklaring is dat we hiermee stuiten op een tot nu toe onderbelicht generatieverschil.

Aanleiding

Zoals Peter Drucker het kernachtig samenvat: "We now accept the fact that learning is a lifelong process of keeping abreast of change. And the most pressing task is to teach people how to learn." Blijven leren is in de huidige samenleving een voorwaarde voor succes. Dit geldt ook voor organisaties. Die moeten zich in een snelveranderend speelveld staande weten te houden. Echter, leren binnen organisaties voltrekt zich over het algemeen nog volgens oude structuren, namelijk overdracht van kennis en vaardigheden via de meester naar de leerling. Het middeleeuwse 'gildensysteem' lijkt dus dieper ingebed in ons systeem dan wij denken. Dit garandeert hoge kwaliteit, maar biedt tegelijkertijd minder ruimte voor ondernemerschap en innovatie van onderop. De vraag die wij ons stellen is: wat houdt dit systeem in stand?

Onderzoek

Als basis voor het onderzoek heeft de database gediend van het 360 graden feedbackinstrument van PiCompany. Dit HR adviesbureau stelt zich zelf ten doel om zijn klanten te helpen om blijvend resultaatgericht te worden. Het 360 graden feedbackinstrument is één van de instrumenten die het tot zijn beschikking heeft. Dit instrument biedt de directe omgeving van een deelnemer (leidinggevende, collega's, medewerkers, interne of externe klanten) de gelegenheid om de deelnemer te beoordelen op een aantal relevante competenties. De beoordelingen die door de omgeving zijn gegeven worden vervolgens vergeleken met het beeld dat de deelnemer van zichzelf heeft.

Resultaten Onderzoek naar de database van het 360 graden feedbackinstrument wijst uit dat bij het zelfoordeel een specifieke samenhang blijkt te bestaan met de leeftijd van de deelnemer. Bij meer dan de helft van de competenties overschatten Babyboomers, ouder dan 50 (zie de indeling van Becker in onderstaande tabel), zich significant meer dan de Generatie Multi-task, jonger dan 30, dat doet. Niet alleen wijsheid komt dus met de jaren!

Indeling van Becker


- Protestgeneratie of babyboomers (1946-1954)


- Verloren generatie of generatie X (1955-1970)


- Pragmatische generatie of generatie Y (1971-1985)


- Multi-task generatie of generatie Screenagers (vanaf 1985)

De vraag is waar dit verschil in zelfoverschatting vandaan komt. Heeft het te maken met de tijdsgeest en stuiten we hiermee op een tot nu toe onderbelicht generatieverschil? En is het dan een verklaring voor het blijven bestaan van 'het gildensysteem'?

Arbeidsmarkt

Waar de grote uittocht van de arbeidsmarkt voor de Babyboomers momenteel begint, treedt Generatie Multi-task aan op de arbeidsmarkt. Het zal voor een werkgever een flinke uitdaging zijn om aan de wensen van met name deze jongste generatie tegemoet te kunnen komen. Deze is opgegroeid met informatietechnologie. Belangrijkste kenmerk van hen is dat zij 'multi-tasking' zijn. Zij hebben met name beter dan eerdere generaties geleerd om zonder problemen meerdere taken tegelijk uit te voeren. Gezag en autoriteit zijn voor hen geen vanzelfsprekendheden die zij op basis van functie of positie toekennen. Zij verzetten zich tegen sturing. Dit kan in de toekomst tot een flinke breuk leiden met het huidige 'gildensysteem', waarin de meester bepaalt wat de leerling leert.

Toekomst

Hoe effectiever een organisatie in staat is om in de manier van kennisoverdracht tegemoet te komen aan de wensen van ook de jongste generatie, hoe effectiever deze in staat zal zijn om deze aan zich te verbinden. Dit betekent veel kennisdeling en uitwisseling, ongeacht plaats of tijd. Automatisering speelt hierin een grote rol. Ook de hiërarchische verhouding zal in deze uitwisseling steeds minder op de voorgrond moeten staan. Misschien zal op termijn het 'gildensysteem' zelfs verdwijnen. Het zal plaatsmaken voor 'het nieuwe leren'. Leidinggevenden spelen een essentiële rol in deze overgangssituatie. Een effectieve leidinggevende stimuleert en toont zich open voor wederkerige kennisoverdracht. Een effectief leidinggevende en medewerker is zich bewust van zijn talenten en valkuilen en weet wat hij/zij (nog) niet weet.

Over PiCompany

PiCompany biedt oplossingen op het gebied van performance management, leiderschap, competentieontwikkeling en selectie. De afgelopen 15 jaar heeft PiCompany gewerkt voor een grote diversiteit aan organisaties in zowel de profit als non-profit sector. PiCompany helpt bij het vormgeven van een blijvend resultaatgerichte organisatie door de ambitie van de organisatie te verbinden met de prestaties van medewerkers.

PiCompany is opgericht in 1994 in Arnhem onder de naam PiMedia. Oprichters Peter van der Bel en Martijn van der Woude stonden aan de basis van de organisatie. Hun idee was om Assessment Center technieken te implementeren in organisaties, en zo managers effectievere managers te maken. Het 360 graden feedbackinstrument Reflector was het eerste product. Met dit product, en vele HR-producten en diensten die volgden, is PiCompany inmiddels leidend geworden.





http://www.picompany.nl/index.php?pageID=1230&n=173&s=214&ss=38