FNV Bondgenoten

FNV Bondgenoten: KLM kiest voor betere cao

Een kwaliteits-cao is goed mogelijk, zelfs of misschien juíst in crisistijd, vindt FNV Bondgenoten. De grootste vakbond in de luchtvaartsector is er vandaag bij de KLM in geslaagd extra resultaat binnen te slepen voor het cabine- en grondpersoneel.

Aanvankelijk leek de luchtvaartmaatschappij de bodem uit het Sociaal Akkoord te schrapen met een kaal cao-voorstel met alleen een kleine salarisverhoging. Maar de KLM was na enige pressie van FNV Bondgenoten toch bereid om te praten over een cao met zekerheden die bij deze tijd passen.

"Andere bonden gingen met dat schrale voorstel van KLM naar hun leden, maar wij vertikten dat. Werkzekerheid met harde garanties is juist in crisistijd belangrijker dan een kwart procentje salaris erbij", vindt Jan van den Brink van FNV Bondgenoten. Een personeelsactie plus een stevig gesprek met FNV-voorvrouw Agnes Jongerius bleken gelukkig niet nodig voor verbeterde cao-voorstellen vanuit de KLM.

Voor FNV Bondgenoten heeft niet geld maar werkgelegenheid momenteel prioriteit. De KLM verklaart dat er een tijdelijk werkgelegenheidsprobleem is. "Dat pak je aan met het instrument dat daar nu voor in het leven is geroepen: deeltijd-ww." concludeert Jan van den Brink van FNV Bondgenoten. Dankzij de nieuwe ronde onderhandelingen ligt er nu een keiharde werkgarantie tot november dit jaar. Daarna kan KLM als uiterste middel in overleg deeltijd-ww inzetten.

FNV Bondgenoten heeft voorgesteld geld dat nu gebruikt wordt voor leegloopfinanciering, in betere tijden aan werknemers ten goede te laten komen. Het geld wordt aangewend als een persoonlijk budget dat gebruikt kan worden om de inzetbaarheid te bevorderen, bijvoorbeeld voor scholing.

Gewoon Goed Werk, is het motto van FNV Bondgenoten voor deze cao-ronde. Het staat voor betere afspraken en betere betaling voor flexibele krachten en deeltijdwerkers aan de onderkant van de arbeidsmarkt. KLM bleek het met de vakbond eens te zijn dat afdelingen niet op louter uitzendkrachten kunnen draaien en wil een deel van deze krachten in dienst nemen. Bij KLM wordt de verhouding vaste en flexibele krachten daarmee tijdens deze cao nog verbeterd. Ook knelpunten met deeltijdwerk worden tijdens deze cao aangepakt.

Voor het cabinepersoneel krijgt de verlaging van de werkdruk prioriteit, mogelijk door een deel van het reisverlof op een zelf te bepalen moment op te nemen.

De salarisverhoging blijft zoals eerder afgesproken met de andere bonden op1,25% staan. Dat is te billijken, vinden de onderhandelaars van FNV Bondgenoten: gezien het totaalpakket en de omzetcijfers van KLM die niet goed zijn als gevolg van de economische crisis. KLM heeft tenslotte ook laten weten dat gedurende de looptijd van deze cao het management dezelfde salarisverhoging krijgt als het overige personeel.